سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد؛

ناامنی غذایی در سیستان و بلوچستان/ تخلف مالی سلبریتی‌های درجه چندم در فضای مجازی/ تعیین قیمت دارو‌ها بر اساس ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی

حریرچی گفت: جمع‌آوری منابع مالی را به وسیله افراد مورد علاقه مردم تأیید می‌کنیم البته در این جریان تخلف‌هایی توسط افراد مشهور درجه دوم و سوم  دیده شده است.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری اظهار کرد: میزان سبوس گیری در برخی آردها متفاوت است، مثلا سبوس موجود در نان سنگک بیشتر از لواش است، آرد سبوس دار جزء مواد غذایی مورد تایید وزارت بهداشت است؛ بعضی نانوایی‌ها به آردهای معمولی سبوس اضافه می‌کنند اما اگر این میزان کنترل شده نباشد باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود.

وی ادامه داد: آرد سبوس دار اصلی جزء مواد غذایی توصیه شده کارشناسان تغذیه است که در بیشتر نونوایی‌ها و به خصوص در نانوایی‌های فانتزی از آن استفاده می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در همه جای دنیا برخی از افراد هنرمند و ورزشکار اقدام به جمع‌آوری منابع مالی و کمک‌های غیر نقدی برای نیازمندان می‌کنند، افزود: جمع‌آوری منابع مالی را به وسیله افراد مورد علاقه مردم تأیید می‌کنیم و این امر باید گسترش پیدا کند، البته در جمع آوری کمک‌های مردم تخلف‌هایی توسط افراد مشهور درجه  دوم و سوم  دیده شده که مراجع قانونی در این زمینه‌ با آن‌ها برخورد کرده است.

کاهش 37.7 درصدی مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی

وی ادامه داد: با همه تدابیری که برای کاهش مرگ و میر در سوانح رانندگی در نظر گرفته شده بود، دهه اول 80 حوادث ترافیکی دومین علت مرگ و سومین علت مرگ زودرس در کشور بود البته خوشبختانه در 10 سال اخیر تا سال 95 میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی 37.7 و مرگ زودرس در حدود 37 درصد کاهش پیدا کرده است و  حالا سوانح ترافیکی سومین عامل مرگ مردم ایران و دومین علت مرگ زودرس محسوب می‌شود.

حریرچی با اشاره به اینکه در سال 70، سال‌های از دست رفته عمر به دلیل حوادث ترافیکی یک میلیون و 900 هزار سال بوده است، عنوان کرد: سال‌های از دست رفته عمر در ایران به دلیل حوادث ترافیکی با وجود افزایش جمعیت و افزایش خودرو  44 درصد کاهش پیدا کرده است  ودر سال 95، یک میلیون و 64 هزار سال بر اثر حوادث ترافیکی از دست رفته است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بین سال‌های 84 تا 96 تعداد خودرو 166 درصد و تعداد موتورسیکلت 187 درصد رشد داشته است، افزود: بین سال‌های 84 تا 96 تعداد مصدومان سوانح رانندگی 23 درصد رشد داشته است و میزان مرگ و میر ناشی از حوادث در سال 84، 27 هزار و 755 نفر و در سال 96، 15 هزار و 932 نفر بوده است که این مسئله کاهش 40 درصدی مرگ و میر ناشی از تصادفات را نشان می‌دهد.

 فوت بیش از 15هزار نفر در سال 96 به دلیل حوادث ترافیکی

وی با اشاره به اینکه در کاهش آمار تصادفات همکاری بین دستگاهی، ارتقای فرهنگ و افزایش میزان ایمنی جاده‌ها موثر است، تأکید کرد: اکتفا به آگاهی بخشی با هدف ارتقای سطح فرهنگ کافی نیست و ما باید اقدامات جدیدتری در زمینه کاهش مرگ و میرهای ناشی از تصادفات ترافیکی انجام دهیم.

حریرچی با اشاره به اینکه تعداد مرگ و میر ناشی از حوادث در سال 95، 15 هزار و 532 نفر بوده که این میزان در سال 96 به 16 هزار و 201 نفر رسیده است، افزود: در سال 96 نسبت به سال قبل شاهد افزایش 1.7 درصدی مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی بودیم، سال 96 در هر 32 دقیقه یک نفر و در هر روز 44 نفر جان خودشان را  بر اثر سوانح ترافیکی از دست دادند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در سال 96 تعداد مراجعه مصدومان ترافیکی برای اقدامات درمان سرپایی و بستری 827 هزار بوده است، عنوان کرد: کلیه بیمارستان‌های دولتی، عمومی، خیریه‌ای و خصوصی مکلف هستند که دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران را برای خدمات تشخیصی و درمانی تهیه کنند و بیمار نباید برای تهیه دارو یا خدمات تشخیصی درمانی به بیرون از بیمارستان مراجعه کند.

وی اضافه کرد: بخشنامه ممنوعیت مراجعه بیمار به خارج از بیمارستان قبلا مخصوص بیمارستان‌های دولتی بود ولی امروزه با بخشنامه جدید همه مراکز درمانی ملزم به رعایت این دستورالعمل هستند، این بخشنامه از روابط ناسالم مالی، گران‌فروشی جلوگیری می‌کند و ایمنی تجهیزات پزشکی و اصل بودن کالا را برای بیماران به همراه دارد .

حریرچی با اشاره به اینکه بیمارستان‌های خصوصی مکلف هستند تا تجهیزات پزشکی را بر اساس قیمت‌های مصوب درج شده در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی  وزارت بهداشت  تهیه کنند و آن را در اختیار بیماران قرار دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص وضعیت نا امن غذایی در منطقه سیستان و بلوچستان گفت: نا امنی غذایی در منطقه سیستان 2.2 و متوسط کشور 14 درصد است و رقم‌های بالای ناامنی غذایی مورد تأیید ما نیست.

وی ادامه داد: لاغری کشوری در حدود 4 درصد و در منطقه سیستان و بلوچستان 5.9 درصد است.

12.4 درصد کودکان سیستان و بلوچستان کم وزن هستند

حریرچی با اشاره به اینکه لاغری در سال 87، 19 درصد و میزان کم وزنی در کودکان در کشور 3.8 درصد است، افزود: میزان کم وزنی برای کودکان در منطقه سیستان وبلوچستان 12.4 درصد است که این عدد در سال 87 در حدود 27 درصد بوده است.

بیشترین عامل مرگ و میر ایرانیان

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: بیماری‌های قلبی، عروقی و مغزی، حوادث ترافیکی، فشار خون، آلزایمر، دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی، بیماری‌های مزمن کلیه، سایر بیماری‌های قلبی، سرطان معده، تولد پیش از موعد مقرر، عفونت ریه و نارسایی مادرزادی به ترتیب بیشترین عامل‌های مرگ و میر ایرانیان محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: بسیاری از عفونت‌ها در کاهش چشمگیری داشته و این مسئله نشان می‌دهد که کنترل بیماری‌های عفونی با موفقیت انجام شده است.

وی افزود: گزارش گواهی‌ فوت به دلیل ایست قلبی و مشکلات ناشی از آن سبب بالا رفتن آمار مرگ و میر‌های ناشی از این بیماری در کشور می‌شود، این گزارش‌ها به یک مشکل تبدیل شده که در سراسر کشور وجود دارد، در حال برطرف کردن مسئله صدور گواهی فوت به دلیل ایست قلبی هستیم اما این مشکل هنوز در شهر تهران وجود دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: افزایش سن باعث بروز دیابت و چاقی در افراد می‌شود؛ تغییر سبک زندگی و مصرف انواع غذاهای چرب و فست‌فودی باعث بروز این مشکلات و افزایش شیوع عارضه دیابت در ایران شده است.

وی در خصوص قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی و معوقات آن ادامه داد: تاخیردر پرداخت مطالبات شرکت‌های تجهیزات پزشکی و دارویی باعث کاهش نقدینگی شرکت‌های تجهیزات پزشکی و دارویی شده است اما خوشبختانه طی چند ماه اخیر با تخصیص اعتبارات، بخشی از مشکلات در حال برطرف شدن است.

حریرچی در واکنش به نقد نبودن اوراق تحویلی به شرکت‌های تجهیزات پزشکی و دارویی گفت: همه افراد دوست دارند به صورت نقدی معامله کنند اما عرضه اوراق یکی از روش‌های نوین مالی در همه جای دنیا است و بر اساس مصوبات مجلس این روش مالی جزء اقتصاد کشور محسوب می‌شود که البته سود این اوراق به صورت سالانه محاسبه می‌شود و در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

قیمت گذاری تجهیزات پزشکی با دید حمایت از کالای داخلی

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی و دارویی کشور گفت: ما مجبوریم قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی را طوری تعیین کنیم که  تعادلی در جامعه ایجاد شود، در خصوص نوسانات قیمت ارز و قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی باید بگویم که ما به دید حمایت از کالای داخلی اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهیم و افزایش قیمت ارز را با قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی و صنعت دارو لحاظ کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: تاکید ما این است که همه ارائه‌کنندگان تجهیزات پزشکی و دارو مکلفند طبق قانون از قیمت‌های اعلام شده تبعیت کنند؛ از مردم تقاضا دارم تخلفات در خصوص قیمت‌ تجهیزات پزشکی، کمبود تجهیزات و مسائل دیگر را از طریق سامانه 190 و سازمان تعز‌یرات اعلام کنند.

تلاش برای نصب دستگاه‌های شوک قلبی در اماکن عمومی

وی در خصوص پیگیری برای نصب دستگاه‌های شوک قلبی( AED ) در اماکن عمومی ادامه داد: مرگ ناگهانی بیشتر در بین جوانان شیوع دارد و ما در حال تبیین آیین‌نامه‌ای مبنی بر آن هستیم که دستگاه‌های AED را در اماکن عمومی مثل فروشگاه‌های بزرگ، ادارات و اماکن ورزشی نصب کنیم زیرا این کار کمک بزرگی به بازگشت زندگی بیماران می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص وضعیت حذف دفترچه‌های بیمه گفت: سازما‌ن تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و بیمه سلامت با یکدیگر همکاری و تعامل خوبی دارند، برای رفع همپوشانی دفترچه بیمه افرادی که از 2 صندوق بیمه استفاده می‌کنند، عملکرد خوبی داشته‌ایم.

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر کمبود داروی بیماران خاص دیستروفی ادامه داد: وزارت بهداشت میزان کمبود دارو را رصد و در سایت غذا و دارو در اختیار تولیدکنندگان و واردکنندگان قرار می‌دهد و ما پیگیر مسائل مالی و تأمین بودجه مالی شرکت‌های دارویی از لحاظ بحث کاهش نقدینگی آنها هستیم اما به طور کلی کمبود 30 قلم دارو در بازار گسترده جهانی  بر اساس مبانی بین‌المللی اجتناب ناپذیر است ولی ما باید این کمبودها را به حداقل ممکن برسانیم.

وی ادامه داد: در بحث پرداخت مابه‌التفاوت ارز دارویی به شرکت‌های دارویی و پخش در ابتدا قرار بود این مابه‌التفاوت ارز 3 هزار و 700 تومانی با نرخ 4 هزار و 200 تومانی به شرکت‌ها پرداخت شود ولی در تصمیم‌گیری‌های بعدی دستورالعملی صادر شد مبنی بر آنکه شرکت‌های دارویی با ارز 4 هزار و 200 اقدام به خرید مواد اولیه و داروهای وارداتی کنند و مابه‌التفاوت بیمه‌ها پرداخت شود، همچنین قیمت داروهای وارداتی بر اساس ارز 4 هزار و 200 تومانی تعیین می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص آیین‌نامه بیمارستان‌های مستقر ادامه داد: اداره بیمارستان‌ها بسیار پیچیده و مانند اداره یک شهر است زیرا آنها باید به صورت 24 ساعته خدمات بهداشتی درمانی را به مراجعان ارائه دهند و به همین دلیل نباید هیچ وقفه‌ای به دلیل قطع برق در کار آنها ایجاد شود.

صرف 40 درصد از هزینه‌های سلامت در بیمارستان‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 40 درصد از هزینه‌های سلامت در بیمارستان‌ها صرف می‌شود، تاکید کرد: اداره بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از قدیم از یک پیچیدگی خاصی برخودار بوده به طوریکه مسئولان مراکز درمانی برای هزینه‌کرد و درآمدها اختیارات لازم را نداشتند.

بیمارستان‌های مستقل جزء آرزوهای حوزه سلامت هستند

وی در خصوص اداره بیمارستان‌های مستقل تاکید کرد: بیمارستان‌های مستقل جزء آرزوهای حوزه سلامت است و ما امیدواریم با ابلاغ آیین‌نامه مربوط به آن بتوان بهبود وضعیت در اداره بیمارستان و ارائه خدمات بهداشتی درمان را شاهد بود.

حریرچی اضافه کرد: از سال 74 بیمارستان‌ها به صورت خودگردان اجاره شدند و این مراکز درمانی از محل ارائه خدمت و کمک‌های دولتی منابع مالی دریافت می‌کنند و در حدود 23 سال است که این روش با همه ایرادات و محسناتش در ایران اجرا می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در برخی از شهرهای کوچک مسئولان محلی بیمارستان‌ها را به محلی برای اشتغال خود تبدیل کردند، که البته برای اداره این بیمارستان‌ها دستورالعمل‌های لازم ابلاغ شده است اما متاسفانه برخی از افراد در این زمینه جوسازی‌های نادرست می‌کنند.

حریرچی اضافه کرد: در بیمارستان‌های مستقل آیین‌نامه هیچ تغییری پیدا نکرده است و مراجعان بر اساس تعرفه‌های مصوبه دولت در قبال دریافت خدمات هزینه پرداخت می‌کنند.

فرانشیز بیمارستان‌های مستقل بر اساس مصوبه دولتی است

وی تاکید کرد: برای آیین‌نامه بیمارستان‌های مستقل از بابت درآمد و پرداختی مردم نگرانی‌هایی وجود دارد که من در جواب اینگونه مسائل باید بگویم فرانشیز در این بیمارستان‌ها بر اساس مصوبه دولت است و مردم هزینه اضافه‌تری پرداخت نمی‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیمارستان‌ها به خصوص دولتی برای خدمت رسانی به مردم تاسیس شده است و هیچگونه سود دهی ندارد، افزود: کارآمدترین بخش بهداشت درمان قسمت‌های بهداشت بیمارستان است و حتی در دوره‌ای پرداختی از جیب در حدود 28 درصد بود که امروزه به 18 درصد کاهش پیدا کرده است و این در حالی است که حالا تعرفه دندانپزشکی در حدود 22 درصد است و این مسئله نشان می‌دهد که بیمارستان‌های ما قوانین خود را به خوبی اجرا نمی‌کنند.

حریرچی ادامه داد: وقتی بیماری برای مداوای عارضه‌ به بیمارستان مراجعه می‌کند تا پایان مراحل درمان باید در همان بیمارستان بستری شود و ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان تحت شرایط خاصی از نظر قانونی بلامانع است.

وی با اشاره به اینکه اگر نظام ارجاع به درستی انجام شود بیمار از شهرستان به مراکز استانی یا تهران مراجعه نمی‌کند، اظهار کرد: میزان مراجعه افراد امروزه یک شاخص است و باید به این مسئله توجه جدی شود.

حریرچی در خصوص موضوع دخانیات ادامه داد: متأسفانه مسئله دخانیات محل منازعات، درگیری و لابیگری است و در 10 سال گذشته به بهانه گسترش صنعت و مبارزه با قاچاق، کارخانه دخانیات جدید تأسیس شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: در خصوص کاهش استعمال دخانیات باید پایش و آگاهی بخشی مردم و به خصوص جوانان انجام شود اما به طور کلی مهمترین روش در کشورها کاهش دسترسی مردم به سیگار و اهرم افزایش قیمت است.

وی اظهار کرد: در بیش از 80 کشور دنیا 70 درصد مالیات بر سیگار مربوط به خرده‌فروشی است که مالیات قیمت دخانیات را بالا برده است و این مسئله می‌تواند باعث کاهش مصرف  در بین مردم شود.

حریرچی در خصوص تخلفات دو بیمارستان در کرج گفت: گزارش تخلفات این 2 بیمارستان در کرج بررسی شد و درجه این مرکز درمانی از رتبه یک به 2 نزول پیدا کرده است و چنانچه تخلفات اصلاح شود اقدامات لازم برای برگشت درجه این بیمارستان‌ها انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص مسئله ایدز گفت: ایدز می‌تواند بر اثر تزریق یا رابطه ناسالم جنسی و یا روابط جنسی سالم باشد به طوری که مرد یا زن مبتلا به ایدز باشد و در  رابطه با همسرش به این عارضه مبتلا می‌شود، برای پیشگیری از بروز بیماری ایدز باید آگاه‌سازی صورت گیرد

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر تشکیل بنیاد بیماری CF گفت: انجمن‌های مختلف در راستای کمک به بیماران تشکیل می‌شود اما در برخی مواقع قیمت داروهای بعضی از بیماران خاص بین 300 هزار تا یک میلیون دلار است که بیمه‌ها هزینه تأمین داروها را تقبل نمی‌کنند، در این زمینه برخی از انجمن‌ها کارشناس‌های را به کار گرفته‌اند که از بیمه یا دولت درخواست حمایت از بیماران را می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص کمبود ویتامین D گفت: میزان مواجه افراد با نور خورشید با توجه به مقتضیات شغلی کاهش پیدا کرده است و این مسئله سبب ایجاد کمبود ویتامین D می‌شود؛  وزارت بهداشت طرح توزیع رایگان مکمل‌های ویتامین‌های D برای گروه‌های پرخطر و هدف و دانش‌آموزان مقطع دبیرستانی را اجرا می‌کند.

انتهای پیام /

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
گوشت با استخون در شیراز به کیلویی ۵۳۰۰۰ تومن و گوشت بدون استخون کیلویی ۷۱۰۰۰ تومن رسید. خوب مردم باید چه درامدی داشته باشن تا بتونن دوکیلو گوشت با استخون بخرند ۱۰۶۰۰۰ تومن. چرا یه فکری بحال مردم نمیکنن چرا اوضاع همینجور روز به روز بدتر میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
با ارز چهار هزار و دویت محاسبه میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
چرا این اتفاقات رخ داده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
چرا این اتفاقات رخ داده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
یعنی الان افزایش قیمت دارو داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
باید خیلی مراقب تغذیه خودمون باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
باید کمکهای مرکدمی به حساب زلزله زدگان واریز بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
دارو خیلی گرون شده ؟
Germany
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
خدا خودش کمک کنه