رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا خبر داد

کشف ۸۰۸ تن موادمخدر در سال ۹۶/ درآمد موادمخدر هزینه داعش و طالبان می‌شود

سردار زاهدیان از کشف ۸۰۸ تن موادمخدر در سال ۹۶ خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در نشست خبری که امروز (سه شنبه) برگزار شد،  از کشف ۷۱۳ تن انواع مواد مخدر در سال گذشته از سوی پلیس مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: این کشفیات نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر خود افزایشی ۱۴ درصدی داشته است. همچنین مجموعه کشفیات مواد مخدر در سال گذشته ۸۰۸ تن بوده که منهای ۷۱۳ تنی که از سوی ناجا کشف شد مابقی آن از سوی عوامل سپاه، گمرک، پست و ... کشف شده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: از ابندای سال ۹۷ تاکنون، ۱۹۷ تن موادمخدر کشف شده است که این میزان نسبت به سال گذشته رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

سردار زاهدیان تصریح کرد: در سال میلادی گذشته بر اساس گزارش سازمان ملل، ۹ هزار تن موادمخدر از کشور افغانستان کشف شد که ما اعتقاد داریم این رقم بیشتر بوده است.

75 درصد کشفیات موادمخدر مربوط به مرزهای شرقی و جنوب شرقی کشور

وی گفت: ایجاد ناامنی‌ها در کشور عراق باعث شده که میزان قاچاق موادمخدر از افغانستان بیشتر شود، به همین دلیل نگهداری از مرز‌ها و توجه مرزبانی به موضوع قاچاق موادمخدر در اولویت کار‌ها قرار گرفته و ما اقدامات خود را در مرز‌های شرقی و جنوب شرقی متمرکز کرده‌ایم که بیش از ۷۵ درصد کشفیات در این مرز‌ها انجام می‌شود.

سردار زاهدیان گفت: امروز بیشتر کشفیات ما با اقدامات اطلاعاتی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: استکبار جهانی در کشت و قاچاق موادمخدر نقش دارد و امروز بیشتر درآمد موادمخدر هزینه گروه‌های تروریستی مانند داعش و طالبان می‌شود که این‌ها نشان می‌دهد، آمریکا برای مصرف موادمخدر هزینه کرده است.

سردار زاهدیان گفت: تولید موادمخدر در کشور افغانستان در حجم بالایی صورت می‌گیرد که برای انتقال آن به دیگر کشور‌ها باید به حجم‌های کوچکتری تبدیل شود، به عنوان مثال تریاک را به هروئین و مرفین تبدیل می‌کنند که برای انجام این کار نیاز به اسید‌های مخصوصی است و این اسیدها تنها در کشور‌های صنعتی تولید می‌شوند و از این کشور‌ها به افغانستان ارسال و در کارگاه‌های تولید مرفین و هروئین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی گفت: کشور‌های اروپایی در بحث پولشویی موادمخدر نقش زیادی دارند، به طوری که ۶.۶ میلیارد دلار معادل ۲۵ درصد درآمد ناخالص کشور افغانستان از کشت موادمخدر تأمین می‌شود، اما زمانی که موادمخدر به کشور‌های اروپایی می‌رسد، با قیمت‌های خیلی بالاتر به فروش می‌رسد که این کشور‌ها در انتقال پول به کشور افغانستان نقش دارند و نشان می‌دهد که اراده مناسبی در کشور‌های اروپایی برای مبارزه با موادمخدر وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران یک تنه جور تمام دنیا را می‌کشد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: سال گذشته ۱۰۶ نفر از سرشاخه‌های قاچاق موادمخدر در کشور دستگیر شدند و امسال نیز توجه به دستگیری سرشاخه‌ها، شناسایی شبکه‌های محلی فروش موادمخدر، برخورد با خرده‌فروشان و جمع‌آوری معتادان متجاهر در دستور کار پلیس مبارزه با موادمخدر است.

رشد 10 درصدی جمع آوری معتادان متجاهر در سال 97

سردار زاهدیان گفت: ما این آمادگی را داریم که ظرف مدت ۷۲ ساعت تمام نقاط آلوده به معتادان متجاهر را با توجه به زیرساخت‌ها جمع آوری کنیم و سال گذشته نیز توانستیم تعداد قابل توجهی از معتادان را جمع آوری کنیم.

وی گفت: از ابتدای سال نیز جمع آوری معتادان متجاهر رشد ۱۰ درصدی را نسبت به سال گذشته داشته است و ۴۷ هزار نفر به مراکز درمانی و بازپروری منتقل شدند.

سردار زاهدیان گفت: افسران ما در پلیس مبارزه با موادمخدر در ۵ نقطه جهان برای تبادل اطلاعات با پلیس دیگر کشور‌ها حضور دارند و در کنار آن با پلیس مبارزه با موادمخدر افغانستان، پاکستان، ایتالیا و چین نیز ملاقات‌هایی داشته‌ایم.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا ادامه داد: پلیس در امر آموزش و مبارزه با موادمخدر نقش تأثیرگذاری را دارد و در این راستا سال گذشته، ۳۴ مرکز آموزش و مشاوره تأسیس شد و به یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به صورت چهره به چهره آموزش داده شد.

کشف 2 تن موادمخدر در حاشیه مدارس طی سال گذشته

سردار زاهدیان در رابطه با کشفیات موادمخدر در حاشیه مدارس گفت: سال گذشته حدود ۲ تن موادمخدر در حاشیه مدارس کشف شد. همچنین ما در بحث فروش موادمخدر در فضای سایبری کار‌های زیادی را انجام داده‌ایم و از تبلیغ موادمخدر در فضای مجازی جلوگیری کردیم و تعدادی باند هم شناسایی شدند.

وی گفت: قالب دانش آموزانی که دستگیر شده‌اند، به دلیل مصرف موادمخدر از قبل ترک تحصیل کرده بودند و در زمان دستگیری، دانش آموز نبودند.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا گفت: سال گذشته ۱۲ آشپزخانه خانگی تولید موادمخدر در نقاط مختلف کشور کشف شد که در فضای مجازی اقدام به فروش مواد تولیدی خود کردند.

وی افزود: سال گذشته ۱۶ شهید در راه مبارزه با موادمخدر به کشور تقدیم کردیم که ۶ نفر آن‌ها از پرسنل پلیس مبارزه با موادمخدر و مابقی برای سایر پلیس‌ها بوده‌اند؛ همچنین در طول سال‌های گذشته، ۱۲ هزار جانباز تقدیم کشور شده است که ۴۸ نفر آن‌ها در سال گذشته به درجه جانبازی نائل شده‌اند.

گُل و ماری جوآنا در رأس موادمخدر مصرفی دانش آموزان

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا ادامه داد: بیشترین مصرف موادمخدر در حاشیه مدارس گُل و ماری جوآنا است و در کل کشور تریاک، حشیش، مرفین، هروئین و شیشه بیشترین کشفیات موادمخدر را به خود اختصاص داده‌اند.

سردار زاهدیان گفت: صرفا ماده مخدر گُل در کشور رشد داشته و ما دلیل آن را تبلیغات رسانه‌ها می‌دانیم. همچنین قیمت شیشه نیز 2 برابر افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار