مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار مطرح کرد؛

برنامه وزارت کار برای توجه به مهارت گرایی به جای مدرک گرایی

ظریفی آزاد گفت: کارفرما‌ها می‌توانند در پرداخت حقوق به جای اولویت دادن به مدرک، مهارت کارگران را در اولویت قرار دهند.

اسماعیل ظریفی آزاد، مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اظهار داشت: وزارت کار در گذشته   نظام ارزیابی  و طبقه بندی مشاغل داشته است که در این نظام، اولویت و اهمیت به مدرک تحصیلی داده شده است. یعنی یک فرد با داشتن مدرک تحصیلی، امتیازی را گرفته و از حقوق و مزایای آن شغل بهرمند شده است.

ظریفی آزاد افزود: در بخش دولتی هم تقریبا همینطور بوده و اکنون هم وجود دارد. اگر شما در یک شغل کارشناس باشید، باید مدرک تحصیلی لیسانس داشته باشید و به محض گرفتن مدرک تحصیلی، استخدام آن جایگاه بدون مشکل انجام شده است. این موضوع در طول چندین دهه، این پیام را به جامعه داده است که به  دنبال مدرک باشید و اگر در شغلتان مدرک داشتید از حقوق و مزایا بهرمند می شوید. این رفتار باعث ایجاد مدرک گرایی شد.

وی افزود:  زمانیکه افراد صرفا بر اساس  مدرک تحصیلی استخدام شوند، به کارایی و بهره وری افراد توجه نخواهد شد. ایران یکی از کشورهایی است که دارای بیشترین فارغ التحصیلان دکتری است. از سال 1390، بازاندیشی و بازنگری در نظام طبقه بدی مشاغل و جبران خدمت در وزرات کار را آغاز کرده ایم. یکی از مهم ترین موضوعاتی که برای وزارت کار این بوده  که اولویت را از مدرک تحصیلی تغییر دهیم و به سمت مهارت گرایی روی بیاوریم.

اولین گام به سمت مهارت گرایی

مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه اولین گام برای سوق دادن افراد به سمت مهارت گرایی، تغییر دادن زمینه های قانونی و مقررات  است، تصریح کرد: بر اساس، ماده 48 قانون  کار که آیین نامه نظام ارزیابی و طبقه بندی مشاغل است، الزام دخالت تام و تمام مدرک تحصیلی را از دوش کارفرماها برداشته ایم و در حال حاضر، کارفرماها  می توانند در پرداخت حقوق که به جای  اولویت دادن به مدرک تحصیلی،  مهارت کارگران را در اولویت قرار دهند.

ظریفی آزاد خاطرنشان کرد: وزارت کار این روش را آغاز کرده است. اما این بدان معنا نیست که همه کارفرماها به سمت مهارت گرایی رفته اند. هنوز راه درازی در پیش داریم؛ چرا که در طول 40 سال فرهنگ مدرک گرایی در ذهن افراد جامعه شکل گرفته  است. بنابر این زمان زیادی صرف خواهد شد تا جامعه عادت کند که به سمت مهارت رود.

وی افزود: وزارت کار هیچ کارفرمایی را مجبور نمی کند که فقط افراد با مدرک تحصیلی مرتبط را مشغول به کار کند. مدرک تحصیلی می تواند یک ملاک باشد، اما می توان مهارت را هم ملاک قرار داد. این گام اول وزرات کار بوده است که در سال 95 برداشته شده است. چنین الزامی از لحاظ قانونی وجود ندارد، اما تغییر این فرهنگ، و مطلع کردن کارگران و کارفرماها، نیازمند کار تدریجی است.

مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با تاکید بر اینکه 99 درصد کارفرماهای کشور مطلع نیستند که می توانند بجای نظام مزدیشان، به جای مدرک تحصیلی که حرف اول و آخر را بزند، مهارت هم باشد، اضافه کرد: بعد از این که همه متوجه این موضوع شدند که مهارت هم می تواند ملاک قرار گیرد، سوال پیش می آید که این مهارت چطور باید شناسایی شود؟ ارزیابی مهارت دشوار است، اما در حال حاضر به این موضوع رسیده ایم که در موضوع استخدام،  مدرک حرف اول و آخر را  نمی زند.

کمک وزارت کار برای  ارزیابی مهارت کارگران

وی در پایان اظهار کرد: اینکه مهارت را از چه طریق اندازه گیری می کنند و چطور باید تشخیص داد، موضوعی است که در منابع انسانی راه های زیادی برای آن وجود دارد. وزارت کار از بُعد زمینه قانونی زمینه چینی کرده و  رسالت خود را ترویج خواهد داد؛ یعنی وزارت کار وظیفه آگاه سازی بنگاه های اقتصادی نسبت به تحولات و سپس آموزش آنها برای شناسایی افراد با مهارت را  دارد. اگر این موضوع را در جامعه ترویج دهیم که  هر چقدر فرد ماهرتر باشد دارای جایگاه بهتر، مزد بالاتر و رفاه اقتصادی بیشتر خواهد بود، افراد جامعه به دنبال مهارت  افزایی خواهند رفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: اشتغال ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
من کار میخوام که ازدواج کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
چرا فکری برای مهرت پروری و ایجاد کار برای جوانان نمیشه
آخرین اخبار