شورای شهر تهران در هفته‌ای که گذشت؛

توضیحات عضو شورای شهر در مورد تخلف بانک شهر/ تصویب قیمت کرایه اتوبوس و مینی‌بوس

مهم‌ترین اخبار و رویدادهای شورای شهر تهران از 27 اردیبهشت تا 3 خرداد ماه را با یک کلیک در این گزارش مشاهده کنید.

بسته خبری جمعه////شهروندان هنوز نتیجه انتخاب خود در مدیریت شهری را حس نکرده اند/افشانی نسبت به چینش نیروهای بازنشسته تجدید نظر کندبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شورای اسلامی شهر تهران، در هفته‌ای که گذشت شاهد رویدادهایی بود که در این بسته خبری به آن می پردازیم.

مراکز علمی و اجرایی ما بیگانه هستند

سید ابراهیم امینی درباره ارزیابی خود از دهمین جشنواره بین المللی برترین های پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری گفت: با توجه به نقش و اهمیت پژوهش در توسعه پایدار شهرها برگزاری چنین جشنواره هایی از یک سو باعث ایجاد انگیزه در میان پژوهشگران می شود و از سوی دیگر پژوهش هایی کاربردی که می توانند به مدیریت شهری کمک کنند برای استفاده و اجرایی شدن مورد شناسایی قرار می گیرند، با این رویکرد می توان کارها و پروژه هایی که مبنای علمی و منطقی دارند را برای توسعه شهری انتخاب و اجرا کرد.

این عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که استفاده از این پژوهش ها تا چه اندازه در مدیریت شهری عملیاتی بوده است، بیان کرد: متأسفانه یکی از مشکلات حوزه پژوهش در کشور ما و به تبع آن شهرداری تهران، این است که مراکز علمی و پژوهشی و سازمان های اجرایی هر کدام کار خود را می کنند و یک حالت بیگانگی بین این دو حوزه وجود دارد. نتیجه اش این است که عملیاتی شدن پژوهش ها در سطح شهر تاکنون ملموس نباشد.

شهروندان هنوز نتیجه انتخاب خود در مدیریت شهری را حس نکرده اند

محسن هاشمی رفسنجانی‌ رئیس شورای شهر تهران در آغاز شصت‌ و چهارمین جلسه شورای شهر تهران اظهار کرد: تقارن‌ آغاز به کار شهرداری تهران با 29 اردیبهشت‌ ماه که سالروز انتخابات سال گذشته است را به فال نیک می‌گیریم.

رئیس شورای شهر تهران گفت: شاید هنوز شهروندان تهرانی نتایج انتخاب خود را در مدیریت شهری به خوبی حس نکرده‌اند.

رئیس شورای شهر تهران با ابراز امیدواری از اینکه فعالیت افشانی با حمایت همه جانبه اعضا روبرو شود، تصریح کرد: امیدواریم فصل درخشانی را در خدمت به مردم ایجاد کنید و مسیری را که نجفی به خوبی آغاز کرده بود و وقفه‌ای در آن ایجاد شد، بهتر ادامه دهید.

وی با بیان اینکه شاید شهردار جدید فرصت‌ بهتری نسبت به نجفی دارد، گفت: علت این است که بخشی از تغییرات در شهرداری رخ داده و وضع مالی شهرداری نسبت به گذشته بهتر است.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: انتظار شورا این است که شهردار در خدمت عدالت‌محوری باشد و با اصلاحات ساختاری و چابک‌سازی شهر پیکر مدیریت شهری را اصلاح کند.

وی با تأکید بر اینکه باید در ترافیک تمرکز‌ ویژه داشته باشید و از روش هوشمند‌سازی استفاده کنید، افزود: باید در جهت تقویت درآمدهای پایدار و اصلاح بافت فرسود و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی سرعت بخشی شود.

ما توصیه‌ای برای شهرداری نخواهیم داشت

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در پایان شصت و چهارمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به مصوبات امروز شورای شهر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در اولین دستور جلسه امروز افشانی شهردار جدید تهران سوگندنامه خود را خواند و کار خود در شهرداری تهران را آغاز کرد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه اعضای شورای شهر در انتصابات شهردار تهران دخالتی نخواهند داشت، گفت: ما در این زمینه حتی توصیه هم نمی‌کنیم.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تقسیط پرداخت مطالبات مردم از سوی شهرداری یکی از مواردی بود که امروز در جلسه شورا مطرح شد، تصریح کرد: بر این اساس مقرر شد شهردار لایحه جدید را ارائه دهد و تا زمانی که این لایحه ارائه می‌شود، قرار شد که تا 3 ماه آینده مصوبات قبلی در این باره انجام شود.

افشانی نسبت به چینش نیروهای بازنشسته تجدید نظر کند

حجت نظری عضو شورای شهر تهران در شصت و چهارمین جلسه شورای شهر تهران، در تذکری به شهردار تهران اظهار کرد: علی‌رغم اینکه افشانی در انتصاب مدیران خود مختار است، اما تقاضا دارم نسبت به چینش نیروهای بازنشسته تجدید نظر کند تا راه برای حضور جوانان باز شود.

عضو شورای شهر تهران در ادامه تصریح کرد: بر اینکه موزه‌ها نقش مهمی در انتقال فرهنگ گذشتگان به نسل‌های بعدی دارند؛ اقدام ارزشمند سازمان میراث فرهنگی در راستای تعامل شهروندان همزمان با گرامی داشت روز جهانی موزه همچون رایگان شدن محل بازدید از موزه‌ها و افزایش ساعت بازدید با استقبال گسترده‌ شهروندان روبرو شد، اقدامی قابل تشکر است.

وی افزود: متاسفانه شهر تهران این اقدام مبارک را تنها در موزه‌های زیرمجموعه میراث فرهنگی و شهرداری شاهد بوده است.

نظری: جوانان در دولت روحانی اهمیت چندانی ندارند

حجت نظری عضو شورای شهر تهران با خودداری از شرکت در ضیافت افطار رئیس جمهور که برای جوانان تدارک دیده شده بود، در صفحه توئیتر خود نوشت: «امروز در مراسم افطار و دیدار رییس جمهور با جوانان شرکت نکردم. مراسم را کاملا بی‌نظم و بیشتر برای رفع تکلیف دیدم که در آن حتی فضایی برای شنیدن حرف‌های گروه‌های مختلف جوانان وجود نداشت. متاسفانه جوانان در دولت آقای روحانی اهمیت چندانی ندارند و وعده‌ها در این حوزه محقق نشده است‌.»

توضیحات عضو شورای شهر در مورد تخلف بانک شهر

طبق قانون فضای معابر، پیاده‌روها فضایی عمومی هستند و هیچ شخص حقیقی و یا حقوقی حق ندارد بخشی از این فضا را اشغال و از آن منفعت شخصی کسب کند.

علیخانی گفت: اگر مردم یا بانک‌ها نسبت به تخلف بانک شهر شکایتی دارند، آماده رسیدگی به شکایات آن‌ها هستیم.

این نوع اشغال فضای عمومی به اصطلاح سد معبرخوانده می‌شود و شهرداری‌ها موظف به رفع سد معبر هستند.

در بسیاری از مواقع شاهد اشکال مختلفی از سد معبر نظیر دستفروشی و یا بساط گستری مغازه داران در پیاده‌روها هستیم که این موارد معمولا با دخالت ماموران شهرداری رفع شده و یا در بعضی از مواقع با توقیف اجناس این افراد، اقدام به رفع سد معبر می‌شود.

یکی از مظاهر سد معبر در سطح شهر تهران گسترش کیوسک‌های بانک شهر در فضای معابر عمومی و پیاده روها است که علاوه بر قانون‌شکنی، عبور و مرور شهروندان را مختل کرده است.

تصویب قیمت کرایه اتوبوس و مینی‌بوس

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در پایان جلسه علنی شورای شهر، با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جلسه به آرامی برگزار شد، گفت: مصوبات به خوبی انجام شد و بحث طرح مهمی به نام الزام شهرداری به ارائه شفاف معاملات در شهرداری به صورت الکترونیکی که مردم از تمام معاملات شهرداری مطلع شوند و اعضاء به صورت جدی در مورد این طرح بحث کردند و در نهایت طرح تصویب شد.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: بخش دیگر از مصوبات به نام‌گذاری معابر و اماکن مربوط بود، ولی بخاطر به پایان رسیدن وقت فقط توانستیم یکی از نام‌گذاری‌ها را به سرانجام برسانیم و آن هم تصویب شد.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سوالی در خصوص تجمع طبلکاران شهرداری طی روزهای مختلف در مقابل ساختمان شورای شهر اظهار کرد: اگر چه آن‌ها جلوی شورای شهر هستند، اما چون شهردار هم در همان ساختمان است، اعتراضشان خطاب به شهردار است. آنها از شورا فقط حمایت می‌خواهند که ما به حمایت‌های خود از آنها ادامه می‌دهیم.

وی افزود: تمام تجمعاتی که مقابل شورا برگزار می‌شود به شهرداری مربوط است و به شورای شهر ارتباطی ندارد.

واگذاری حفاظت درختان به شهروندان در منطقه 9 شهرداری

محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در شصت و پنجمین جلسه شورای شهر تهران، در تذکر پیش از دستور جلسه شورا با بیان اینکه باید بر اساس مصوبه سال 94 شورای شهر تهران، قیمت‌گذاری اماکن ورزشی در اختیار سازمان ورزش قرار گیرد تا برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به صورت یکپارچه انجام گیرد، اظهار کرد: متاسفانه هنوز این اقدام صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 180 ورزشگاه زیر نظر سازمان ورزش هستند، گفت: این در حالی است 220 ورزشگاه در اختیار سازمان ورزش نیست. امیدوارم هر چه سریع‌تر در جهت اجرای این مصوبه اقدام شود.

میرلوحی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر از منطقه 9 در محله هوشیار و استاد معین بازدید داشتم، گفت: واگذاری حفاظت از درختان به کسبه منطقه از جمله اقدامات مناسب و خلاقانه‌ای است که در این منطقه انجام شده است. با این روش مردم نسبت به حفظ درختان منطقه حساسیت خواهند داشت و امیدوارم این اقدام در مناطق بیشتری رخ دهد.

رانت‌خواران طرح ترافیک شناسایی و معرفی شوند

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران در شصت و پنجمین جلسه شورای شهر تهران، در تذکر پیش از دستور جلسه شورا درباره فروش طرح ترافیک در بازار آزاد اظهار کرد: تعدادی از کارت‌های شناور طرح ترافیک در بازار خرید و فروش می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه یکی از اهداف طرح ترافیک جدید، جلوگیری از رانت و ساماندهی طرح بود، گفت: متأسفانه با وجود تلاش‌های زیادی که برای قطع رانت انجام شد، باز هم شاهد بی اخلاقی در این حوزه هستیم.

عضو شورای شهر تهران گفت: از افشانی تقاضا دارم تا نسبت به شناسایی و معرفی سازمان، نهاد و یا افرادی که به طور موجه از رانت کارت شناور و مزایای آن بهره‌مند شدند، اما به صورت غیر قانونی در حال خرید و فروش آن هستند، اقدام کند و مراتب را به اطلاع شورا و مردم تهران برساند.

نمای شیشه‌ای ساختمان‌ها باید جمع‌آوری شود

محمد سالاری با اشاره به ساختمان‌هایی که بعد از شکل گیری کمیته‌های نما اقدام به ساخت نمای شیشه‌ای کرده‌اند، گفت: سازندگان این بناها مرتکب تخلف شده‌اند و چون اصول شهرسازی و معماری را در حوزه نما رعایت نکرده‌اند باید قلع و قمع و جمع‌آوری شوند.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران گفت: بناهایی که بعد از شکل گیری کمیته‌های نما اقدام به ساخت نمای شیشه ای کرده‌اند، مرتکب تخلف شده‌اند.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با ابراز مخالفت نسبت به جریمه سازندگان این بناها گفت: جریمه راهکار حل مشکل نیست، زیرا به شهرداری مناطق انگیزه می‌دهد که برای اینگونه تخلفات مجوز دهند تا بخشی از درآمد خود را از این ناحیه تامین کنند.

وی با بیان اینکه ما از شهرداری‌ها خواسته‌ایم این موارد را برای تصمیم‌گیری به کمیسیون ماده 100 بفرستند، اظهار کرد: گاهی اوقات دید‌ه‌ایم که تخلفاتی در فرآیند تصمیم‌گیری در کمیته نماهای خاص در معاونت شهرسازی وجود دارد که برخی سازندگان در خصوص بعضی از ساختمان‌ها تصمیم به ایجاد نمای تمام شیشه‌ای گرفته اند.

انتقاد عضو شورای شهر تهران از بکارگیری نیروهای بازنشسته شهرداری

حجت نظری عضو شورای شهر تهران نسبت به تداوم فعالیت بازنشستگان در شهرداری تهران انتقاد کرد.

نظری با انتشار توئیتی در صفحه شخصی خود نوشت: بازنشستگان سرمایه‌هایی ارزشمند هستند اما تداوم فعالیتشان پس از سن بازنشستگی، نه‌تنها فرصت تجربه‌اندوزی، بهره‌مندی از ایده‌های نو و تربیت مدیران نسل بعدی را به خطر می‌اندازد، بلکه فرصت انتقال تجربیات را نیز از بین می‌برد. منع به کارگیری بازنشستگان متضمن آینده‌ای بهتر برای کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار