خاطرات جالب بازیکن فوتبال از مسابقات پرسپولیس در ماه رمضان

دشواری‌های روزه گرفتن در ماه رمضان هم باعث نمی‌شود که برخی از ورزشکاران از رحمت و برکت این ماه عزیز خودشان را محروم کنند.

خاطرات بازیکن پیشکسوتی که با زبان روزه برای پرسپولیس بازی می‌کرد!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،قطعا برای ورزشکارانی که از نیروی جسمانی خود در مسابقات استفاده می‌کنند، گرفتن روزه کار چندان آسانی نیست اما از گذشته تاکنون ورزشکارانی هستند که با وجود تمام مشقت‌ها و سختی‌ها تلاش می‌کنند تا حد ممکن روزه‌های خود را بگیرند.

نشستن پای حرف ورزشکاران قدیمی و شنیدن خاطرات‌شان از ماه‌های رمضان سال‌های گذشته بسیار جذاب و دلنشین است. وقتی از لحظات روحانی و دوست‌داشتنی سحر و افطار می‌گویند و این‌که چقدر در اردوهای تیم‌ها در ماه رمضان لحظات خوبی را سپری می‌کردند. حسین کلانی، کاپیتان سال‌های دور شاهین، پرسپولیس و تیم‌ملی یکی از پرافتخارترین پیشکسوتان فوتبال ایران است که خاطراتی شنیدنی از روزه گرفتن در ماه رمضان دارد.

او در گفت و گویی از همبازیانش که گفته که حتی یک روز ماه رمضان را هم از دست نمی‌دادند و با چنان شوق و عشقی اعمال این ماه را به جا می‌آوردند که برای همه جالب بود.کلانی می‌گوید خودش هم به واسطه عقاید مذهبی و این‌که در خانواده‌ای مومن متولد شده همیشه در شب‌های قدر روزه می‌گرفته و در مراسم عزاداری امام علی علیه‌السلام شرکت می‌کرده است.صحبت‌های این پیشکسوت پرسپولیس و تیم‌ملی را در ادامه می‌خوانید.

روزه گرفتن سخت بود

حسین کلانی درباره این‌که آیا در روزهای بازیگری‌اش در فوتبال می‌توانسته روزه بگیرد و آیا روزه گرفتن برای فوتبالیست‌ها مشکل‌ساز می‌شود یا نه، می‌گوید: «نمی‌توانم قضاوت کنم که روزه گرفتن برای همه ورزشکاران دشوار است یا نه چون هر فردی توانایی مخصوص به خود را دارد. یادم می‌آید وقتی که فوتبالیست بودم گاهی ماه رمضان متقارن با تابستان و ماه‌های گرم‌سال می‌شد که عملا در چنین مواقع نمی‌شد روزه گرفت.

ضمن این‌که بلند بودن روزها در تابستان و طولانی‌شدن زمان سحر تا افطار هم مزید بر علت می‌شد تا روزه گرفتن برای ورزشکاران دشوارتر شود. در آن زمان هم اغلب بازی‌های ما ساعت ٦عصر به بعد برگزار می‌شد و کسانی که روزه می‌گرفتند عملا با مشکل مواجه می‌شدند چون مجبور بودند بعد از بازی افطار کنند و این موضوع کارشان را بسیار دشوار می‌کرد.

درواقع شرایط به‌گونه‌ای نبود که بشود در آن گرمای هوا، هم فوتبال بازی کرد هم روزه گرفت چون تشنگی و گرسنگی روی اعصاب و ذهن بازیکن هم تأثیر می‌گذاشت.البته با گرسنگی می‌شود کنار آمد اما کاهش آب بدن برای ورزشکاران حتی می‌تواند خطرناک باشد چون گاهی زمان بین سحر تا افطار بیشتر از ١٢ساعت طول می‌کشید. با این شرایط خود من نمی‌توانستم روزه بگیرم اما دوستانی مثل جعفر کاشانی و کاظم رحیمی‌هافبک چپ شاهین و پرسپولیس روزه می‌گرفتند.»

اعتقادات مذهبی روی ورزشکاران تأثیر مثبت دارد

کاشانی درباره این‌که آیا روزه گرفتن روی عملکرد بازیکنان فوتبال تأثیر می‌گذارد یا نه،پاسخ می‌دهد: «آن موقع بچه‌هایی که من می‌دیدم روزه می‌گیرند، فوتبال‌شان افت نمی‌کرد چون همیشه فیکس بودند و به میدان می‌رفتند اما الان اطلاعی ندارم که آیا فوتبالیستی هست که روزه بگیرد یا نه.اتفاقا این برایم خیلی جالب بود که بچه‌هایی که واقعا اعتقادات مذهبی زیادی داشتند وقتی روزه می‌گرفتند از نظر روحی انرژی مضاعفی به دست می‌آوردند و حتی بهتر هم فوتبال بازی می‌کردند.همین موضوع نشان می‌دهد که چقدر داشتن اعتقادات مذهبی و عمل به فرایض آن روی ذهن و روحیه افراد تأثیر مثبت می‌گذارد.»

شب‌های قدر برایم باارزش است

حسین کلانی درباره اعتقادات مذهبی خود و تجربه‌هایش در ماه‌های رمضان هم حرف‌های جالبی می‌زند. او دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «اگر ماه رمضان متقارن با مسابقات فوتبال نمی‌شد، کل ٣٠روز ماه را روزه می‌گرفتم اما در غیراین صورت فقط در شب‌های قدر به این فریضه عمل می‌کردم. شب‌های قدر برای من ارزش بسیار زیادی دارد و حتی اگر حساس‌ترین مسابقات را داشتیم هم ترجیح می‌دادم بازی نکنم اما روزه‌ام را بگیرم چون ارادت ویژه‌ای به حضرت علی (ع) دارم و روزه گرفتن در لیالی قدر از هر چیز دیگری برایم مهمتر بود.»

منبع:شهروند

انتهای پیام/

خاطرات بازیکن پیشکسوتی که با زبان روزه برای پرسپولیس بازی می‌کرد!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار