بسته خبری جمعه///قانون حمایت از معلولان از سال آینده اجرایی می شود/آمار فرزندخواندگی در سال 96 /خانه، مهدهای کودک و مدارس در اولویت برنامه‌های پیشگیری از کودک آزاریمهم‌ترین اخبار و رویدادهای سازمان بهزیستی کشور از 10 تا 17 خرداد ماه را با یک کلیک در این گزارش مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سازمان بهزیستی کشور در هفته‌ای که گذشت شاهد رویدادهایی بود که در این بسته خبری به آن می پردازیم.

قانون حمایت از معلولان از سال آینده اجرایی می شود

حسین نحوی نژاد معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، اظهار کرد: قانون حمایت از معلولان به تصویب رسیده و هشتم اردیبهشت سال جاری توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است.

نحوی نژاد اضافه کرد: طی سال های متمادی ایراداتی به لایحه ای که تقدیم مجلس شورای اسلامی شده بود، وارد می شد که در نهایت مرتفع شد و قانون حمایت از معلولان به تصویب رسید.

وی در ادامه تصریح کرد: تصویب قانون حمایت از معلولان گامی بزرگ برای سازمان بهزیستی کشور در جهت ارائه خدمات بهتر به جامعه هدف معلولان تحت پوشش به شمار می رود و امیدواریم که مشکلات معلولان با تصویب این قانون به مرور مرتفع شود.

آموزش و پرورش باید خبر تعرض به دانش آموزان را به اورژانس اجتماعی گزارش می داد

رضا جعفری رئیس اورژانس اجتماعی کشور اظهار کرد: با توجه به خبر تجاوز یکی از معلمان به تعدادی از دانش آموزان یک مدرسه در شهر تهران، آموزش و پرورش تا کنون به اورژانس اجتماعی گزارشی ارائه نکرده است.

جعفری در ادامه تصریح کرد: بر اساس قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان که در سال 1383 به تصویب رسیده است و پیرو بند 6، تمامی افراد، موسسات و مراکزی که مسئولیت نگهداری و سرپرستی کودکان را بر عهده دارند، موظفند به محض مشاهده موارد کودک آزاری مراتب را جهت پیگرد حقوقی مرتکب موارد را به محاکم قضایی اعلام کنند.

وی تاکید کرد: قصور از اجرای قانون فوق موجب، حبس فرد یا افراد متخلف تا 6 ماه و همچنین پرداخت جزای نقدی خواهد بود.

رئیس اورژانس اجتماعی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه خبر مورد کودک آزاری فوق در شهر تهران توسط رسانه های متعدد به انتشار رسیده و آموزش و پرورش نیز موضوع تجاوز به دانش آموزان در مدرسه را تایید کرده است، تاکنون هیچ گونه گزارشی به اورژانس اجتماعی ارائه نشده است.

جعفری در ادامه یادآور شد: اورژانس اجتماعی از طرف والدین دانش آموزان مورد تجاوز واقع شده نیز شکایت و گزارشی دریافت نکرده است و بنابراین نمی تواند پیش از دریافت گزارشی در این خصوص، به موضوع کودک آزاری فوق ورود پیدا کند.

درمان کودکان معتاد بدسرپرست نیازمند بازنگری است

حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: مبحث کودکان معتاد به لحاظ حساسیت گروه سنی کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند عواقب شدیدی را به دنبال داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: بخشی از کودکان دارای اعتیاد خانواده خوب و به سامانی دارند و سیاست جهانی برای درمان این گروه این است که از درمان سرپایی برای این کودکان استفاده شود و حتی در صورت نیاز به بستری در بیمارستان، پس از بهبودی دوباره به جمع خانه و خانواده خود برگردند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: گروه دوم کودکان دارای اعتیاد را کودکانی تشکیل می دهند که بدسرپرست به حساب می آیند و خانواده موجه و به سامانی ندارند و این مسئله گاهی مشکل ساز می شود.

آمار فرزندخواندگی در سال ۹۶

محمد نفریه مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور،  اظهار کرد: از مجموع 648 فرزندی که در سال گذشته از مراکز سازمان بهزیستی به فرزندخواندگی رفتند، 403 تن از آن ها دختر بود.

وی در ادامه تصریح کرد: تفکیک آمار فرزندانی که در سال گذشته به فرزندخواندگی رفته اند، نشانگر این امر است که هنوز در بین متقاضیان فرزند خواندگی، تقاضای فرزند دختر بیشتر است.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: در تشریح موضوع فرزند خواندگی باید به این نکته اشاره کرد که این فرزندان به زندگی مستقل انتقال یافته و در ادامه مثل عضوی از خانواده زندگی می کنند.

نفریه در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر قوانین فرزند خواندگی نسبت به گذشته تغییرات زیادی پیدا کرده است و روند اجرای قوانین فرزند خواندگی تا حدود بسیار زیادی تسهیل شده است.

وی تاکید کرد: علی رغم اینکه همایش منطقه ای پنج گانه ای با حضور وزیر دادگستری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دادستان و 45 تن از قضات دادگاه و مسئولان مرتبط با موضوع فرزند خواندگی سال گذشته در استان خراسان رضوی برگزار شد، هنوز برخی مشکلات در روند فرزند خواندگی وجود دارد.

اعلام آمادگی بهزیستی برای حمایت از زنان زندانی جرائم غیرعمد در مناطق محروم

فاطمه عباسی مشاور رییس سازمان بهزیستی کشور در امور بانوان و خانواده، اظهار کرد: سازمان بهزیستی کشور در راستای حمایت از زنان سرپرست خانوار، از زنان سرپرستی که به دلیل ارتکاب جرائم غیرعمد در زندان هستند، حمایت می کند و در این میان زنان زندانی مناطق محروم در اولویت قرار دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: سال گذشته دعوتنامه ستاد دیه به معاونت زنان و خانواده سازمان ریاست جمهوری و سازمان بزیستی کشور مبنی بر اجرای طرحی مشترک برای آزادسازی زنان زندانی جرائم غیرعمد ابلاغ شد و با پیگیری های انجام شده، از مجموع 200 زن زندانی جرائم غیرعمد در کشور، 15 زن با همکاری سازمان بهزیستی کشور و ستاد دیه از زندان آزاد شدند.

مشاور رییس سازمان بهزیستی کشور در امور بانوان و خانواده خاطرنشان کرد: یک مشکل اساسی در انجام طرح سال گذشته مشارکت بهزیستی در آزادسازی زنان زندانی جرائم غیرعمد، مسئله واریز پول از حساب بهزیستی به حساب ستاد دیه بود؛ زیرا هر دو مجموعه دولتی هستند و در بحث واریز پول از یک نهاد دولتی به نهاد دولتی دیگر مشکلات قانونی و حقوقی وجود دارد؛ امیدوارم مسائلی این چنینی مرتفع شود.

کودک ۶ ساله خمینی شهر مورد تجاوز قرار نگرفته است

رضا جعفری رئیس اورژانس اجتماعی کشور ، خبر تجاوز 3 نفره به دختر 6 ساله افغان در خمینی شهر اصفهان را تکذیب کرد.

جعفری در ادامه تصریح کرد: هنوز اطلاعات و شواهدی که تایید کننده خبر تجاوز سه نفر به کودک 6 ساله افغانی باشد به دست نیامده است و بر این اساس گزارش برخی رسانه ها و افراد به شدت تکذیب می شود.

وی تاکید کرد: بررسی های اورژانس اجتماعی در این زمینه ادامه دارد و در عین حال حسب وظیفه ذاتی اورژانس اجتماعی، حمایت روانی - اجتماعی از این کودک آغاز شده است.

رئیس اورژانس اجتماعی در ادامه خاطرنشان کرد: مرکز فوریت های اجتماعی شهرستان خمینی شهر مانند سایر موارد خشونت های خانگی وظایف خود را در خصوص کودک فوق انجام می دهد.

خانه، مهدهای کودک و مدارس در اولویت برنامه‌های پیشگیری از کودک آزاری

سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران  اظهار کرد: کودک آزاری موضوع امروز و دیروز نیست و مسئله‌ای جهان شمول است و در همه کشورها رخ می‌دهد و کشور ما نیز از وقوع آن مستثنی نبوده و در شرایط کنونی جزء معضلات و مسائل اولویت‌دار کشور است.

وی در ادامه تصریح کرد: باید در نظر داشته باشیم که کودک آزاری مختص دوره خاصی نبوده و این معضل در محیط های مختلفی چون خانه، کارگاه، مراکز نگهداری از کودکان، مدرسه و همچنین محیط های آموزشی، به اشکال متفاوت اتفاق می‌افتد.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران خاطرنشان کرد: آنچه امروز اهمیت دارد این است که باید اقداماتی را در راستای پیشگیری از بروز کودک آزاری در دستور کار قرار دهیم و با تمرکز بیشتری در جلوگیری از وقوع این معضل تلاش کنیم.

موسوی چلک در ادامه یادآور شد: بسترهای مناسب و تاثیرگذار در اجرای برنامه‌های پیشگیری از کودک آزاری مثل خانه، مهدکودک، مدارس و محیط‌های آموزشی باید در اولویت قرار بگیرند.

اعتیاد دانش‌آموزان به معنای مصرف موادمخدر در مدرسه نیست

حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: اقدام آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور به همراه چندین دستگاه دیگر در شناسایی دانش‌آموزان معتاد در قالب طرح «نماد» امری مهم و قابل توجه در کنترل و پیشگیری از ابتلای سایر دانش‌آموزان به آسیب اعتیاد است و به عنوان گلوگاهی مهم در این زمینه به شمار می‌رود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: آمار 10 هزار نفری دانش‌آموزان معتاد که وزارت آموزش و پرورش طی روزهای اخیر منتشر کرده است، هرگز به این مفهوم نیست که دانش‌آموزان فوق در مدارس به مصرف موادمخدر اقدام می‌کنند.
پیشگیری از اعتیاد کودکان در اولویت برنامه‌های بهزیستی

وی در ادامه تصریح کرد: اولویت بهزیستی همواره بر تحقق هدف « پیشگیری» بوده و در اجرای طرح «نماد» در مدارس سراسر کشور هم بیشتر در بحث درمان و مورد حمایت قرار دادن دانش‌آموزان معتاد پس از شناسایی تلاش می‌کند و البته برنامه‌های متعددی نیز برای پیشگیری از گرایش دانش‌آموزان به مصرف موادمخدر طراحی و اجرا کرده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: بهزیستی و کارگروه‌های مربوط به معضل اعتیاد، مسئله طراحی برنامه‌های متناسب با پیشگیری و کنترل و کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد کودکان را با جدیت پیگیری می‌کنند و بسته‌ها و بروشورهای آموزشی با محتوای ویژه این گروه‌های سنی را در مدارس به دانش‌آموزان ارائه خواهند کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بهزیستی ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار