سیاست‌های هسته‌ای شکست‌خورده ترامپ در قبال ایران و کره شمالی

شبکه الجزیره در مطلبی به شکست‌های هسته‌ای پی در پی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران و کره شمالی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره در مطلبی به شکست های هسته‌ای پی در پی دونالد ترامپ، رئیس  جمهور آمریکا در قبال ایران و کره شمالی پرداخت و نوشت: رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه ضمن متهم کردن دولت پیونگ یانگ به انجام رفتارهای خصومت آمیز، با ارسال نامه ای به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، دیدار برنامه ریزی شده با  وی را در تاریخ 12 زوئن لغو کرد. او روز جمعه با انتشار پیامی غیرمنتظره در حساب کاربری توئیتر خود  از احتمال برگزاری این نشست خبر داد.

رئیس جمهور آمریکا پیش از این اقدام پیش بینی نشده نیز بارها به دولت پیونگ یانگ در خصوص انجام هرگونه اقدامات بی پروا هشدار داده بود. این در حالی بود که کره شمالی با تعلیق فعالیت های هسته ای خود و آزادی زندانیان آمریکایی، به منظور جلب اعتماد وعده های خود را پیش از برگزاری این نشست عملی کرد. با این حال، ترامپ بدون هیچ توجیهی، این نشست را لغو کرد.

بدعهدی دولت آمریکا و اقدامات غیرمنتظره آن پیش از این نیز اثبات شده است. فقط چند هفته پیش دولت واشنگتن به صورت یکجانبه از توافق هسته ای ایران (برجام) که معاهده ای بی عیب و نقص در طول تاریخ شناخته شده است، خارج شد. این تصمیم ترامپ نیز همانند لغو دیدار با رهبر کره شمالی عجیب  بود.

سیاست‌های هسته‌ای شکست‌خورده ترامپ در قبال ایران و کره شمالی

برخی تحلیلگران معتقدند دولت ترامپ فاقد فهم اولیه استراتژی و نکته سنجی دیپلماتیک در مواجهه با چالش‌های پیچیده سیاست خارجی است. رویکرد ترامپ در مواجهه با واقعیت های دشوار ژئوپولیتیکی، همانند داستان های پرهیجان تلویزیونی است.

آمریکا، یک ابرقدرت غیرقابل اعتماد

تصمیم ترامپ برای لغو دیدار با رهبر کره شمالی موجب حیرت و خشم در سراسر جهان شد. کره جنوبی در کمال سردرگمی به دنبال راه حلی برای برگزاری این نشست بود. مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی، که نقش مهمی در اجرای طرح دیدار سران آمریکا و کره شمالی داشت ضمن اعتراض به تصمیم ترامپ، آن را «قابل تاسف» توصیف کرد.

در همین حال، قدرت های بزرگ در سراسر جهان ضمن انتقاد از تصمیم ترامپ، از هر دو طرف خواستند تا حرکت دیپلماتیک را حفظ و از تنش ها خودداری کنند. از سوی دیگر، خروج یکجانبه ترامپ از توافق هسته‌ای ایران، موجب شده است متحدان اروپایی ترامپ از زاویه دیگری به تصمیمات وی نگاه کنند. به گونه ای که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرد دیگر نمی توان به آمریکا به عنوان یک منبع حمایتی اتکا کرد. پس از آن نیز، متحدان ترامپ، یکی پس از دیگری،  ظرفیت دولت ترامپ به عنوان یکی از قدرت های جهانی را زیر سوال بردند. از نظر آنها، واشنگتن یک قدرت غیرقابل اعتماد است که تحت حکومت ترامپ تهدیدی برای نظم بین المللی محسوب می شود.

جمهوری خواهان از قبیل «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز تلاش چندانی برای راهنمایی ترامپ و مانع‌شدن از تصمیم‌گیری‌های نامناسب وی نکردند. برعکس، بولتون در اظهارات خود از پیشبرد «مدل لیبی» برای توقف کامل برنامه های هسته ای کره شمالی خبر داد.

با این حال، هرکسی که با استراتژی کره شمالی آشناست، می داند آمریکا سیاستی اشتباه را در قبال این کشور پیش گرفته است. نامه ترامپ به کیم جونگ اون مبنی بر لغو نشست نشان داد پیونگ یانگ رویکرد گام به گام خود در خصوص برنامه های هسته‌ای‌اش را به درستی اتخاذ کرده است. همچنین خروج یکجانبه ترامپ از برجام و بدعهدی این کشور در قبال یک معاهده بین المللی، هشداری برای پیونگ یانگ است تا در خصوص اعتماد به دولت واشنگتن تجدید نظر کند.

سیاست‌های هسته‌ای شکست‌خورده ترامپ در قبال ایران و کره شمالی

در پایان این مطلب آمده است: سیاست خارجی دولت ترامپ در قبال کشورهای بزرگی همچون ایران و کره شمالی با شکست مواجه شده است. کشورهای جهان شاهد خیانت و سیاست دوگانه آمریکا هستند و نباید با حضور ترامپ در راس دولت واشنگتن، تصمیمات سرنوشت ساز بین المللی را به آن محول کنند. در نهایت، بسیاری از کشورهای جهان نسبت به این که آیا آمریکا می تواند یکی از مهره های اصلی در مذاکرات بین المللی باشد، تردید دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار