حقگو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

روشی کم تهاجمی در درمان بیماری‌های زنان/ فلوشیپ‌های لاپاراسکوپی پاسخگوی سلامت زنان نیستند

متخصص زنان و زایمان گفت: تعداد محدود فارغ التحصیلان رشته لاپاراسکوپی پاسخگوی سلامت زنان جامعه نیست.

روش‌ کم تهاجمی در درمان بیماری‌های زنان/ فلوشیپ‌های لاپاراسکوپی پاسخگوی سلامت زنان نیستند

آمنه‌سادات حقگو جراح و متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مطرح کرد: جراحی لاپاراسکوپی در بیماری‌های زنان از روش‌هایی است که با عوارض کمتری نسبت به اعمال جراحی بزرگ روی کار آمده است و متخصصان در عرصه لاپاراسکوپی توانمندی خوبی دارند.

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به اهمیت سلامت مادر و نوزادان و همچنین در راستای ارتقای سلامت زنان جامعه باید روش‌های به روز و معتبر به کار گرفته شود و نظام سلامت در به کارگیری این روش‌ها اهتمام لازم را داشته باشد.

توسعه اقتصاد سلامت در گرو تربیت نیروی متخصص

حقگو افزود: پیشرفت‌های علم پزشکی و خدمات باروری و ناباروری در کشور وضعیت مطلوبی دارد و به جرات می‌توان گفت ایران با حمایت‌ها می‌تواند قطب گردشگری سلامت در منطقه محسوب شود که این موضوع به اقتصاد سلامت نیز کمک فراوانی خواهد کرد اما توسعه اقتصاد سلامت نیازمند تربیت نیروی متخصص در فلوشیپ لاپاراسکوپی و سایر تخصص‌هاست.

این جراح و متخصص زنان و زایمان گفت: هم اندیشی متخصصان عرصه زنان و زایمان که در عرصه لاپاراسکوپی نیز فعالیت می‌کنند نشان داده که عرضه و تقاضا در عرصه لاپاراسکوپی برابری نمی‌کند و تعداد فلوشیپ لاپاراسکوپی در کشور کم است.

وی گفت: خوشبختانه انجمن کم تهاجمی زنان ایران در راستای ارتقای سلامت زنان گام‌هایی را برداشته است و در نظر دارد آموزش و دوره‌های کوتاه مدتی را برای متخصصان زنان داشته باشد که در این عرصه متخصصان لاپاراسکوپی نیز لحاظ شدند اما با توجه به جمعیت زنان کشور باز هم آموزش‌ها کم است و باید متولیان سلامت در صدد تربیت نیروی متخصص لاپاراسکوپی باشند.

حق‌گو در ادامه لاپاراسکوپی را یکی از روش‌های کم تهاجمی در حوزه بیماری‌های زنان عنوان کرد و افزود: در این روش فرد باید با مهارت و تخصص کافی وارد شود تا بیمار درگیر عوارض متعدد نشود و از آنجا که روش‌های کم تهاجمی در بسیاری از بیماری‌‌های زنان از جمله بیماری شایع آندومتریوز موثر است باید این روش تهاجمی را به جامعه معرفی کنیم و تربیت نیروی متخصص را از نظام بهداشت مطالبه کنیم.

این جراح و متخصص زنان و زایمان اظهارکرد: امروزه به دلایل مختلفی نظیر مشکلات اجتماعی، اقتصادی، زندگی ماشینی، سن ازدواج و به تبع آن فرزند آوری در بسیاری از جوامع از جمله ایران افزایش یافته است و باید درمان‌های ناباروری و روش‌های کم تهاجمی را در سلامت زنان و تولد موالید سالم به کار بگیریم.

وی گفت: در حوزه سلامت زنان بحث خود مراقبتی و آموزش به افراد از نکاتی است که رسانه‌ها نیز باید دوشادوش نظام سلامت به زنان جامعه عرضه کنند که در این میان باید بدانیم سرطان سینه به عنوان شایع‌ترین نوع سرطان در بین زنان شناخته می‌شود و زنان باید از 30 سالگی تحت معاینه سالانه توسط پزشک قرار گیرند و از 40 سالگی نسبت به ماموگرافی سالانه اقدام کنند و در صورتی که افراد با سابقه فامیلی سرطان سینه مواجه هستند سن معاینات سالانه باید 10 سال زودتر آغاز شود.

حقگو در ادامه گفت: سرطان دهانه رحم نیز یکی از سرطان‌های شایع در زنان است که می‌توان حالت‌های پیش سرطانی آن را تشخیص داد و با انجام آزمایش‌هایی احتمال بروز سرطان را پیش بینی نمود.

این جراح و متخصص زنان و زایمان بیان کرد: برای بحث سرطان دهان رحم بحث پاپ اسمیر مطرح می‌شود و به زنان جامعه توصیه می‌شود که این روش را به صورت سالیانه انجام دهند تا درگیر عوارض متعدد نشوند.

وی در پایان گفت: خود مراقبتی شرط اساسی سلامت است و با توجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت سلامت کشور را تشکیل می‌دهند و پایه و اساس سلامت خانواده، سلامت باروری و فرزند آوری را عهده‌دار هستند باید با روش‌های پیشگیری از انواع بیماری‌های زنان آشنا باشند و امید داریم که در گام‌های بعدی نیز نظام سلامت با تربیت متخصصان حوزه سلامت زنان دوشادوش پزشکان گام‌های اساسی بردارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار