آمار عجیب وزارت ورزش و جوانان؛

۴۲ درصد طلاق‌ها بین سنین ۱۵ تا ۲۹ سال است/ ۶۳ درصد معتادان موادمخدر را جوانان تشکیل می‌دهند

گزارش اقدامات و فعالیت های حوزه آسیب های اجتماعی معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان منتشر شد.

42 درصد طلاق ها بین سنین 15 تا 29 سال است/ 63 درصد معتادان مواد مخدر را جوانان تشکیل می دهندبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گزارش اقدامات و فعالیت های حوزه آسیب های اجتماعی معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان که به بررسی آماری وضعیت حاشیه نشینی، اعتیاد و طلاق جوانان می پردازد را در ادامه می خوانید:

با توجه به این یک چهارم جمعیت کشور براساس سرشماری 1395 کل کشور جوانان هستند و نیز براساس نیازها و ویژگی های آنان، این بخش از جامعه توجه مضاعفی را می طلبد. بنابراین، جوانان به عنوان 25 درصد از جمعیت کشور به عنوان یکی از اصلی ترین گروه های در معرض آسیب های اجتماعی محسوب می شوند.

مقابله با گسترش آسیب های اجتماعی در بین جوانان مستلزم اتخاذ و اجرای سیاست ها و برنامه های اجرایی دقیق، جامع و بهنگام در این زمینه و به ویژه اولویت­های اعلام شده از طریق شورای اجتماعی کشور ( پنج موضوع اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق، مفاسد اخلاقی و اجتماعی و مناطق بحرانی) است. به همین منظور، وزارت ورزش و جوانان نیز با استفاده از ظرفیت­های جوانان کشور اقداماتی را جهت کاهش و کنترل آسیب­های اجتماعی در بین جوانان انجام داده است که اهم آن ها را در ادامه می خوانید.

گسترش سمن های جوانان

این گزارش حاکی است که 922 سمن اجتماعی (51/7 درصد)، 265 سمن اعتقادی مذهبی که (14/8)، 390 سمن فرهنگی(21/8 درصد) و 208 سمن علمی پزوهشی(11/7 درصد) و 30 سمن تخصصی در حوزه اعتیاد و 50 سمن تخصصی ازدواج سالم و تحکیم خانواده و در مجموع یک هزار و 785 سمن تا پایان اسفند 1396 برای ارتقاء توانمندی و افزایش مشارکت های جوانان توسط معاونت ساماندهی امور جوانان ثبت شده است.

افزایش حمایت از طرح ها و برنامه های مرتبط با کاهش آسیب های اجتماعی

بر اساس این گزارش، معاونت ساماندهی امور جوانان، در راستای حمایت از طرحها و برنامه های مرتبط با کاهش آسیب های اجتماعی در استانها در سال 1395، 178طرح را توسط بیش از 178 سمن در استان های کشور برای 179 هزار 650 نفر شرکت کننده ( 81765 نفر مرد و 97885 نفر زن ) اجرا کرده است. این در حالی است که در سال 96 با رشد قابل توجهی این آمار به هفت هزار و 401 طرح و برنامه در زمینه آسیب های اجتماعی رسیده و از سوی این معاونت حمایت و توسط سمن های جوانان به اجرا در آمده اند.

برگزاری کارگاههای دانش افزایی در حوزه اعتیاد

برگزاری کارگاههای دانش افزایی و ارتقاء مهارت سازمانهای مردم نهاد جوانان در حوزه اعتیاد به میزان 47 هزار و 280 نفر ساعت در استان های سراسر کشور که از این تعداد 1942 نفر مرد و 4193 نفر زن بوده اند، به انجام رسیده است.

رصد وضعیت آماری آسیب های اجتماعی جوانان برای اولین بار در سال 1395

همچنین، یکی دیگر از اقدامات مؤثر این وزارت رصد وضعیت آماری آسیب های اجتماعی جوانان سراسر کشور در سال 1395 برای نخستین بار بوده است که البته به علت نبود یا کمبود داده های آماری و شاخصهای مرتبط با وضعیت آسیبهای اجتماعی جوانان به تفکیک سن و جنسیت، وضعیت جوانان در این حوزه به طور دقیق رصد نشده است. امید آن می رود با همکاری و مشارکت سایر دستگاههای اجرایی و مراجع ذیربط بتوان گزارشهای جامع و دقیقی از وضعیت آسیبهای اجتماعی جوانان در آینده تهیه و تولید نمود. در این راستا در سال 1395 تعداد 42 جلد گزارش ملی وضعیت جوانان در حوزه های مختلف تهیه و تدوین شده که 31 جلد از گزارشهای مذکور مربوط به «وضعیت آسیبهای اجتماعی جوانان به تفکیک استانهای سراسر کشور» است.

25 تا 30 درصد جوانان حاشیه نشین هستند

براساس گزارشهای ارائه شده از وضعیت سکونت گاه های غیر رسمی در کشور، حاشیه نشینی معادل 11 میلیون نفر از جمعیت کل کشور را شامل می شود و برآورد شده است که 25 درصد تا 30 درصد ( تقریباً معادل 2 میلیون و 600 هزار تا 3 میلیون نفر) از این جمعیت را گروه سنی جوانان تشکیل می دهند.

بنابراین، حدوداً سه میلیون نفر جوانان ساکن در مناطق حاشیه نشین و سکونت گاه های غیر رسمی به دلایل فقر و مشکلات معیشتی، فقدان حمایت اجتماعی، کمبود یا نبود امکانات و فضاهای آموزشی و فرهنگی، نبود امکانات بهداشتی و بیکاری و نبود امنیت شغلی در معرض مخاطرات و آسیب های مختلف همچون آسیب های اجتماعی قرار دارند.

63 درصد معتادان مواد مخدر را جوانان تشکیل می دهند

بررسی وضعیت معتادان دستگیر شده در سال 1394 نشان میدهد در مجموع 158 هزار و 628 نفر معتاد در این سال دستگیر شده اند که از این تعداد، بیش از 100 هزار نفر آن ها متعلق به گروه سنی 34-18 سال هستند. به عبارت دیگر 63 درصد (63%) از کلیه معتادان دستگیر شده را جوانان تشکیل می دهند.

42 درصد طلاق ها بین سنین 15 تا 29 سال است

بر اساس آمار سال 95، از 362 هزار و 98 طلاق ثبت شده کل کشور، 152 هزار و 133 طلاق در سنین 15 تا 29 سال صورت گرفته که 42 درصد کل طلاق ها را شامل می شود.

اقدامات مربوط به کاهش طلاق

تحلیل آماری گزارش عملکرد مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در سال 97 نشان می دهد بیش از 62 درصد از مراجعان به این مراکز خانم ها و بیش از 37 درصد مراجعان آقایان بوده اند که حدود 49 درصد مراجعین به این مراکز در رده سنی 25 تا 35 سال و بیش از 57درصد مراجعین به این مراکز مجرد و بیش از 42 درصد متأهل هستند.

همچنین این آمار نشان می دهد؛ حدود 40 درصد از مراجعان دیپلم و پایین تر و بیش از 48 درصد مراجعان به این مراکز تحصیلات لیسانس ، حدود 15 درصد فوق لیسانس و کمتر از 4 درصد دکتری بوده اند.

طبق گزارش معاونت ساماندهی امور جوانان تعداد 80 مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در استان تهران و 100 مرکز در سایر استان ها ره اندازی شده و فعالیت می کنند.

این گزارش حاکی است، در سال 96 تعداد نزدیک به 4 هزار کارگاه آموزش ازدواج با بیش از سه هزار و 500 مدرس و تعداد 174 هزار 765 نفر شرکت کننده با متوسط زمان 3 ساعت به مدت 13 هزار و 185 ساعت در استان های سراسر کشور انجام شده است.

براساس آمار دریافتی از بانک مرکزی در سال 1396 تعداد یک میلیون و 175 هزار و 284 نفر تسهیلات ازدواج دریافت کرده اند که درصد دریافت کنندگان تسهیلات ازدواج در سال 96 بیش از 91 درصد بوده است.

اقدامات مربوط به اوقات فراغت

این گزارش در بخش اوقات فراغت جوانان حاکی است که 332 هزار و 918 جوان دختر و پسر در برنامه های فراغتی شرکت کرده اند که کمتر از دو درصد(1/62) درصد جمعیت 20 میلیون و 594 هزار نفری جوانان در سال 95 را تشکیل می دهند؛ اما در بخش جوانان شرکت کننده در برنامه های فراغتی دستگاه ها در سال 95 این آمار به 14 میلیون و 982 هزار و 495 نفر می رسد که نسبت آن به کل جمعیت جوان سال بیش از 72 درصد است.

در پایان این گزارش ضمن اشاره به چالشها و تنگناهای موجود در حوزه آسیب های اجتماعی جوانان از جمله ضعف دانش و اطلاعات کافی خانواده ها در زمینه مشکلات و آسیب های اجتماعی و راه های پیشگیری و کنترل آنها، تغییر گروههای مرجع جوانان، محدودیت منابع دستگاه های مسئول برای پیشگیری و کاهش مشکلات اجتماعی، دشواری تغییر و اصلاح نگرش امنیتی نسبت به مشکلات اجتماعی جوانان در نظام اجرایی کشور و .... به ارائه برخی راه کارها جهت کاهش آسیب های اجتماعی پرداخته است.

بر این اساس، استفاده از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد جوانان برای آموزش، پیشگیری و توانمندسازی در حوزه آسیب های اجتماعی، غنی سازی اوقات فراغت جوانان و استفاده بهینه از گذران وقت آنان، تقویت تشکلهای جوانان به صورت کمی و کیفی، تقویت فعالیتهای داوطلبانه جوانان، تشکیل خانه های جوانان در سراسر کشور، گسترش مراکز تخصصی مراکز مشاوره ازدواج و خانواده، برگزاری دوره های آموزشی در زمینه آسیب های اجتماعی، اطلاع رسانی و آگاه سازی خانواده ها و جوانان از پیامدهای آسیب های اجتماعی و هم افزایی دستگاه های مرتبط با امور جوانان از جمله راهکارها جهت کاهش آسیب های اجتماعی به شمار می روند.

انتهای پیام/

 

اقدامات سازمان ورزش و جوانان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی

برچسب ها: جوانان ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۵:۲۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
دلیل اصلی افزایش آمار طلاق نبود شناخت کافی زوج ها از یکدیگر است
Germany
ناشناس
۰۵:۱۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
جهت اطلاع مردم عزیز
کلمه سمن یعنی سازمان های مردم نهاد
Germany
ناشناس
۰۵:۱۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
جهت اطلاع مردم عزیز
کلمه سمن یعنی سازمان های مردم نهاد
آخرین اخبار