اهرم نفتی آمریکا بر اقتصاد ایران تاثیرگذار خواهد بود؟ / شرکت‌های اروپایی منتظر تصمیم دولت‌هایشان هستند

نماینده سابق ایران در اوپک گفت:آمریکا و عربستان شاید در کوتاه مدت بتوانند نفت خود را جایگزین نفت ایران در بازارهای جهانی کنند اما قطعا در بلند مدت این موضوع امکان تداوم نخواهد داشت.

اهرم نفتی آمریکا بر اقتصاد ایران تاثیرگذار خواهد بود؟ / شرکت‌های اروپایی منتظر تصمیم دولت‌هایشان هستندمحمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره درخواست زنگنه از اوپک مبنی بر "حمایت اجلاس وزیران اوپک از اعضایی که تحت تحریم‌های غیرقانونی، یک جانبه و فرامرزی قرار می‌گیرند " ،اظهار کرد: در دور  تحریم‌های قبلی نیز،بحث لزوم حمایت اوپک از اعضای خود در برابر تحریم‌های یک جانبه، از سوی ایران مطرح شد بعبارتی در همان زمان ایران از سازمان اوپک خواست که از اعضای خود در برابر تحریم‌ها حمایت کنند اگر چه این موضوع مورد استقبال اکثر اعضا قرار گرفت اما متاسفانه عربستان اعلام کرد که این موضوع سیاسی است و باید از وزارت خارجه آن را  استفسار کرد.

وی با تاکید بر اینکه اوپک باید از اعضای خود(ایران و ونزوئلا) در چنین شرایطی حمایت کند ،افزود: متاسفانه اعضایی همچون عربستان با لطافت الحیلی مانع از تصویب چنین موضوعات مهمی می‌شوند.از آنجاییکه مصوبات اجلاس وزرای اوپک باید با اجماع نظر صورت بگیرد بنابراین حتی اگر یک وزیر هم  با آن مخالفت کند تصویب آن ممکن نخواهد بود.

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: موضوع لزوم حمایت اوپک از اعضای خود در برابر تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه یک موضوع روشنی است و این مهم حق کشورهای عضو است که از سازمان مربوط بخواهند در چنین شرایطی از آنها حمایت کند اما به دلیل طیف سیاسی متفاوتی که در اوپک وجود دارد ممکن است چنین موضوعی عملیاتی نشود.

خطیبی ادامه داد:چنانچه اوپک از اعضای خود در برابر تحریم‌ها حمایت کند کار چندان خارق‌العاده و بزرگی انجام نداده است چرا که این موضوع حق مسلم اعضاست. به هر حال امیدواریم حداقل در این دوره این موضوع به تصویب برسد.

مشتریان نفتی ایران منتظر چراغ سبز دولت های اروپایی هستند

نماینده سابق ایران در اوپک درباره عقب‌گرد خریداران اروپایی نفت ایران به علت اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا ،گفت: تحقق این موضوع بستگی به حمایت دولت‌های این شرکت‌ها از آنها دارد چرا که شرکت‌ها تابع دولتهایشان هستند؛ اگر اتحادیه اروپا از شرکت‌هایش حمایت کند، قطعا آنها با خیال راحت به تجارت خود با ایران ادامه خواهند داد اما در صورت فقدان این حمایت به علت در میان بودن سود و زیان بنگاههای اقتصادی خود ،آنها از ادامه همکاری با ایران سرباز خواهند زد.

خطیبی گفت: به هر حال باید منتظر باشیم و ببینیم اتحادیه اروپا می‌تواند روی مواضع خود بایستد؟و دولت های اروپایی تا چه میزان به ادامه روابط خود با ایران پایبند هستند. در ظاهر که  آنها قول داده‌اند همکاری‌های اقتصادی و سیاسی خود با ایران را ادامه دهند.

نفت ایران در بازار جهانی،جایگزینی ندارد

نماینده سابق ایران در اوپک درباره تلاش آمریکا و عربستان برای جبران کمبود ناشی از عرضه نفت ایران با آغاز تحریم‌های دوباره واشنگتن ،اظهار کرد: شاید در کوتاه مدت بتوانند نفت خود را جایگزین نفت ایران در بازارهای جهانی کنند اما قطعا در بلند مدت این موضوع امکان‌پذیر نخواهد بود چرا که سالانه حدود یک و نیم میلیون بشکه نفت به تقاضای جهانی اضافه می‌شود، چه کسی می‌تواند این میزان تقاضا را هر ساله پاسخگو باشد؟

خطیبی تصریح کرد: بنابراین ممکن است در کوتاه مدت با اعمال فشار بر مخازن، بتوانند نفت ایران را جبران کنند اما این موضوع  تداوم نخواهد داشت.

وی بیان کرد: در بلند مدت نمی‌توانند از نفت ایران بگذرند، چرا که دنیا به نفت ایران احتیاج دارد.

نماینده سابق ایران در اوپک تاکید کرد: ایران به عنوان اولین دارنده ذخایر نفت و گاز در جهان قابل چشم‌پوشی از بازار جهانی نفت و گاز نیست.

با قطع وابستگی کشور به درآمدهای نفتی، دشمنان را خلع سلاح کنیم

خطیبی با بیان اینکه هر از چند گاهی دشمنان، با بهره‌مندی از نقاط ضعف ما سعی بر اعمال فشارهای ظالمانه علیه ایران دارند،تصریح کرد:هرچه سریعتر باید برای این نقاط ضعف که وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی مهمترین آن است ، چاره‌اندیشی شود.

وی گفت: متاسفانه به رغم برنامه‌ریزی‌های که تا کنون صورت گرفته است هنوز به طور رسمی شاهد عملیاتی شدن هیچ یک از آنها نیستیم. دولت و مجلس باید در این زمینه به طور جدی ورود کنند تا وابستگی به درآمدهای نفتی به حداقل میزان ممکن کاهش یابد و یا قطع شود.

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به نوسانات قابل توجه قیمت نفت ،تصریح کرد:متاسفانه بودجه کشور همیشه تحت تاثیر نوسانات ناشی از قیمت‌های نفت بوده است، این موضوع مغایر با سیاست های کلی  اقتصاد مقاومتی است.

وی بیان کرد: باید به قطع وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی فکر کنیم و به آن جامه عمل بپوشانیم البته این موضوع به معنای توقف تولید و فروش نفت و گاز نیست بلکه می‌توانیم درآمدهای حاصل از این امر را در کشور سرمایه‌گذاری کنیم.

خطیبی گفت: با قطع وابستگی کشور به درآمدهای نفتی دشمنان را خلع سلاح خواهیم کرد و آنها دیگر نخواهند توانست از این طریق به اعمال فشار بر ما بپردازند،قطع به یقین  این موضوع در سایه یک عزم ملی و برنامه‌ریزی دقیق ممکن خواهد شد.

گفت و گو از پریسا مهریان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۲۱:۲۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
با این وضع اقتصاد داغون که هر روز بدتر میشه. بیکاری بی پولی داره بیداد میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا
Germany
سلام
۱۵:۳۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
ما باید از اقتصاد وابسته به نفت دوری کنیم و به سمت ارتقای صنایع باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۰۷ تير ۱۳۹۷
نمونه ماشین های تاریخ مصرف گذشته ای که می سازیم و می دانیم که مصرف بالای سوخت و در نتیجه آلودگی را داشته و از سطح امکانات بسیار پایین برخوردارند و آمار مرگ و میرشان در تصادفات بالا است، ولی باز چون خیلی برای مردم اهمیت قائل هستیم ،آنرا به گزاف ترین قیمت به ضرب زور به ملت قالب می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
به نظر من آمریکا هیچ کاری نمیتونه کنه و این نقشه شومش به سرانجام نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
اصلا"چرانبایداز شعور خودمان در استفاده از نفت ومواد نفتی استفاده کنیم؟ نفت این طلای گرانبها را نباید در اختیار دزدان قرار دهیم خداوکیلی دانشگاها مردانگی بخرج دهند و اقدام کنند یک یا علی دیگر بگید و هر استان ازکشور گوشه ای از کار را بگیرد و ایران به بلندای افتخار برساند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
بهترین کار اینکه ماه نفتمون را ذخیره کنیم و به فکر تولید فرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
ما باید صادرات غیر نفتی را افزایش دهیم و معاملات نفتی را کنار بگذاریم و به فکر ذخیره سازی و تلیدات فناوری های نفتی باشیم
Russian Federation
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
آمریکا تحریم ها را زیاد کرده این امر باعث ایجاد مشکلات زیادی در اقتصاد ما میشه ولی ما نباید ساکت باشیم بهتره برای خودکفایی شدنمون تلاش کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
ترامپ نادانی بیش نیست که نباید اون رو جدی گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
میگن ترامپ عادت به پاره کردن اسناد داره پس نمیشه بهش اعتماد کرد و جدی گرفتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا شیطان بزرگ
Germany
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
همین الانش کلی تحریم ها تاثیر گذاشته
مسئولین ما اون دنیا در رابطه با عمر و جوونی ما که به هدر داره میره باید پاسخگو باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
برای اروپاییان متاسفم که اراده ای از خود ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
ما باید بدون توجه به آمریکا غنی سازی را ادامه بدهیم و در جهت خودکفایی در همه ی عرصه ها تلاش کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
ما نباید به اروپا و آمریکا اعتماد کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
خودتون به این موضوع فکر کنید که اگر اقتصاد آمریکا خوب بود کاری به دیگر کشورها نداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
اقتصاد آمریکا خوب نیست به خاطر همین در کشورهای دیگه سرک میکشه تا با تفرقه افکنی به منافع خودش دست پیدا کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
راه مقابله این هست با سرعت هرچه تمام یمن را به موشکهای مدرن نقطه زن مجهز کند وقتی چند چاه نفت زده شد انها مجبور هستند بخرنند ما در جنگ خلیج فارس با نفت کشها اگر جواب نداه بودیم تا به انیجا نرسیده بودیم دولت محترم باید سایتها کاملا فیلتر کند چیزهایی که جنبهه روانی دارد در روزنامه ها وسایتها مطرح نشود
آخرین اخبار