اهمیت نور کافی در محیط کار و زندگی

انسان برای به کارگیری مهمترین حس خود یعنی بینایی، نیاز به نور محیط دارد، نور بخشی از طیف الکترومغناطیس است که پس از دریافت آن در چشم، از سوی سلول‌های شبکیه و ارسال پیام‌های حسی در مغز درک می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ قاسم رضایی کارشناس بهداشت حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهر، گفت: هنگامی که شخص در محیطی با روشنایی ناکافی قرار می‌گیرد، با کاهش فاصله چشم با اشیاء یا تصاویر، با فشار بر ماهیچه‌های دستگاه بینایی، سعی در افزایش تطابق بینایی دارد که خستگی ماهیچه‌های چشم، با علامت درد بالای چشم و کمبود قدرت تطابق، از عوارض فشار بیش از اندازه به دستگاه بینایی محسوب می‌شود.

وی، شرایط نامناسب روشنایی را موجب مخدوش شدن اطلاعات بصری محیطی و افزایش احتمال اشتباه در کار دانست و افزود: در این شرایط، پیام‌های بینایی مناسب و کاملی به وجود نمی‌آید، در نتیجه مدت تشکیل تصویر افزایش می‌یابد.

رضایی بیان کرد: بر پایه یافته‌های پژوهشگران، روشنایی مناسب محیط می‌تواند موجب ارتقای عملکرد انسان، اُفت دمای بدن در شب و بهبود کیفیت خواب شود؛ روشنایی زیاد هم احساس ناراحتی و درد یا اذیت شدن فرد را به همراه دارد که تاثیر آن بر روی تمرکز فرد در هنگام انجام وظیفه نمایان شده و در نهایت تمامی عملکرد فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این کارشناس بهداشت حرفه ای، روشنایی را بر آسایش، احساس و روحیه و در نتیجه عملکردمان موثر دانست و گفت: افزایش سطح روشنایی مقدار خواب آلودگی را کاهش می‌دهد و خواب آلودگی بر روی عملکرد فردی موثر است، همچنین طراحی نامطلوب سامانه روشنایی، اثراتی مانند خستگی چشم، سردرد، نقص بینایی و تصادف‌های ناشی از نور کم یا درخشندگی و چشم زدگی را در پی دارد.

رضایی، یکی از فواید رعایت اصول فنی طراحی منابع روشنایی مصنوعی الکتریکی را ایجاد شرایط مناسب برای کار و زندگی عنوان کرد و ادامه داد: در نظر گرفتن آسایش استفاده کنندگان و رعایت اصول زیست محیطی و جنبه‌های ایمنی، ارگونومی و بهداشتی با استفاده بهینه از منابع برای رسیدن به روشنایی مطلوب، از وظایف مهندسان روشنایی و بهداشت حرفه‌ای است.

کارشناس بهداشت حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهر تاکید کرد: برای رعایت اصول ایمنی و سلامت کارکنان، باید روشنایی مناسب برای محیط کار، تامین شود.
انتهای پیام/ر

برچسب ها: درمان ، اخبار علمی ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار