تبدیل بیش از ۲ میلیون سند مکتوب به سند الکترونیکی در شورای حل اختلاف استان تهران

اسناد و اوراق پرونده‌های قضایی که نگهداری سوابق آن‌ها ضروری می‌باشد، به اسناد الکترونیکی تبدیل و سپس نسبت به امحاء آن‌ها اقدام می‌شود.

تبدیل بیش از ۲ میلیون سند مکتوب به سند الکترونیکی در شورای حل اختلاف استان تهرانبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید علی نصراله معاون اداری، مالی و پشتیبانی شورای حل اختلاف استان تهران درباره تاریخچه و عملکرد واحد امحاء پرونده ها گفت: با عنایت به اینکه در اجرای آئین نامه اجرائی بند الف ماده 131 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی و اجتماعی اسناد و اوراق پرونده های قضایی که نگهداری سوابق آنها ضروری می باشد و با استفاده از فناوری اطلاعات اسناد مکتوب به اسناد الکترونیکی تبدیل و سپس نسبت به امحاء آنها اقدام می شود. البته این امر مستلزم این است که وفق مواد آئین نامه مذبور مرور زمان قانونی آنها طی شده باشد و نتیجه آن برحسب 20 تا 30 سال متفاوت است.

پرونده ها برحسب نوع آنها به دو بخش ضروری و غیر ضروری تقسیم میشوند و آن بخش از اسناد و اوراق پرونده هایی که نگهداری آنها ضروری نمی باشد از قبیل احکام ، قرارها ، معاینات محل و هرگونه سند مکتوب، صورتجلسه دفاتر گزارش های لازم جهت اتخاذ نظر و رأی مراجع قضایی و ... پس از انجام اسکن تبدیل به پرونده الکترونیکی شده تا در موقع لزوم مورد استفاده قرار گیرد. تعداد پرونده هایی که تبدیل به سند الکترونیکی شده شامل تعداد 135,555 فقره پرونده ضروری و تعداد 1،543،182 فقره پرونده غیر ضروری می باشد و تعداد کل پرونده های مورد بررسی قرار گرفته شده 2،983،115 فقره بوده که ازین میان تعداد 1،954،860 فقره پرونده های امحاء شده می باشد .

تاریخچه شروع به کار این واحد به سال1391 برمی گردد که با توجه به اینکه حجم پرونده های خلافی خودرو که سابق بر این در شورای حل اختلاف مطرح می شد و دیگر پرونده هایی که قابل الکترونیکی شدن و امحاء بوده و حجم و فضای زیادی از مجتمع های استان تهران را به خود اختصاص داده بودند با منویات ،مدیریت و نظارت آقای دریانی ریاست محترم شوراهای حل اختلاف استان تهران این واحد تأسیس و شروع به کار کرد . به تبع آن ضمن مرتفع شدن کمبود فضا و مشکل عدم نگهداری پرونده ها دسترسی به سوابق و پاسخگویی به مراجعین در سطح استان تهران به سهولت میسر گردیده است .

سید علی نصراله همچنین با ارائه گزارش کاملی از هدف واحد کشیک اظهار داشت: اتخاذ رویه واحد و هماهنگ با استقرار واحد کشیک در ستاد شوراهای حل اختلاف استان تهران در جهت رسیدگی به موقع و ضابطه مند به امور مراجعین و تعیین تکلیف محکومین جلب شده شوراها در روزهای تعطیل و پنج شنبه و جمعه هدف از استقرار این واحد تسهیل امور نیروهای انتظامی در انجام امور محوله که منجر به جلب محکومین مالی شوراهای حل اختلاف استان تهران مطابق با احکام صادره می باشند .

وی افزود: واحد کشیک در بحث اجرا به دو بخش محکومین مالی و امور نیابت تقسم می شود که در رابطه با محکومین مالی هنگامی که محکومین مالی در شوراها توسط نیروهای انتظامی در ایام تعطیلات (پنجشنبه و جمعه) جلب می شوند بدلیل تعطیلی مجتمع ها مشکلاتی برای ضابطین قضایی و نیروهای اجرائی پدید می آید و لذا از آنجائیکه بدون دستور مقام قضائی امکان بازداشت و حتی نگهداری موقت آنان مغایر مقررات قانونی می باشد پس استقرار واحد کشیک در ستاد شوراهای حل اختلاف استان تهران برنامه ریزی و سپس مراتب توسط ریاست محترم دادگستری استان تهران جناب آقای اسماعیلی به تصویب رسیده و در تاریخ 1396/11/19 تشکیل و راه اندازی شد .

سید علی نصراله در خصوص امور نیابت تصریح کرد: به منظور فراهم نمودن تمهیدات لازم و جلوگیری از بلاتکلیفی مراجعین محترم نیابت که از سراسر کشور در روزهای پنج شنبه و جمعه به معاونت نظارت بر اجرای احکام و امور نیابت شوراهای حل اختلاف استان تهران مراجعه دارند ترتیبی اتخاذ گردید که از طریق راه اندازی واحد کشیک شوراهای حل اختلاف استان تهران در اسرع وقت و به نحو ضابطه مند به امور آنان رسیدگی و توسط قاضی محترم ناظر بر واحد کشیک دستورات شایسته و قانونی صادر گردد .

وی با بیان اینکه در کل ایام نوروز واحد کشیک طبق لوحی که از قبل تهیه شده بود در 4 مجتمع در سطح تهران با حضور همکاران قضایی برقرار شده است اضافه کرد: دستورالعمل واحد کشیک به کلیه سرپرستان مجتمع ها و فرماندهی انتظامی تهران بزرگ و دادسراها ابلاغ شده و تاکنون 51 نفر مجلوب (47 نفر ذکور و4 نفر اناث) توسط مأمورین نیروی انتظامی به دایره کشیک ستاد اعزام و معرفی شده که 16 نفر مجلوب (14 نفر ذکور و 2 نفر اناث) پس از دعوت محکوم له توسط دایره کشیک نزد قاضی حضور یافته و پس از ایجاد سازش و پرداخت نیم عشر دولتی و تنظیم صورتجلسه سازش محکوم علیه آزاد گردیده است .همچنین 8 نفر مجلوب پس از تأمین و واریز مبلغ محکوم به ،ترخیص و مراتب به کلانتری مربوط اعلام گردیده است. همچنین 7 نفر که به طور غیابی محکوم شده اند به کلانتری اعزام تا پس از پایان روز تعطیلی و اول وقت اداری روز بعد جهت واخواهی به مرجع صادر کننده حکم اعزام و معرفی شوند. تعداد 4 نفر (3 نفر مذکر و یک نفر مؤنث )جهت اعزام و معرفی به مرجع اعطاء کننده نیابت به یگان بدرقه نیروی انتظامی تهران بزرگ تحویل گردیدند.

همچنین تعداد 16 نفر (15 نفر مذکر و یک نفر مؤنث ) بعلت عجز از پرداخت مبلغ محکوم به و عدم جلب رضایت محکوم له، به زندان ( 14 نفر به زندان اوین ،یک نفر به زندان سپاه به علت نظامی بودن و یک نفر مؤنث به زندان قرچک ) معرفی گردیده اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: قوه قضاییه ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار