نورانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

خروج آمریکا از برجام تأثیری بر صادرات محصولات کشاورزی ندارد

یک مقام مسئول گفت: با برنامه‌ریزی مناسب برای افزایش تولید و توسعه صادرات، خروج آمریکا از برجام تأثیری در وضعیت صادرات نخواهد داشت.

خروج آمریکا از برجام تأثیری بر صادرات محصولات کشاورزی نداردرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباه تأثیر خروج آمریکا از برجام بر میزان صادرات محصولات کشاورزی اظهار کرد: با توجه به آنکه تحمیل تحریم‌های ظالمانه بر ملت ایران از اهداف استکبار جهانی است؛ بنابراین در ایام قبل از برجام این امر گریبان‌گیر کشور بود و در این سال‌ها تنها با دور زدن تحریم‌ها، به صورت مویرگی صادرات خود را انجام دادیم.

وی افزود: با وجود آنکه کشورهای هند، آسیای میانه، کشورهای سی آی اس از طریق روسیه، تاجیکستان و ارمنستان از مشتری‌های ناخواسته ایران نیستند، خروج آمریکا از برجام نمی‌تواند تأثیری برموضوع صادرات داشته باشد.

نورانی نبود زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل جاده‌ای، دریایی، هوایی و همچنین پروتکل‌های دوجانبه با کشورهایی که مراودات تجاری داریم، از مهمترین موانع پیش روی صادرات برشمرد.

این مقام مسئول ادامه داد: با خروج آمریکا از برجام، دولت باید براساس افزایش تولید و توسعه صادرات برنامه نویسی کند، چرا که با واردات به جایی نخواهیم رسید.

وی با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام خللی به صادرات وارد نمی کند، اظهار کرد: با رونق شهرک‌های صنعتی و برنامه ریزی مناسب برای تولید و توسعه صادرات غیرنفتی، خواه ناخواه این امر گزندی در وضعیت صادراتی وارد نخواهد کرد، اما اگر نگاهمان بر واردات باشد، مطمئنا خروج آمریکا از برجام یک روزی به اقتصاد کشور ضربه می‌زند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی افزود: اگر از منظر اقتصاد و تولید حرف‌های بزرگی برای گفتن داشته باشیم، مطمئنا خروج آمریکا از برجام و امثال این موضوع نمی‌تواند نگرانی‌هایی در بر داشته باشد درحالی‌که بی توجهی به تولید و دست درازی به کشورهای بیگانه، خواه ناخواه آسیب جدی به اقتصاد وارد می‌کند.

وی  در پایان سخنان خود با بیان اینکه محصولات استراتژیک به هر قیمتی باید در کشور تولید شوند، گفت: براین اساس اظهارات غیر کارشناسی برخی افراد مبنی بر ارزان بودن گندم خارجی نسبت به داخلی، اشتباه است و تنها با افزایش تولید ملی می‌توان از بحران‌های برجامی عبور کرد.

انتهای پیام/

محصولات استراتژیک به هر قیمتی باید تولید شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار