کرنیاک گفت: ایران تاریخچه درخشانی در زمینه میزبانی مهاجران دارد و همبستگی خوبی را در این رابطه دارد.

ایران تاریخچه درخشانی در زمینه میزبانی مهاجران داردبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرینا کرنیاک جانشین نماینده کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران در روز جهانی پناهنده اظهار کرد: دیروز کمیسیون امور پناهندگان در گزارشی با عنوان گزارش جهانی پناهندگان اعلام کرد روزانه 68.5 میلیون نفر طَی سال‌های گذشته در جهان بی خانمان شده اند.طبق این گزارش 25.4 میلیون نفر از مرزها عبور می‌کنند تا به جاهای امن برسند.

جانشین نماینده کمیسر عالی سازمان ملل متحد بیان کرد: طبق این گزارش بیش از سه میلیون نفر به بی خانمان های جهان افزوده شده که بالاترین نرخ در طول یکسال گذشته بوده است و طبق آمار این رقم در حال افزایش است.

وی ادامه داد: طَی چند سال گذشته ١٦/٢ میلیون نفر برای اولین بار بی خانمان شده اند، که این امر به معنای این است که هر 2 ثانیه یک نفر دچار این معضل شده است.

کرنیاک گفت: نهاد بین الملل کمیسیار عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در سال ١٩٥٠ تاسیس شد تا مسائل مربوط به پناهندگان را پیگیری کند.در زمانی که این سازمان تأسیس شد، قرار بر این بود که تا 3 سال مسئولیت رسیدگی به امور پناهندگان را برعهده داشته باشد، اما در تاریخ 1982 هر 5 سال یکبار مأموریت این نهاد تمدید شد که سرانجام در سال 2001 مجموع عمومی قطعنامه‌ای را برای دائمی شدن این نهاد صادر کرد.

وی ادامه داد: فلسفه وجودی روز جهانی پناهندگان به کنوانسیون 1951 باز می‌گردد، لذا از سال 2001 در 20 ژوئن هرسال روزی تحت عنوان روز پناهندگان گرامی داشته می‌شود تا فعالیت‌های مربوط به این موضوع و مجموعه کارکردهای کشورهای میزبان مورد ارزیابی قرار بگیرد.

جانشین نماینده کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران افزود: ایران تاریخچه درخشانی را در زمینه میزبانی از مهاجرین دارد که در واقع همبستگی خوبی را در این رابطه از خود نشان داده است.

وی اضافه کرد: طی جنگ جهانی دوم، مهاجرانی از لهستان به ایران کوچ کردند و در ادامه نیز مهاجرانی از کشورهای عراق و افغانستان به سمت ایران سرازیر شدند، لذا ایران پس از گذشت 4 دهه به عنوان یک کشور برجسته در این زمینه مطرح است.

کرنیاک تصریح کرد: ایران پنجمین کشور میزبان برای پناهندگان در سطح جهان است و در عین حال جمعیت اتباع افاغنه دومین جمعیت پناهنده در جهان محسوب می‌شوند.

وی تأکید کرد: دولت ایران همبستگی چشمگیری را در این مورد داشته، به طوری که تعداد زیادی از کودکان مهاجر در مدارس ایران حضور دارند و بخش اعظمی از مهاجرین تحت حمایت بیمه سلامت قرار گرفتند.

جانشین نماینده کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران تأکید کرد: این نهاد در کلیه مجامع جهانی از نقش ایران به عنوان حامی پناهندگان حمایت می‌کند و تلاش کرده رسمیت بیشتری را به این نقش ایران ببخشد.

وی در پایان گفت: قرار است در ماه دسامبر پیمان جهانی برای پناهندگان در سازمان ملل تصویب شود تا حمایت بیشتری از کشورهای میزبان در این زمینه صورت گیرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار