اعلام آمادگی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تایید خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار با نخست‌وزیر کره جنوبی از آمادگی این نهاد برای تایید خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ خبر داد.

اعلام آمادگی آژانس بین المللی اتمی برای تایید خلع سلاح هسته‌ای کره شمالیبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، «یوکیا آمانو» رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)، روز جمعه به «لی ناک-یون» نخست وزیر کره جنوبی که برای یک سفر سه روزه به وین رفته بود گفت: در صورتی که کشور‌های دخیل در مذاکرات کره شمالی به توافق برسند، سازمان ملل آماده بررسی خلع سلاح هسته‌ای این کشور خواهد بود.

آمانو به لی گفت آژانس او با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، در حال نظارت بر شرایط برنامه هسته‌ای کره شمالی است و آماده است تا کار تایید خلع سلاح هسته‌ای کشور را انجام دهد.

او با رد مداخله در سیاست‌های بین المللی، گفت تا زمانی که خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی مورد نظر است، بی تفاوت نمی‌ماند. آژانس بین المللی اتمی اوت سال گذشته یک تیم جداگانه برای رسیدگی امور کره شمالی تشکیل داد.

لی نیز در پاسخ به آمانو گفت: «رهبر کره شمالی نیاز به روند تایید خلع سلاح هسته‌ای این کشور را درک می‌کند، چون اعلامیه پانمونجوم خواستار خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه جزیره کره است. مسئله این است که با چه سرعتی و تا چه حدی کشور‌های دخیل در این مسئله به توافق می‌رسند».

نخست وزیر کره جنوبی در پی اعلام تصمیم ترامپ برای لغو دیدارش با کیم جونگ اون گفت: تغییر زمانبندی نشست آمریکا و کره تاسف آور است، اما او به چشم انداز دراز مدت این مسئله بدبین نیست.

لی در یک نشست جداگانه با رئیس (CTBTO) از تلاش‌های سازمان ملل برای نظارت بر آزمایش‌های هسته‌ای و برقراری صلح در سراسر جهان قدردانی کرد. او در سفر خود با «لسینا زبرو» دبیر اجرایی سازمان پیمان جامع ممنوعیت آزمایش هسته‌ای (CTBTO) دیدار کرد. روسای (CTBTO) و (IAEA) از خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره حمایت کردند و خواستار توافق سیاسی برای حل این مشکل شدند.

زبرو اعلام کرد توافق بین دو کره که در نشست ۲۷ آوریل سران کره شمالی و جنوبی حاصل شد او را تحت تاثیر قرار داده است. زبرو همچنین بر اهمیت یک توافق سیاسی سریع تاکید کرد. لی  نیز در جواب گفت: کره شمالی درک کاملی از این مسئله دارد.

انتهای پیام/

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تایید خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی اعلام آمادگی کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار