انتقاد افغانستان از ساخت حصار مرزی در خط دیورند توسط پاکستان

 «عمر زاخیلوال»، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد گفت که دولت پاکستان نمی‌تواند ساخت حصار مرزی در خط دیورند را توجیه کند.

انتقاد افغانستان از ساخت حصار مرزی در خط دیورند توسط پاکستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «عمر زاخیلوال»، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد گفت که دولت پاکستان نمی‌تواند ساخت حصار مرزی در خط دیورند را توجیه کند.

وی افزود: بر اساس معاهدات صورت گرفته هرگونه ساخت و ساز در امتداد خط دیورند باید با مشاوره دولت افغانستان انجام شود اما پاکستان به تعهداتش پایبند نبوده است.

سفیر افغانستان خاطرنشان کرد، مقامات دولت پاکستان دلایلی را برای توجیه ساخت حصار مرزی ارائه می‌کنند در حالی که راه های جایگزین نیز وجود دارند.

زاخیلوال ادامه داد: مردم دو سوی خط دیورند باید درباره سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند و دولت‌ها دخالتی نداشته باشد.

وی همچنین در واکنش به انتقاد اسلام‌آباد از گسترش روابط افغانستان با هند تصریح کرد که مقامات پاکستانی از این موضوع نگران نباشند زیرا ارتباط با هند دسیسه و یا توطئه علیه پاکستان نیست.

زاخیلوال درحالی از سیاست‌های دولت پاکستان انتقاد می‌کند که جنرال قمر باجوا رئیس ستاد این کشور برای گسترش همکاری‌های امنیتی با اشرف غنی در کابل دیدار کرده است.

از سوی دیگر، جنبش نجات پشتون‌ها در پاکستان نیز دولت اسلام‌آباد به برخورد تبعیض آمیز با اقوام پشتون و سرکوب نظامی این اقوم متهم می‌کند.

هفته گذشته دولت پاکستان مناطق قبائل آزاد در امتداد خط دیورند را نیز به عنوان بخشی از ایالت خیبرپختونخوا در خاک این کشور ادغام کرد که اعتراض مردم  این مناطق را در پی داشت.

 به نوشته تسنیم، برخی از کارشناسان بر این باورند که ساخت حصار مرزی در امتداد خط دیورند و ادغام این مناطق در خاک پاکستان نشان دهنده تلاش این کش برای رسمیت بخشیدن به خط دیورند است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.