وزیر دفاع دانمارک خواستار تجدید‌نظر در زمینه حکم یک دادگاه مبنی بر پرداخت غرامت به غیرنظامیان عراقی شد که در جریان جنگ عراق از سوی نظامیان دانمارکی مورد بدرفتاری قرار گرفتند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، یک دادگاه در حکمی فرمان پرداخت 4600 دلار غرامت به هر کدام از 18 قربانی غیرنظامی شکنجه در جریان یک ماموریت نیروهای دانمارکی در عراق را صادر کرده است. دولت دانمارک قصد دارد برای این حکم درخواست تجدید نظر کند.

کلاوس هیورت فردریکسن، وزیر دفاع دانمارک، درخواست تجدید نظر برای حکم دادگاهی که دولت دانمارک را موظف به پرداخت غرامت به غیرنظامیان عراقی که در سال 2004 و در جریان ماموریت موسوم به «صحرای سبز» مورد شکنجه قرار گرفتند، ارائه کرده است. 

کلاوس هیورت فردریکسن گفت این رای دادگاه، دانمارک را در «وضعیت دشواری» قرار می‌دهد.

وی با اشاره به علاقه خود برای صدور حکمی که سربازان دانمارکی را از شکنجه غیرنظامیان تبرئه کند، مدعی شد: «حکم دادگاه به این معنی خواهد بود که ما دیگر نخواهیم توانست به بهبود امنیت کمک کنیم و به این ترتیب، نخواهیم توانست در کشورهایی که دچار درگیری‌های مسلحانه شده اند، احقاق حقوق بشر را تضمین کنیم.»

در کل، 23 نفر پس از دستگیر شدن و «مورد بدرفتاری و شکنجه قرار گرفتن» در نزدیکی بندر بصره در عملیات صحرای سبز که در آن یک گردان دانمارکی نیز حضور داشته اند، از دانمارک شکایت کردند. شاکیان 18 هزار و 700 دلار غرامت در این‌باره  درخواست کرده اند.

دادگاه تجدید نظر کپنهاگ اعلام کرد با اینکه که سربازان دانمارکی مرتکب شکنجه نشده اند، آن‌ها نتوانسته اند از بدرفتاری در قبال این افراد جلوگیری کنند. به این ترتیب، این دادگاه به پرداخت 4600 دلار به 18 نفر از 23 شاکی رای داد.

این دادگاه اعلام کرد: «سربازان گردان دانمارکی که در سال 2004 به عراق فرستاده شده بودند و در این عملیات شرکت کردند، علیه عراقی‌ها مرتکب خشونت نشدند.» با این حال، قضات این پرونده اعلام کردند پرسنل دانمارکی به طور کامل از خطر بدرفتاری فیزیکی با غیرنظامیان عراقی آگاه بودند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار