فلاحی‌ خشکناب‌ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

برخی دانشگاه‌ها به کمپانی‌ تولید مدرک تبدیل شده‌اند/ دانشگاه‌های فناور‌ عامل کاهش آمار مهاجرت نخبگان هستند

برخی دانشگاه‌ها به کمپانی‌ تولید مدرک تبدیل شده‌اند/ دانشگاه‌های فناور‌ عامل کاهش آمار مهاجرت نخبگان هستندعضو انجمن علمی پرستاری ایران گفت: اگر دانشگاه‌های فناور‌ با اهداف مشخص و ورود تمام علوم فعال‌سازی شوند از رشد مهاجرت‌ پیشگیری می‌شود.

مسعود فلاحی‌ خشکناب‌ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مطرح کرد: امروزه یکی از دغدغه‌های نظام آموزش عالی، دانشگاه‌های فناور است، در دانشگاه نسل یک آموزش، در دانشگاه نسل 2 در کنار آموزش پژوهش و در دانشگاه‌های نسل 3 فناوری مورد توجه قرار گرفته است، برای تحقق دانشگاه نسل 3 باید علوم اولیه‌ در کنار علوم فنی مهندسی و علوم انسانی رشد پیدا کند تا دانش‌پژوهان‌ در کنار دروس خود با موضوعاتی نظیر روانشناسی‌ تجارت، روانشناسی‌ بازار و اقتصاد دانش آشنا شوند.

ضرورت آشنایی دانشجویان با اقتصاد دانش بنیان

فلاحی گفت: امروزه باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم حرکت کنیم و دانشجویان در گام اول باید با اقتصاد دانش بنیان آشنا شوند؛ معتقدم تا وقتی که علوم فنی – مهندسی، انسانی در کنار پزشکی با حفظ ماهیت‌ خود پدیدار نشوند شاهد جریان خاصی نخواهیم بود و دانشگاه‌ها به صورت موضوعی به مشکلات می‌پردازند.

وی افزود: آموزش کار تیمی، توسعه زیرساخت‌ها و جذب سرمایه‌های انسانی در کنار فرهنگ‌سازی اهداف دانشگاه‌های فناور از موضوعاتی است که باید دانشگاه‌های کشور به دانشجویان بیاموزند‌ تا هر کدام از دانشگاه‌ها با حفظ ماهیت‌ علوم اهداف فناورانه‌ را دنبال کنند.

تولید مقالات بدون در نظر گرفتن نیاز رشته‌ای راه به جایی نمی‎برد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار کرد: تعدد دانشگاه‌های کشور و جداسازی دانشگاه‌های علوم پزشکی از فنی – مهندسی و علوم انسانی نشان داده است که هر کدام از دانشگاه‌ها به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و مقالات‌ متعددی را بدون نیاز رشته‌های دیگر تولید می‌کنند که تولید این مقالات راه به جایی نمی‌برد.

وی افزود: در دانشگاه‌های نسل سوم یا فناور‌ ارتباط بین بخشی موضوعی مهم است و باید  تمام علوم با حفظ ماهیت‌ خود با تعریف و ارائه یک پروژه‌ مشترک که به حل مشکلات جامعه می‌انجامد‌، در این عرصه حاضر شوند تا شاهد رفع‌ مشکلات گوناگون از کشور باشیم‌ و بدانیم رسالت دانشگاه‌ها تنها تولید علم و مقالات نیست بلکه ارائه کاربرد مشکلات با روش‌های علمی از اهداف دانشگاه‌ها است.

ایجاد دانشگاه‌های فناور زمینه‌ساز اشتغال دانشجویان تحصیلات تکمیلی

فلاحی افزود: با توجه به آمار فارغ‌ التحصیلان رشته‌های کارشناسی ارشد و به ویژه‌ دکترا متولیان آموزش باید بدانند که دانشجوی دکترای ما قیمت ندارد به شرطی که بتوانیم از خدمات علمی و وجودی آنها بهره‌مند شویم اما متأسفانه در حال حاضر دانشجوی دکترا در فکر تسریع‌ مراحل دفاع خود است و تصمیم دارد به خارج از مرزها‌ برود که اگر دانشگاه‌های فناور‌ با اهداف مشخص و ورود عالمانه تمام علوم فعال‌سازی شوند از رشد مهاجرت‌ پیشگیری خواهد شد و دانشجویان دکترا در مراکز دانش بنیان جذب خواهند شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: تعدد رشته‌های دانشگاهی، دانشجویان و اساتید دانشگاه نشان می‌دهد که از حیث منابع انسانی مشکلی نداریم اما باید آموزش کار تیمی در دانشگاه‌ها، تسهیل قوانین و زیرساخت‌ها، توسعه‌ فضاهای فیزیکی و مشارکت بین بخشی به دانشگاه‌ها القا شود تا با اهداف در نظر گرفته شده دانشگاه‌های فناور‌ شاهد رفع مشکلات جامعه باشیم.

فلاحی‌ گفت: علی رغم وجود دانشگاه‌های متنوع در کشور هنوز دانشگاه‌های ما نتوانستند مسئولیت خود در رابطه با پرورش دانش‌ آموختگان متناسب با نیاز واقعی کشور را به سرانجام برسانند و رابطه صنعت و دانشگاه وضعیت خوبی ندارد و دانشگاه‌ها در بعضی‌ رشته‌ها تبدیل به کمپانی‌ تولید مدرک شده‌اند.

وی در پایان گفت: با ایجاد دانشگاه‌های فناور‌ و تزریق‌ نخبگان به بدنه دانشگاه‌ها و حمایت متولیان آموزش عالی و سلامت می‌توانیم‌ شاهد بکارگیری‌ پژوهشگران در دانشگاه‌ها و رفع مشکلات جامعه باشیم که در این عرصه باید برای تفکیک دانشگاه‌های علوم پزشکی و فنی – مهندسی و نحوه مشارکت بین بخشی دانشگاه‌ها بازنگری‌هایی را داشته باشیم‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.