اجراي بيش از 32هزار هكتار سيستم‌هاي نوين آبياري در اراضي كشاورزي استان سمنان

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از اجرای 32 هزار و 256 هکتار سیستم نوین آبیاری در اراضی کشاورزی تا پایان سال 96 در این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ،  حسین شاهینی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد گفت : مجموع سطوح اجرا شده سامانه های نوین آبیاری تا پایان سال 95 حدود 25 هزار و 57 هکتار بوده که با اجرای 4155 هکتار در سال 96 و اوایل سال جاری اجرای این طرح در سطح استان به 29 هزار و 212 هکتار افزایش یافت.

وی با اشاره به ضرورت توسعه سیستم های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان سمنان افزود : شرایط نامناسب اقلیمی و محدودیت منابع آب از یک سو و ضرورت حیاتی تأمین آب و غذای سالم برای جمعیت حال و آینده با رویکرد توسعه پایدار از سوی دیگر سبب شد تا مسئولان در راستای افزایش بهره وری آب کشاورزی ، توسعه سامانه های نوین آبیاری را به عنوان مؤثرترین اقدام در این زمینه مورد توجه قرار دهند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان استفاده بهینه از منابع آب و خاک، تعادل بخشی منابع و مصارف آب، ارتقاء راندمان آبیاری، افزایش بهره وری آب کشاورزی، افزایش تولید پایدار محصولات کشاورزی و ارتقاء ضریب امنیت غذایی را برخی از اهداف اجرای سامانه های نوین آبیاری در این استان دانست.

شاهینی با بیان اینکه اجرای سامانه های نوین آبیاری متوسط عملکرد محصول را بیش از 30 درصد افزایش می دهد تصریح کرد: اجرای این سیستم‌ها متوسط مصرف سم و کود شیمیایی را نیز تا 25 درصد کاهش می‌دهد.

وی افزایش سهم سامانه های آبیاری موضعی نسبت به آبیاری بارانی، تقویت بخش نظارت عالی بر فرآیند مطالعه،اجرا و بهره‌برداری،استفاده از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سازمان جهاد کشاورزی در راستای توسعه طرح را برخی از برنامه‌های آینده در راستای اجرای این طرح عنوان کرد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد : با هدف افزایش بهره وری آب در اراضی کشاورزی خرد و پراکنده ، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری از طریق مکانیزم تجمیع آب در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام / گ

جزئیات اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان سمنان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار