رئیس اداره امور عشایر بردسکن از تخصیص بیش از ۱۹ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر این منطقه خبرداد.

بیش از ۱۹ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر بردسکن اختصاص یافتعلی اکبر خاکشور در گفتگو باخبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، گفت: طی سال 96 تا کنون 16 میلیارد ریال تسهیلات 10 درصد یکساله و مبلغ 3 و نیم میلیارد ریال تسهیلات 4 درصد با بازپرداخت 5 ساله به عشایر بردسکن اختصاص داده شده است.
 
وی افزود: در گذشته اگر تسهیلاتی شامل دامداران روستاها و شهرها بود تا زمانی که عشایر از موضوع مطلع می‌شدند این تسهیلات به پایان رسیده بود اما اکنون تسهیلات ویژه عشایر جداگانه اعلام می‌شود.
 
رئیس اداره امور عشایر بردسکن گفت: به دلیل بروز خشکسالی‌های متعدد در حال حاضر وضعیت عشایر منطقه مناسب نیست و خشکسالی‌های متوالی چند سالی است که گریبانگیر منطقه شده است و به همین دلیل عشایر از همان ابتدای سال به دلیل خشکسالی مجبور هستند از علوفه دستی استفاده کرده و این امر علاوه بر هزینه زیاد تامین علوفه کل خانواده عشایر را درگیر می‌کند.
 
خاکشور افزود: وقتی دام از مرتع استفاده کند تنها یک چوپان درگیر کار است اما برای تغذیه دستی با علوفه چندین نفر در طول روز درگیر بوده و به فعالیت‌های جانبی خود نمی‌رسند.

وی گفت: با توجه به بافت زندگی عشایر و نیز متکی بودن عشایر به مرتع؛ خشکسالی شدیدترین تاثیر را بر زندگی عشایر دارد و خشکسالی علاوه بر این که سبب فقر مراتع می‌شود، منجر به خشک شدن قنوات و چاه‌های مالداری نیز شده و این کم آبی و خشک شدن منابع آبی در کنار وارد آوردن هزینه دامداری منجر به ایجاد امراض مختلف در دام‌ها می‌شود.

عشایر بردسکن در قالب یک ایل به نام زعفرانلو و 5 طایفه به نام شورچاهی، ایلخانی، طاهری، بلوچ خانزائی و بیگی با جمعیت 1450 خانوار به تعداد 6750 نفر هستند که بیشترین این جمعیت در بخش انابد و دهستان درونه ساکن هستند.

انتهای پیام//ا.س
 

اختصاص تسهیلات به عشایر بردسکن

برچسب ها: عشایر ، دامداران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.