باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

وقتی جوانان اسیر القاب رشته‌ها می‌شوند/ «پزشک سالاری» تولید علم را به مخاطره انداخته است

تب تحصیل در رشته پزشکی به حدی بالا رفته که برخی برای تحصیل در این رشته به کشور‌های سطح پایین مهاجرت می‌کنند.

پزشکی بدون درآمد؛ باز هم عاشقش هستید؟هشت سال تحمل دروس سنگین و نداشتن وقت آزاد از اصلی‌ترین مشکلات رشته پزشکی است و درآمدبالای تعدادی از پزشکان نباید به تمام آنان تعمیم داده شود.به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاید در اطرافتان با جوانانی برخورد کرده باشید که سودای پزشک شدن در سردارند، ولی با قبولی در رشته‌های دیگر و با دیدن بازارکار رشته خود داغ دلشان تازه شده و یاد علاقه شان به پزشکی می‌افتند؛ در این حالت  ۲ راه در مقابلشان می‌بینند یا اینکه دوباره در کنکور کارشناسی شرکت کنند یا در تحصیلات تکمیلی به سمت رشته‌های پزشکی بروند.

عاشقان پزشک شدن فارغ از حرکت پرپیچ و خم و دوباره کاری در مسیر تحصیلات دانشگاهی با شرکت در کنکور دشوار تجربی صندلی یک دانش آموز تجربی را در دانشگاه اشغال کنند تا شاید به آرزوی دیرینه برسند.

هرچند باید دید دلیل این آرزوی شیرین چیست؟ ساده است با نگاهی به جایگاه اجتماعی پزشکان درجامعه ٬ علاقه مندی والدین به این رشته و سرایت آن به فرزندان و گاهی احترام‌های مبالغه آمیز بیمار وهمراهش و کادر بیمارستان یا به عبارت درست‌تر پزشک سالاری در جامعه ایرانی، جوان و خانواده اش به رشته پزشکی سوق می یابند.

درآمد عامل اصلی گرایش بسیاری از جوانان به پزشکی است

دلیل مهم‌تر دیگری همچون درآمد بالای پزشکان و شغل مطمئن که آرزوی هر جوانی است در پزشکی یافت می‌شود.

اسماعیل قربانی مشاور روانشناختی و تحصیلی در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بیان کرد: درآمد بالا و استخدام 2 عامل اصلی گرایش فارغ التحصیلان دانشگاهی به ادامه تحصیل در رشته پزشکی است.

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه تبلیغات موسسات کنکور در ایجاد این میل و رغبت بی تاثیر نیست، گفت: متاسفانه در برنامه‌های ویژه کنکور وقت زیادی از برنامه به حل تست‌های کنکور اختصاص داده می‌شود و نهایت موفقیت پذیرش در رشته های پزشکی می دانند.

تاثیر علاقه‌ی والدین بر انتخاب رشته فرزندان

گاهی علاقه خانواده‌ها در شکل گیری این آرزو تاثیر زیادی دارد اینکه جوان می خواهد با قبولی و تحصیل در پزشکی خانواده خود را راضی کند ناشی از عدم درک مناسب خانواده از استعداد فرزند خود است؛ فخرفروشی آنان به اطرافیان بابت پزشک بودن فرزندشان و فرهنگ غلط چشم و هم چشمی ٬ همه این‌ها از عوامل سوق دادن جوان به پزشکی است.

شاید اگر در جامعه ایرانی این تبعیض بین پزشکی و سایر رشته‌ها نبود  دانش آموزان با خیالی آسوده‌تر به رشته‌های دیگر  فکر می کردند و برخی از آنان صرفا از روی ناچاری به تحصیل در رشته دیگری نمی‌پرداختند.

اگر به دردو دل پرستاران یا هوشبر‌ها گوش دهید از تبعیض یا برخورد نامناسب پزشکان با آنان گله دارند  درحالی که این فرهنگ غلط جامعه آسیب بسیاری به سایر رشته‌ها به خصوص رشته‌های پیراپزشکی زده است.

قربانی در موردفارغ التحصیلان یا دانشجویان رشته‌های دیگر که در کنکور پزشکی شرکت می کنند، بیان کرد: عد‌های متاسفانه تفکر استخدامی دارند، ولی اگر جوانان دغدغه‌ تفکر و خلاقیت داشته باشند با اجرایی کردن طرح‌های خود و درآمد حاصل از آن ٬ نمی‌توانند آن را با درآمد یک پزشک مقایسه کنند.

قربانی  یادآور شد: با وجود تعداد بالای دانشجویان پزشکی و بی اعتنایی به گرایش‌های دیگر نمی توان تصور خوبی از آینده پزشکی داشت درحالی که برای پیشرفت کشور باید در تمام رشته‌ها قوی بود.

در کشورهایی چون قبرس ورود به پزشکی آسان‌تر است؛ هرساله مشاهده می‌شود داوطلبان رشته‌های انسانی و ریاضی در حدود نصف داوطلبان تجربی است و این موجب پشت کنکور ماندن افراد زیادی از دانش آموزان تجربی میشود. این را اسماعیل قربانی می‌گوید و معتقد است: تعداد بالای داوطلبان پزشکی و دشواری آزمون از موانعی است که خیلی‌ها را در رسیدن به پزشکی در ایران ناامید میکند، اما تحصیل و ورود به رشته پزشکی در کشور‌هایی نظیر قبرس و روسیه آسانتر از ایران است و این مسئله موجب ترغیب داوطلبان رشته‌های پزشکی به مهاجرت می شود.

هفت سال تحمل دروس سنگین و نداشتن وقت آزاد از اصلی‌ترین مشکلات رشته پزشکی است که به سبب زیبا نشان دادن این رشته کمتر مورد توجه قرار می گیرد همچنین و این درآمد بالای تعدادی از پزشکان نباید به تمامی آنان تعمیم داده شود زیرا پزشکانی هم هستند که تمام وقت خود را مختص به آموزش دانشجویان کرده و از درآمد بالای پذیرش بیمار چشم پوشی می کنند کماینکه افرادی در سایر شغل ها درآمدی بیش از پزشکان دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پزشک عمومی
۱۷:۰۹ ۱۰ تير ۱۳۹۷
سلام
دوره رشته های علوم پزشکی هم به سر رسیده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
حدود ده سال پیش بااستعداد ترین افراد با بالاترین نمره ها در گروه ریاضی شرکت میکردند و الان سالهای سال است که بعد از فارغ التحصیلی در تاپ ترین رشته های دانشگاهی هنوز موقعیت شغلی مناسب با حقوق مکفی ندارند، امنیت شغلی ندارند.

قطعا وقتی یک دکتر ماهانه هفتاد هشتاد میلیون درآمد دارد (البته در ایران و کشورهای جهان سومی) همه داوطلبان مشتاق رفتن به این رشته های گروه پزشکی هستند صرف نظر از علاقه و یا وجدان کاری و انسانیت ...
آخرین اخبار