معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان؛

رشد قارچ گونه قهوه خانه‌ها با عرضه قلیان درکرمان/ 12درصد مردان کرمانی سیگاری اند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در کرمان رشد قارچ گونه قهوه خانه و کافی شاپ‌هایی را شاهد هستیم که قلیان در آن سرو می‌شود .

رشد قارچ گونه قهوه خانه‌ها با عرضه قلیان درکرمان/ 12درصد مردان کرمانی سیگاری اندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سید وحید احمدی‌طباطبایی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات گفت: بیمار‌های مزمن غیر واگیر مثل بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، بیماری‌های مزمن تنفسی  از جمله دغدغه‌های دنیا می‌باشند.
وی با بیان اینکه سازمان‌های بین‌المللی استعمال دخانیات، تغذیه ناسالم، عدم تحرک بدنی و استفاده از مشروبات الکلی را از عوامل خطرناک برای سلامت انسان‌ها عنوان می کنند ، اظهار کرد: اگر این چهار عامل را کنترل کنیم، حدود ۴۰ درصد سرطان‌ها و ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی و عرقی کنترل خواهند شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان استفاده از توتون را تعریف دخانیات دانست و بیان کرد: در دنیا حدود ۲۵ درصد مردان و ۱۵ درصد زنان از دخانیات استفاده می‌کنند که موضوع مصرف دخانیات در بین مردان ایرانی در حدود ۱۵ درصد و در مردان کرمانی در حدود ۱۲ درصد است.

احمدی‌طباطبایی بااشاره به اینکه برخلاف تصور مردم قلیون یک تفریح نیست گفت: در جامعه‌ای که  قبح استفاده دود، سیگار و قلیان از بین رود، نشانه‌های شروع اعتیاد به مواد دیگر را رواج خواهد داد که باید مدنظر داشت که قلیان هم تراز یا بالاتر از تریاک و مشروبات الکلی است.

وی با اشاره به اینکه مافیای قلیان قوی است، اظهار کرد: ۱۸۰ بار برخی از عرضه کنندگان قلیان را در یک سال و نیم گذشته تعطیل کردیم ، گاهی اوقات صدای ما به گوش کسی نمی‌رسد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: کاهش دسترسی و افزایش قیمت باعث کاهش مصرف مواد مخدر خواهد شد و هر تصمیم گیرنده‌ای باید بداند که تصمیمش روی سلامت مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیر می‌گذارد بنابراین باید همه تصمیمات ما پیوست سلامت داشته باشند.

وی افزود: بایستی به آموزش و فرهنگسازی ادامه دهیم، اما باید مدنظر داشت که آموزش یک اکسیر نیست، همچنین باید مردم مطالبه‌گری داشته باشند و ما نیز باید به سمت جذب رسانه‌ها برویم تا از طریق رسانه‌ها به فرهنگسازی صحیح عدم استفاده از مصرف مواد مخدر را در جامعه رواج دهیم.

احمدی‌طباطبایی ادامه داد: کلینیک ترک سیگار واقع در پشت بیمارستان شفا راه اندازی شده است و افراد سیگاری عصر‌ها و در روز‌های زوج می‌توانند از این کیلنیک به صورت رایگان خدمات دریافت کنند.

انتهای پیام/ح

انتقاد از مصرف بی رویه قلیان درقهوه خانه وکافی شاپ ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار