مالزی سفارت خود در کره شمالی را بازگشایی می‌کند

نخست‌وزیر مالزی اعلام کرد کوالالامپور قصد دارد سفارت خود را در کره شمالی بازگشایی کند.

مالزی سفارت خود را در پیونگ یانگ بار دیگر خواهد گشودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، مهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی، اعلام کرد کشورش سفارت خود را در پیونگ یانگ خواهد گشود. وی در اظهارات خود به پایان تنش‌های دیپلماتیک بر سر قتل برادر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در سال گذشته میلادی در کوالالامپور اشاره کرد.

مهاتیر محمد در سفر خود به ژاپن در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه منتشر شده است، گفت: «بله، ما سفارت را بار دیگر دایر خواهیم کرد.»

روابط نزدیک مالزی با کره شمالی در پی قتل کیم جونگ نام در فوریه سال 2017 در فرودگاه کوالالامپور به تیرگی گرایید. در این حادثه، دو زن یک ماده شیمیایی را به صورت برادر رهبر کره شمالی پاشیدند.

این دو زن طی روند دادگاه خود اعلام کرده اند آن‌ها تصور می‌کردند این اقدام بخشی از یک برنامه تلویزیونی بوده است و نمی‌دانسته اند ماده‌ای که به آن‌ها داده شده، سمی بوده است.

با این حال، آمریکا و کره جنوبی، پیونگ یانگ را به دخالت در این قتل متهم کردند.

در پی مرگ کیم جونگ نام، سفیر کره شمالی در مالزی پرسش‌هایی را درباره روند تحقیقات پلیس مالزی درباره این قتل مطرح کرد.

مالزی در آن هنگام، سفیر خود را از کره شمالی فراخواند و شهروندان خود را از سفر به کره شمالی ممنوع کرد. کوالالامپور همچنین سفر بدون روادید به مالزی را برای شهروندان کره شمالی لغو کرد.

پیونگ یانگ نیز با ممنوعیت مسافرت اتباع مالزی حاضر در کره شمالی، به این اقدام مالزی واکنش نشان داد.

سفارت مالزی در پیونگ یانگ از ماه آوریل سال گذشته میلادی تا کنون خالی بوده است و دولت این کشور در نظر داشت آن را به طور دائم تعطیل کند و خدمات خود را به پکن انتقال دهد.

مهاتیر در مصاحبه‌ای که یک روز پیش از برگزاری نشست دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون منتشر شد، گفت امیدوار است هر دو طرف در این نشست با یکدیگر مصالحه کنند.

مهاتیر گفت: «کره شمالی در هر گونه مذاکره‌ای به اندازه آمریکا حق دارد از منافع خود دفاع کند.»

انتهای پیام/

برچسب ها: کره شمالی ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار