گزارش/

جوانان ۶۳ درصد معتادان دستگیر شده را تشکیل می‌دهند/ کشف ۲ تن مواد در اطراف مدارس؛ اغراق پلیس یا خطری بیخ گوش آینده سازان

جوانان ۶۳ درصد معتادان دستگیر شده را تشکیل می‌دهند/ کشف ۲ تن مواد در اطراف مدارس؛ اغراق پلیس یا خطری بیخ گوش آینده سازانآمار‌های عجیب در کشور حاکی از افزایش میزان مصرف موادمخدر در بین نوجوانان و جوانان است، چراکه امروزه معضل اعتیاد علاوه بر بزرگسالان دامن‌گیر جوانان هم شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با قدم زدن در گوشه و کنار خیابان‌های شهر نوجوانانی را مشاهده می‌کنیم که در سنین خیلی کم به سهولت در حال مصرف سیگار یا بعضاً مواد مخدر هستند.

نوجوانان و جوانان بیشتر از همه در معرض خطر گرایش به اعتیاد قرار دارند؛ بر اساس آمارهای موجود درصد بیشتری از معتادان مواد مخدر را امروزه جوانان تشکیل می‌دهند.

در مجموع ۱۵۸ هزار و ۶۲۸ نفر معتاد در سال ۱۳۹۴ دستگیر شده‌اند که از این تعداد بیش از ۱۰۰ هزار نفر متعلق به گروه سنی ۱۸ تا ۳۴ سال هستند، به عبارت دیگر ۶۳ درصد از تمامی معتادان دستگیر شده را جوانان تشکیل می‌دهند.

این در حالی است که پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در اولین نشست خبری سال ۹۷ از کشف حدود دو تن مواد مخدر در اطراف مدارس خبر داد و در رابطه با عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۶ اظهار کرد: مجموع کشفیات مواد مخدر در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، حدود ۱۴ درصد رشد داشته است و از این میزان حدود ۸۱۰ تن مواد مخدر کشف شده مربوط به سال ۹۶ و ۷۰۸ تن دیگر نیز مربوط به سال ۹۵ بوده است.

کشف این همه مواد مخدر در اطراف مدارس نماینگر چیست؟

مصرف مواد مخدر در بین نوجوانان و جوانان در سنین خیلی کم به شدت افزایش یافته است.

در همین راستا هومن نارنجی‌ها کارشناس و درمانگر اعتیاد در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کشف دو تن مواد مخدر در اطراف مدارس را یک اغراق دانست و گفت: توزیع مواد در اطراف مدارس به صورت یکپارچه، موضوعی مهم و خطرناک است که می‌تواند جامعه شهری و خانواده را تهدید جدی کند.

نارنجی‌ها با بیان اینکه پلیس بر چه اساسی اعلام کرده که مقدار فراوانی موادمخدر در اطراف مدارس کشف کرده است، تصریح کرد: کشف دو تن مواد مخدر در اطراف مدارس یک اغراق است و پلیس باید در خصوص این موضوع شفاف سازی کند.

وی افزود: پلیس برای هر آمار و ارقامی که اعلام می‌کند باید شفاف سازی کند؛ این گونه آمار و ارقام دادن قابل قبول نیست و آن‌ها باید توضیح کامل در خصوص کشفیات خود ارائه دهند.

حل مشکلات و معضلات مواد مخدر

حل معضل اعتیاد در کل کشور نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی نظیر سازمان بهزیستی و ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر است.

در خصوص این موضوع عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست فصلی شورا‌های هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نارضایتی خود را برای حل مشکلات و معضلات مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد و گفت: اگر برای مبارزه با مواد مخدر به وجدانمان رجوع کنیم، می‌بینیم که برای حل معضلات و مشکلات مبارزه با مواد مخدر تاکنون کاری انجام نداده ایم که بتواند رضایت بخش باشد.

وی تصریح کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر ۴ سال است که توفیق همکاری با تمام ارکان‌ کشور را دارد، اما در برخی از موارد انتظارات مردم و دولت را برآورده نکرده است.

وزیر کشور با تاکید بر تغییر نگاه مردم جامعه به اعتیاد گفت: در شرایط حاضر وقت آن رسیده است که در بحث اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر به طور جدی‌تر فعالیت کنیم و مشارکت جویی مردم را در این زمینه افزایش دهیم. ضمن اینکه در بحث مبارزه با مواد مخدر نباید خیلی پیچیده و ملا لغتی عمل کنیم و نباید ملاحظات شخصی داشته باشیم.

مسئله مواد مخدر در بین نوجوانان و جوانانی که آینده ساز یک جامعه هستند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. طبق آمار‌های ثبت شده سن مصرف کنندگان موادمخدر روز به روز در حال کاهش است، این در حالی است که به دلیل در دسترس بودن مواد مخدر، ناکارآمدی‌های ساختار اجتماعی و اقتصادی یک نوجوان ۱۳ ساله به راحتی می‌تواند به موادمخدر دست یابد.

حال باید در نظر داشت که مبازره با مواد مخدر به عنوان موضوعی مهم برای آینده جامعه تلقی می‌شود که باید به طور جدی در این زمینه پیگیری‌های لازم انجام شود.

انتهای پیام/

گزارش از زینب امینیان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
عجب .ای امریکای نادان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
باعث تاسفه که چنین اخباری رو می خونم
تعداد سیگاری ها هم روز به روز داره بیشتر می شه
چرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا؟
Iran (Islamic Republic of)
amir
۱۳:۳۳ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
وقتی تو خیابونها علنی نشستن دارن مواد میکشن و تزریق میکنن ، کسی هم نیست که جلوشونو بگیره چه انتظاری دارید جوان ها از بدی هاش آگهی ندارن استفاده نکنن .
Germany
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
باید جلو منبع رو گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
باید مجازات شوند
United States of America
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
داخل مدارس رو حساب کنید اونوقت وحشت می کنید
United States of America
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
در کلاس های مدارس باید به جوانان تفهیم شود که هدف حمله اسرائیل و آمریکا هستند و علت های آن هم گفته شود و در حقیقت باید هر یک از دانش آموزان ما کارشناس تشخیص مسائل این حیطه باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
خدا همه این جوانان را هدایت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
اوضاع اجتماعي جوانان خرابه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
سیگار که عادیه همه میکشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
سیگار که عادیه همه میکشن
آخرین اخبار