اشرف غنی:

افغانستان کلید صلح و ثبات منطقه است/ تخطی های آنسوی «خط دیورند» باید از طریق مذاکره حل شود

رئیس جمهور افغانستان و صدر اعظم پاکستان درباره روابط دو جانبه، اقتصادی و امنیتی تبادل نظر کردند.

افغانستان کلید صلح و ثبات منطقه است/ تخطی های آنسوی «خط دیورند» باید از طریق مذاکره حل شودبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و شاهد خاقان عباسی، صدر اعظم پاکستان درباره روابط دو جانبه، مبارزه با تروریسم، اتصال منطقه ای، مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغان ها، تخطی ها در امتداد خط دیورند، عودت با عزت مهاجرین، پروژه های سرک سازی و خط آهن، تبادل زندانیان و نهایی سازی برنامه عمل افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی بحث و تبادل نظر نمودند.

رئیس جمهور افغانستان در این دیدار موضوع تخطی‌ها از آن سوی خط دیورند را به گونه جدی با صدراعظم پاکستان مطرح کرد و با تاکید گفت که وضعیت کنونی به نفع هیچ طرفی نیست و باید هر نگرانی از طریق مراجع رسمی شریک و از راه بحث و مذاکرات، حل گردد.

به همین ترتیب هر دو جانب روی اتصال منطقه ای به ویژه انتقال انرژی از آسیای میانه از طریق افغانستان به پاکستان و کار عملی احداث خط آهن کویته - قندهار- هرات و پشاور- جلال آباد و همچنان شاهراه پشاور- جلال آباد- کابل صحبت کردند.

همچنان رئیس جمهور غنی و صدر اعظم پاکستان موافقت نمودند که برای عودت باعزت مهاجرین افغان، جدول زمانی و میکانیزم واضحی را ترتیب نمایند.

در این دیدار هر دوجانب هیاتی را از دو کشور برای انتقال و تمدید انرژی برق از آسیای میانه به پاکستان از طریق افغانستان موظف کردند.

طرفین ضمن اینکه روی آماده سازی یک سند به خاطر تبادل زندانیان دو کشور به موافقت رسیدند، فیصله نمودند تا مشاورین امنیت ملی و وزارت های خارجۀ دو کشور سند برنامه عمل افغانستان - پاکستان برای صلح و همبستگی را نهایی سازند.

اشرف غنی، افغانستان را کلید صلح و ثبات منطقه دانست و افزود: ما در یک شرایط حساس قرار داریم که تصمیم های سران دو کشور، رفاه و آسایش نسل های آینده را تضمین می‌کند.

رئیس جمهور افغانستاتن و صدر اعظم پاکستان همچنین درباره کنفرانس قریب الوقوع علمای دینی افغانستان، اندونیزیا و پاکستان که در کشور اندونیزیا در خصوص مساله صلح برگزار می گردد بحث کردند.

در این دیدار شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان، از پیشنهاد صلح رئیس جمهور غنی به طالبان، استقبال کرد و ضمن اینکه صلح را به رهبری و مالکیت افغانستان، یگانه راه حل دانست، از همکاری کشورش در این راستا، اطمینان داد.

در اخیر این دیدار صدراعظم پاکستان از محمد اشرف غنی برای سفر رسمی به آن کشور دعوت کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار