برگزاری کلاس‌های آمادگی برای زایمان طبیعی در مشهد

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: مادران باردار زیر پوشش مراکز بهداشتی دانشگاه می‌توانند از هفته ۲۰ بارداری در کلاس‌های آمادگی برای زایمان طبیعی در مراکز منتخب خدمات جامع سلامت شرکت نمایند.

کلاس‌های آمادگی برای زایمان طبیعی در مراکز منتخب خدمات جامع سلامت برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، دکتر حامد قضاوی افزود: بحث کاهش سزارین و ترویج زایمان طبیعی به عنوان یکی از اهداف مهم در نظام سلامت کشور مطرح بوده و دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری کلیه حوزه‌های دانشگاه در این خصوص گام‌های بسیار موفقی را برداشته و موفق به کسب رتبه برتر کشور در برنامه ترویج زایمان طبیعی نیز گردیده است.

وی ادامه داد: موضوع سزارین چند عاملی است باید به صورت کامل علل منجر به سزارین بررسی و عللی که در این راستا از دلایل علمی انجام سزارین به شمار نمی‌روند با برنامه ریزی دقیق کاهش پیدا کنند.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: سزارین تنها زمانی باید توصیه شود که انجام زایمان طبیعی برای سلامت مادر و یا جنین با مخاطرات همراه باشد، اما متاسفانه مواردی وجود دارد که بدون وجود دلیل علمی خاص برای سزارین زایمان به این شکل انجام می‌شود.

دکترحامد قضاوی با اشاره به هماهنگی و همکاری بسیار خوب بین معاونت‌های بهداشتی درمان و آموزش دانشگاه در زمینه ترویج زایمان طبیعی گفت: در حوزه بهداشت نیز با توجه به تماس نزدیک مادر با همکاران ارایه دهنده خدمات سلامتی فرصت بسیار مناسبی جهت افزایش آگاهی مادران در خصوص مضرات سزارین بدون توجیه و فواید انجام زایمان طبیعی در صورت دارابودن شرایط وجود دارد.

وی افزود: ۲۸ کلاس آمادگی برای زایمان طبیعی در شهرستان‌های تابعه راه اندازی شده است و مادران باردار می‌توانند با مراجعه به مرکز خدمات جامع سلامتی که دارای کلاس‌های مزبور می‌باشند در این کلاس‌ها شرکت نمایند.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در این کلاس‌ها هشت جلسه آموزشی برای مادران در طی هفته بیستم تا پایان بارداری پیش بینی شده است؛ که پنج جلسه از این تعداد در سه ماهه پایانی بارداری با توجه به حساسیت این زمان، توسط ماما‌هایی که دوره‌های لازم را در این خصوص دیده اند برگزار می‌شود.

دکتر قضاوی تصریح کرد: در این جلسات اهمیت انجام و فواید زایمان طبیعی و مزایای شیردهی، مضرات سزارین بدون توجیه و مطالب مهم دیگر مورد تاکید قرار می‌گیرد و تلاش می‌شود که مادر از نظر ذهنی آمادگی لازم را برای زایمان طبیعی داشته باشد.

وی گفت: عدم نیاز به بیهوشی، خونریزی کمتر در حین زایمان، برگشت سریع‌تر مادر به فعالیت و روال عادی زندگی شیر دهی سریعتر برای از جمله مزایای مهم زایمان طبیعی می‌باشد.
 
 
انتهای پیام// ج.ر
 
 
 
 
 

کلاس های آمادگی برای ترویج زایمان طبیعی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.