عرفانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

آخرین وضعیت شیوع تب کنگو در کشور/ هشدار‌هایی که برای پیشگیری از ابتلا باید جدی گرفته شود

رئیس مرکز بیماری‌های مشترک حیوان و انسان وزارت بهداشت از آخرین وضعیت شیوع و آمار مبتلایان به تب کنگو خبر داد.

حسین عرفانی رئیس مرکز بیماری‌های مشترک حیوان و انسان وزارت بهداشت در خصوص آخرین وضعیت شیوع تب کریمه کنگو در کشور و آمار مبتلایان به این بیماری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: با شروع فصل گرما احتمال فعال شدن ناقل بیماری تب کریمه کنگو که کنه ‌ها هستند، افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن موارد ابتلا به بیماری بیشتر می‌شود.

شناسایی ۲۳ مورد ابتلا به تب کنگو در ۸ استان کشور

وی در ادامه به تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو در کشور اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال تاکنون ۲۳ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو از ۸ استان کشور گزارش شده است که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها با تشخیص به موقع و دریافت دارو حال عمومی خوبی دارند و بهبود پیدا کرده‌اند.

عرفانی با بیان اینکه کنه ناقل بیماری تب کریمه کنگو در همه استان‌ها وجود دارد، تصریح کرد: هیچ استانی از وجود این کنه  بیماری‌زا پاک نیست و تاکنون این بیماری در استان خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، مازندران، خوزستان، اردبیل و فارس گزارش شده است.

وی در ادامه به یک مورد فوتی ناشی از تب کریمه کنگو در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: فرد مبتلا به دلیل داشتن بیماری زمینه‌ای جان خود را از دست داد، این فرد به دلیل ابتلا به سرطان سیستم ایمنی ضعیفی داشت و به همین علت پس از ابتلا به تب کنگو و ضعف سیستم ایمنی بدن فوت کرد.

آخرین وضعیت شیوع تب کنگو در کشور/ هشدارهایی كه برای پيشگيری از تب کنگو بايد جدی گرفته شود

کاهش مبتلایان به تب کنگو در مقایسه با سال قبل

عرفانی تأکید کرد: این اطمینان خاطر را به هموطنان می‌دهیم که ابتلا به تب کریمه کنگو نسبت به سال قبل کمتر است و با اقدامات صورت گرفته هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

شغل هایی که در معرض خطر تب کنگو قرار دارند

عرفانی افزود: بیماری تب کریمه کنگو بیماری ویروسی خونریزی دهنده است و می‌توان از طریق ناقلان انتقال پیدا کند، همچنین تب کنگو در زمره بیماری‌های شغلی نیز قرار دارد، به همین دلیل مقوله بهداشت در پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسایر حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: افرادی که با دام سر و کار دارند و در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند، قصاب‌ها، جگرکی‌ها و رستوران‌ها که با نسوج دامی سر و کار دارند، ممکن است در صورت رعایت نکردن بهداشت به تب کریمه کنگو مبتلا شوند.

رئیس مرکز بیماری‌های مشترک حیوان و انسان وزارت بهداشت با بیان اینکه تب کریمه کنگو به عنوان یک عفونت بیماری نیز مطرح است، گفت: اگر فرد مبتلا به این بیماری در بیمارستان تحت قرنطینه و ایزولاسیون استاندارد قرار نگیرد با پرسنل بهداشتی درمانی یا سایر بیماران با ترشحات و خون فرد بیمار در تماس باشند احتمال انتقال بیماری وجود دارد.

آخرین وضعیت شیوع تب کنگو در کشور/ هشدارهایی كه برای پيشگيری از تب کنگو بايد جدی گرفته شود

چه زمانی تب کنگو بیماری کشنده ای می شود؟

عرفانی تصریح کرد: اگر بیماری تب کریمه کنگو به موقع تشخیص داده نشود و اقدامات اولیه صورت نگیرد، تب کریمه کنگو می‌تواند به بیماری کشنده تبدیل شود و این اهمیت بیماری را نشان می‌دهد.

وی  با بیان اینکه عامل بیماری تب کریمه کنگو یک ویروس بیماری‌زای زئونوتیک است، گفت: عامل این بیماری در بدن دام وجود دارد، کنه‌ها بعد از گزش و مکیدن خون دام آلوده می‌شوند و اگر کنه‌ای به ویروس آلوده شود می‌تواند در تمام طول عمر خود آلوده به ویروس تب کریمه کنگو باشد و حتی آن را به نسل‌های بعدی خود منتقل کند.

روش های انتقال تب کریمه کنگو

عرفانی به روش‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو به انسان اشاره کرد و گفت: گزش کنه، له شدن کنه و تماس آن با پوست بدن یکی از راه انتقال بیماری محسوب می‌شود، همچنین امکان انتقال بیماری از طریق تماس با خون و احشاء بدن دام آلوده به تب کنگو از راه خراش‌های پوستی و مخاط ها وجود دارد، افزون بر این بر اثر تماس با بیمار مبتلا به تب کنگو در منزل یا بیمارستان امکان انتقال ویروس از طریق خون و ترشحات به فرد دیگر وجود دارد.

آخرین وضعیت شیوع تب کنگو در کشور/ هشدارهایی كه برای پيشگيری از تب کنگو بايد جدی گرفته شود

علائم بیماری تب کنگو را بشناسید

رئیس مرکز بیماری‌های مشترک حیوان و انسان وزارت بهداشت در ادامه به علائم بیماری تب کریمه کنگو اشاره کرد و گفت: بیماری دوره کمون یا نهفته چند روزه تا نهایت دو هفته‌ای دارد و علائم با تب شروع می‌شود و کوفتگی بدن، سردرد، بدن درد و درد عضلات از دیگر علائم تب کنگو است که ما از آن به عنوان یک ناخوشی شبیه آنفولانزا یاد می‌کنیم.

وی ادامه داد: اگر در فصل گرم سال فردی با علائم آنفولانزا به پزشک مراجعه کند و افزون بر تب و کوفتگی بدن ارتباطی با دام یا بیمار و کنه داشته باشد پزشک معالج مشکوک می‌شود و آزمایش برای فرد تجویز می‌کند اگر در نتیجه آزمایش تعداد پلاکت‌های خون کاهش پیدا کرده باشد فرد در بیمارستان بستری می‌شود و تحت ایزولاسیون و قرنطینه قرار می‌گیرند تا بلافاصله اقدامات درمانی شروع شود همچنین نمونه سموم خون جهت تشخیص قطعی به آزمایشگاه انستیتو پاستور تهران ارسال می‌شود.

رئیس مرکز بیماری‌های مشترک حیوان و انسان وزارت بهداشت گفت: تمام کادر بهداشتی و درمانی در  سراسر کشور آموزش‌های لازم را در زمینه تب کریمه کنگو دیده‌اند و امکانات درمانی و دارو در در دسترس همه است.

آخرین وضعیت شیوع تب کنگو در کشور/ هشدارهایی كه برای پيشگيری از تب کنگو بايد جدی گرفته شود

اقدامات پیشگیرانه در مصرف گوشت دام

عرفانی در خصوص تهیه گوشت به مردم و پیشگیری از ابتلا به تب کنگو توصیه کرد: مردم گوشت و فرآورده‌های پروتئینی را از محل‌هایی تهیه کنند که تحت نظارت سازمان دامپزشکی بودته و پس از کشتار، لاشه دام در دوره زمانی لازم را در سالن سرد طی کرده است تا بر اثر سرما ویروس تب کریمه کنگو از بین رفته باشد.

وی تاکید کرد: اگر مردم از نگهداری گوشت در محل سرد اطمینان کافی ندارند گوشت را ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه یخچال نگهداری و سپس اقدام به بریدن، بسته‌بندی و استفاده از آن کنند.

آخرین وضعیت شیوع تب کنگو در کشور/ هشدارهایی كه برای پيشگيری از تب کنگو بايد جدی گرفته شود

مواردی که دامداران باید جدی بگیرند

وی در ادامه به منظور پیشگیری از تب کریمه کنگو به دامداران هشدار داد و گفت: به دامداران توصیه می‌کنیم اماکن نگهداری دام زیر نظر و به کمک کارشناسان جهاد کشاورزی و دامپزشکی سم پاشی کنند.

رئیس مرکز بیماری‌های مشترک حیوان و انسان وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین به کسانی که در کشتارگاه‌ها فعالیت می‌کنند مانند سلاخ‌ها و قصابان و تمام کسانی که با فرآورده‌های گوشتی سر و کار دارند توصیه می‌کنیم نکات بهداشتی تذکر داده شده را رعایت کنند تا  به تب کریمه کنگو  مبتلا نشوند.

آخرین وضعیت شیوع تب کنگو در کشور/ هشدارهایی كه برای پيشگيری از تب کنگو بايد جدی گرفته شود

هشدار وزارت بهداشت درباره ذبح خیابانی قربانی

وی با اشاره به اینکه به لیالی قدر در ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم و به دنبال آن نذر قربانی افزایش پیدا می‌کند، گفت: همه تعالیم اسلام حاکی از آن بوده که حفظ سلامت انسان از واجبات است، روزه‌داران می‌توانند نذر قربانی خود را بهداشتی و تحت نظارت شبکه دامپزشکی و در کشتارگاه ادا کنند، همچنین اگر قرار است گوشت نذری را توزیع کنند این کار بهتر است زیر نظر شبکه دامپزشکی و از طریق قصابی‌ها و با مشاوره کارشناسان صورت گیرد.

رئیس مرکز بیماری‌های مشترک حیوان و انسان وزارت بهداشت در ادامه به  خطر ذبح خیابانی قربانی اشاره و تأکید کرد: انجام قربانی در اماکن عمومی، معابر و خیابان‌ها یک عمل بهداشتی مورد تأیید نیست و ممکن است خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
گل بود به سبزه نیز آراسته شد مسمومیت و مرگ ناشی از مصرف قارچ سمی کم بود تب کریمه کنگو هم اضافه شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
خدا کمک کنه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
انشا الله هر بلا و بیماری از جان همه دور باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
خدا کمک کنه
آخرین اخبار