صالحی منفرد گفت: دستان جمهوری اسلامی در پاسخ به تهدیدات و اقدامات خصمانه آمریکا باز است و در زمان مشخص اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

سید داوود صالحی منفرد در گفتگو با خبرنگار   حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه همان طور که مقام معظم رهبری  فرموده اند ایران طالب جنگ و به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست، اظهار کرد: دستان جمهوری اسلامی در پاسخ به  تهدیدات و اقدامات خصمانه آمریکا باز است و بنا به مصلحت خود در زمان مشخص اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

پیگیری حقوقی

سفیر سابق ایران در اسپانیا و کوبا بیان کرد:ما باید خلف وعده و نقض عهد ایالات متحده را به شورای امنیت و دادگاه بین المللی ارجاع بدهیم؛ چرا که مواد  ۳۴ و ۳۵ منشور ملل متحد اعضا را ملزم به تهعد در قبال توافق نامه‌های مصوب شده توسط خودشان می‌کند؛ لذا ما باید آمریکایی‌ها را وادار به پاسخگویی کنیم.

ایران هشیار باشد

وی تصریح کرد:ایران باید در قبال سایر طرف‌های توافق از جمله اروپا و حتی روسیه و چین نیز بسیار هشیار باشد، چرا که تاریخ نشان داده آن‌ها در نهایت به دنبال منافع خود خواهند بود و ممکن است روسیه و چین در سایه معامله سیاسی با آمریکا پشت ایران را به طور کامل خالی کنند.

صالحی منفرد در خصوص صحبت‌های وندی شرمن که گفته بود ما در طول مذاکرات می‌دانستیم ممکن است آمریکا روزی از توافق خارج شود، گفت:ما نباید به این سخنان توجه کنیم چرا که زبان دیپلماسی یک زبان خاص است و باید به جای توجه به اظهارات یک مقام سابق آمریکایی دخیل در برجام، شرایط مذاکرات را مورد نظر قرار دهیم.

توجه به رهنمودهای رهبر انقلاب

وی اظهار کرد:از این پس باید راهبرد‌ها و استراتژی‌های خود را کاملا بر مبنای رهنمود‌ها و سخنان مقام معظم رهبری تعیین کنیم؛ چرا که همواره پیش بینی‌ها و سخنان ایشان دقیق و بجا بوده است و این موضوع نشان از منطق صحیح و قدرت تحلیل بالای رهبر عزیزمان دارد.

صالحی ادامه داد:بر همین اساس ما باید کمربند‌ها را محکم کنیم و در مقابل آمریکا و اروپا قرار بگیریم که همواره به دنبال تضمین امنیت رژیم صهیونیستی بوده اند. چرا که ما شاهد آن هستیم که  رژیم کودک کش صهیونیستی خلاف تمام قواعد بین المللی و حقوق بشری در نوار غزه جنایت می‌کند و همزمان ایالات متحده سفارت خود را از تل آویو به بیت المقدس منتقل می‌کند.

این دیپلمات سابق کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی می‌تواند  با تکیه بر توان داخلی و کارامدی مدیران شایسته خود در سایه رهنمود‌های مقام معظم رهبری، بر تمام مشکلات فائق آید و دشمن را ناتوان کند.

وی با بیان اینکه اظهار نظر وزیر خارجه یک کشور با صحبت‌های سایر مقامات متفاوت است، گفت: سخنان یک وزیر خارجه، اظهار نظر شخصی نیست، بلکه موضع نظام سیاسی متبوعش است. در نتیجه اظهارات پمپئو علیه ایران را باید سیاست قطعی واشنگتن در قبال تهران تلقی کنیم.

نقش منفعل آمریکا

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها نه تنها در قبال جامعه جهانی نقشی منفعل دارند، بلکه با اقدامات یکجانبه خود شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل را نیز تحت تاثیر قرار داده اند و مدام به دنبال فریب افکار عمومی و نهاد‌های بین المللی هستند.

صالحی تصریح کرد: اکنون جامعه جهانی با آگاهی فراوان و انفجار اطلاعات، به درک صحیحی از اقدامات و اظهارات مقامات آمریکایی رسیده است. از این رو کاخ سفید و مستاجرانش باید بدانند دوران یکجانبه گرایی و زورگویی به سر آمده و تهدیدات آن‌ها راه به جایی نخواهد برد.

ادعا‌های آقای پمپئو!

سفیر سابق کشورمان در اسپانیا و کوبا اظهار کرد: ادعا‌های آقای پمپئو که از قضا در گذشته مسئولیت سرویس‌های امنیتی آمریکا را بر عهده داشته، بیش از آن که جنبه دیپلماتیک داشته باشد، ناشی از سمت اطلاعاتی سابق اوست. در نتیجه این موضوع یک ضعف بزرگ برای او به شمار می‌رود، ضمن اینکه زبان غیر دیپلماتیک پمپئو شباهت بسیار زیادی به اظهارات و اقدامات دونالد ترامپ دارد.

مدیر سابق آمریکای لاتین وزارت امور خارجه افزود: سخن پراکنی‌های مداخله جویانه و به دور از ادب پمپئو علیه مردم ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی و همچنین اعمال مجدد تحریم‌ها پس از خروج آمریکا از برجام، که یک سند بین المللی و معاهده حقوقی به شمار می‌رود، برای هیچ کس پذیرفته نیست، چرا که قواعد بین المللی دارای ظوابط مشخص است، لذا اینگونه اظهارات قابل قبول جامعه بین المللی نیست.

مخدوش شدن اعتبار بین المللی آمریکا

صالحی منفرد با بیان اینکه پس از خروج ترامپ از برجام، انتقادات زیادی توسط مقامات سابق سیاسی و اطلاعاتی آمریکا مطرح شده است، افزود: مقامات اسبق و کارشناسان آمریکایی معتقدند چنین اقدامات و اظهار نظر‌های بی اساس، امنیت ملی آمریکا را به خطر می‌اندازد و اعتبار بین المللی آمریکا در جهان را مخدوش می‌کند.

مقام سابق وزارت امور خارجه تصریح کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی به برکت تجربه در ۸ سال جنگ تحمیلی و اقدامات خصومت آمیز غرب، مقاومت و سعه صدرش  افزایش یافته است و این روند اکنون نیز باید در شرایط حاضر ادامه پیدا کند. چرا که اگر در مقابل اقدامات آمریکا، احساسی عمل کنیم، چیزی جز خسران بیشتر نصیبمان نخواهد شد.

روش خارج از عرف ترامپ

وی در ادامه افزود: روشی که ترامپ در پیش گرفته یک روش خارج از عرف است که حتی متحدین این کشور در اروپا قادر به پیش بینی اقدامات او نیستند از این رو جمهوری اسلامی نباید در زمین ایالات بازی کند و تاکنون مقامات سیاسی و نظامی کشورمان  به خوبی از عهده آن برآمده اند.

سفیر سابق کشورمان در اسپانیا و کوبا با بیان اینکه بحران اقتصادی علاوه بر کشور‌های فقیر، دامن کشور‌های صنعتی و ثروتمند را نیز گرفته است، گفت: اروپا به مراودات اقتصادی با ایران نیاز دارد، چرا که شرایط اتحادیه اروپا از لحاظ اقتصادی تعریفی ندارد؛ لذا برقرار نکردن روابط اقتصادی با ایران و لغو قرارداد‌های اروپا با تهران، ضرر‌های بیشتری را به بروکسل نشینان تحمیل می‌کند.

صالحی منفرد در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: ترامپ و تیم امنیت ملی و اطلاعاتی او به خوبی می‌دانند، حضور تهران در منطقه از جمله در سوریه و عراق به درخواست این کشور‌ها و در راستای مبارزه با تروریسم  و تامین امنیت بوده است و باید توجه داشت که جمهوری اسلامی  در راستای ایجاد ثبات در منطقه، هزینه‌های زیادی نیز پرداخت کرده است.

وی در رابطه با تضمین‌های اروپا و اعتماد به کشور‌های اروپایی گفت: اعتماد ما به غرب و به خصوص به آمریکا کاملا از دست رفته است، چرا که این موضوع ریشه تاریخی دارد و تجربه ۸ سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی ثابت کرده است که همین کشور‌های اروپایی چگونه با تجهیز صدام به سلاح‌های شیمیایی، ملت ایران را تحت فشار قرار دادند.

ضرورت روابط خوب با همسایگان

این دیپلمات سابق کشورمان درباره لزوم روابط خوب با همسایگان در سطح منطقه اظهار کرد: جمهوری اسلامی باید با وجود توطئه و بی‌احترامی برخی کشور‌های منطقه علیه خود، مانند گذشته روابط خوب و حسن همجواری با کشور‌های همسایه را ادامه دهد. چرا که ما باید همواره شرایط را در کنترل خود نگاه داریم.

سفیر سابق کشورمان در کوبا  با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه هاوانا گفت:مردم کوبا رنج و سختی فراوانی از این تحریم‌ها متقبل شدند و ۱۸۵ صفحه قانون تحریم‌های کوبا که ایالات متحده علیه همسایه خود وضع کرد، نشان از خوی استکباری و قلدر مآبانه واشنگتن دارد.

وی در ادامه افزود: ظلم و رفتار شرورانه آمریکا علیه دیگر کشور‌ها مانند ونزوئلا کماکان ادامه دارد، چرا که می بینیم در حال حاضر واشنگتن نتایج انتخابات ونزوئلا را به رسمیت نمی‌شناسد و در امور داخلی کاراکاس دخات می کند و در مسیر صحیح دموکراسی در این کشور سنگ‌اندازی می کند.

صالحی درباره لزوم صبر و مقاومت درمقابل واشنگتن تاکید کرد: باید کمربند‌ها را محکم کرد و در مقابل آن‌ها مقتدرانه ایستاد؛ چرا که تنها در این صورت است که دشمن وادار به عقب نشینی می‌شود.

اقتصاد مقاومتی؛ کلید حل مشکلات

مدیر سابق آمریکای لاتین وزارت خارجه تصریح کرد: اروپا و آمریکا به خوبی می‌دانند که جمهوری اسلامی یک قدرت بلامنازع است. اگر جمهوری اسلامی اقتصاد مقاومتی را نه با شعار بلکه با عمل به پیش ببرد و از تولید داخل حمایت حداکثری کند و علاوه بر روابط اقتصادی با چین و روسیه، مراودات اقتصادی خود با دیگر کشور‌ها مانند کشور‌های آسیای میانه را افزایش دهد، هیچ قدرتی قادر نخواهد بود ما را تحت فشار قرار دهد و برای ما تعیین و تکلیف کند.

صالحی منفرد با اشاره به اینکه هم اکنون ملل مختلف به جایگاه جمهوری اسلامی در سطح منطقه و جهان واقفند گفت: ما خلاف بسیاری از کشور‌های منطقه، ظرفیت‌های فراوانی داریم و همواره بر پای خود ایستاده و مشکلات خود را مرتفع کرده ایم.

وی افزود:فرهنگ و تاریخ ایران بسیار گسترده است. از این رو، زمانی که فرهنگ و ادب ایرانی زبانزد خاص و عام بود، مدعیان امروزی حقوق بشر و صلح، در جنگل‌ها گذران اوقات می‌کردند.

 

انتهای پیام/

سِتِ پایانی برجام؛ پیش شرط‌های ایران برای بروکسل‌نشینان

برچسب ها: برجام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار