العربی الجدید خبر داد؛

تلاش آمریکا برای نزدیک شدن به مقتدی صدر پس از پیروزی او در انتخابات عراق

آمریکا پس از پیروزی مقتدی صدر در انتخابات ریاست‌جمهوری عراق برای ارتباط با او تلاش می‌کند.

تلاش آمریکا برای نزدیک شدن به مقتدی صدر پس از پیروزی او در انتخابات عراقبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، العربی الجدید نوشت «ضیاء الاسدی» یک مقام ارشد عراقی، اعلام کرد پیروزی مقتدی صدر در انتخابات ریاست جمهوری عراق، آمریکا را وادار کرده برای برقراری ارتباط با اعضای حزب سیاسی او تلاش کند.

العربی الجدید نوشت: پیروزی صدر در انتخابات عراق، واشنگتن را در شرایط نامناسبی قرار داده است. صدر پس از جنگ ۲۰۰۳ عراق یکی از منتقدان سرسخت آمریکا بود و قیام‌های خشونت‌آمیزی را علیه نیرو‌های آمریکایی فرماندهی می‌کرد. حالا آمریکا با آگاهی از اینکه مقتدی صدر برای انتخاب نخست وزیر جدید عراق نفوذ زیادی دارد، سعی می‌کند به دولت صدر نزدیک شود و با آن همکاری کند.

به گفته الاسدی، آمریکا هنوز نتوانسته به طور مستقیم با صدر مذاکره کند، اما واسطه‌ها کانال‌هایی ارتباطی با ائتلاف سائرون (به رهبری مقتدی صدر) ایجاد کرده اند. این مقام عراقی گفت: «آن‌ها می‌پرسند موضع جنبش صدر پس از به قدرت رسیدن این حزب چیست. آیا آن‌ها قصد دارند ارتش المهدی (شاخه نظامی جریان صدر) را دوباره احیا کنند یا به کار بگیرند؟ آیا قصد دارند به نیرو‌های آمریکایی مستقر در عراق حمله کنند. ما قرار نیست به خانه اول برگردیم. قرار نیست بجز نیرو‌های نظامی رسمی، نیرو‌های رسمی پلیس و نیرو‌های امنیتی رسمی هیچ نیروی دیگری داشته باشیم».

هزاران نیروی نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند. آمریکا تعداد این نیرو‌ها را ۵۲۰۰ نفر اعلام کرده است، اما کارشناسان می‌گویند آمار واقعی بیشتر از اینهاست.

در انتهای این مطلب آمده است: صدر با سران احزاب مختلف عراق دیدار کرد و گفت نخست وزیری می‌خواهد با مداخله کشور‌های خارجی در عراق و با فرقه گرایی مخالف باشد. «حیدر العبادی» نخست وزیر سابق عراق، در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شکست خورد. اما اغلب ناظران می‌گویند او هنوز هم جای مانور دارد. از آنجایی که عبادی در زمان نخست وزیری خود توانسته بود به خوبی با احزاب مختلف کار کند به نظر می‌رسد گزینه خوبی برای تصدی سمت نخست وزیری در دوره جدید است.

انتهای پیام/

تلاش آمریکا برای برقراری ارتباط با صدر

برچسب ها: آمریکا ، انتخابات ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار