ملازهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

هدف سفر ظریف به هند دور زدن تحریم‌های فروش نفت است

یک کارشناس شبه قاره گفت:سفر ظریف به هندبرای این است که خرید نفت و بازار تقاضای انرژی تحریم‌ها را دور بزند.

هندپیر محمد ملازهی کارشناس شبه قاره در گفت‌وگو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به سفر وزیر امورخارجه به هند و ارتباط آن با برجام بدون آمریکا، اظهار کرد: هندوستان یک کشور در حال توسعه است که  صنایع آن در بخش های مختلف به شدت در حال  ارتقا هستند، در حالیکه به لحاظ انرژی این کشور در مضیقه است و سوخت کافی در اختیار ندارد.

کارشناس شبه قاره بیان کرد: نیاز هند به انرژی یک واقعیت روزافزون است به همین دلیل ایران با داشتن منابع غنی در این حوزه فرصت را مغتنم می‌داند  با هندوستان در این موضوع به یک جمع بندی مطلوب برسد.

وی ادامه داد: با تمام این تفاسیر این مسئله وجود دارد که شرکت های بزرگ هندی به نوعی با آمریکایی ها در ارتباط هستند و زمانیکه تحریم آمریکا به شکل خیلی جدی مطرح شود برآورده شدن انتظارات ایران از سوی  دهلی به طور کامل دور از ذهن است.

ملازهی با بیان اینکه هندوستان در سال های اخیر مراودات گسترده ای را  با دنیای غرب داشته است، افزود: ایران نباید نسبت به این موضوع  که دهلی تحت هر شرایطی  و بدون ملاحظات کشورهای دیگر می تواند خواسته هایش را برآورده کند ،خوشبین باشد.

وی اضافه کرد: سفر ظریف به هند  بیشتر در ارتباط با این موضوع است که  در چه سطحی هند می تواند در مسئله خرید نفت و بازار تقاضای انرژی تحریم ها را دور بزند.

کارشناس شبه قاره گفت: تلاش برای اقناع  شرکت های کوچکتر و بانک هایی که با آمریکا ارتباط چندانی ندارند،  یکی دیگر از محورهای این سفر می تواند باشد. دولت هند بیش از آنکه ما فکر می کنیم در محاسبات خود با دقت رفتار می کند و همه جوانب را در نظر می گیرد تا منافعش تامین شود.

ملازهی با اشاره به امکان همکاری هسته‌ای بین ایران و هند در برجام بدون آمریکا با هدف تنوع بخشی به این حوزه، تصریح کرد:در زمان جرج بوش بین هند و آمریکا تعاملات هسته‌ای شکل گرفت به طوریکه سیزده رآکتور هسته‌ای با تکنولوژی پیشرفته در اختیار دهلی گذاشتند  تا در ازای آن هندوستان خود را از خط لوله گاز بین ایران و پاکستان کنار بکشد، لذا به نظر نمی رسد زمینه مساعدی از همکاری بین ایران و هند در مسئله هسته ای  وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هندوستان شاید در سطح محدودی ریسک را بپذیرد  و با ایران همکاری داشته باشد، گفت: اما  در سطح تعیین کننده چنین همکاری قابل تصور نیست، در حالیکه به این مسئله باید رقابت هند و پاکستان و فضا سازی های رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته ای ایران را افزود.

انتهای پیام/

برچسب ها: ظریف ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار