مجموعه اسکناس و سکه های بانک مرکزی به آستان قدس رضوی اهدا شد

مجموعه اسکناس و سکه بانک مرکزی از جمله 48 برگ اسکناس، 23 قطعه سکه طلا و 63 قطعه سکه رایج به موزه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بانک مرکزی، صبح امروز در مراسمی با حضور جمعی از اعضای هیات عامل، معاونان و مدیران بانک مرکزی و معاونان آستان قدس رضوی در محل موزه مرکزی این آستان، از بخش ویژه بانک مرکزی در گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه مرکزی آستان قدس رضوی رونمایی شد.

این مجموعه شامل 48 برگ اسکناس، 12 برگ ایران چک طرح قدیم بانک ها، 16 برگ کاغذ سفید امنیتی همراه با واترمارک، 2 آلبوم توشیح اسکناس، 23 قطعه سکه طلا، 13 قطعه سکه نقره، 63 قطعه سکه رایج، تندیس های بانک مرکزی و تصاویر رییسان کل این بانک است که در قالب قاب های نفیس به موزه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد و از این پس در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

اسداله بادامچیان نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و عضو اسبق هیات نظارت بر اندوخته اسکناس، در این مراسم با اشاره به اهمیت موزه ها در بیان تاریخ، فرهنگ، تمدن و هنر ملت ها افزود: علاوه بر این، موزه ها اسناد و مدارک علمی معتبری برای پژوهشگران محسوب می شوند.

بادامچیان با اشاره به ارزش مادی خزانه جواهرات ملی تصریح کرد: این گنجینه ارزشمند از یک سو ثروت ملی و پشتوانه ملت ایران است و از سوی دیگر جزو میراث بشری و بیانگر قدمت فرهنگی و تاریخی ایران است که موجب آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان با فرهنگ، تمدن و هنر ایران می شود.

دبیرکل بانک مرکزی نیز در خصوص اهدای این مجموعه به موزه آستان قدس رضوی گفت: بانک مرکزی از مدت ها قبل قصد داشت با اهدای بخشی از اسکناس ها و مسکوک خود به این موزه، سهمی کوچک در غنی تر ساختن این مجموعه ارزشمند داشته باشد.

محمود احمدی با بیان اینکه این امر بنا به دلایلی تا به امروز میسر نشد، گفت: با تلاش ها و پیگیری های انجام شده این مجموعه در دوره مدیریت «ولی الله سیف» در بانک مرکزی گردآوری و اهدا شد.

وی افزود: آثار موجود در این مجموعه از جمله با ارزش ترین قطعات تولیدی و در اختیار بانک مرکزی است که کاغذهای واترمارک با تصویر بارگاه امام هشتم(ع) و حضرت امام (ره) و نیز آلبوم های توشیح اسکناس توسط حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب در زمره آنها قرار دارد.

به گفته احمدی قدیمی ترین قطعات موجود در این مجموعه شامل 6 قطعه سکه مربوط به سال 1304 خورشیدی است.

انتهای پیام/

برچسب ها: بانک مرکزی ، سکه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار