عامل بازدارندگی از نوع ایرانی/

موشک‌هایی که هر زمینی را شخم می‌زنند

همه مسئولان جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها اعلام کردند که همه توان ما برای دفاع است و سلاح های ما تهدید علیه کسی نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موضوعی که چند سالی در تمامی محافل بین المللی مطرح می‌شود، بحث موشکی جمهوری اسلامی ایران است. مقامات کشورمان بارها به صراحت اعلام کردند که برنامه موشکی جزو خطوط قرمزی است که به هیچ وجه در مورد آن مذاکره نمی کنند. از نگاه تهران، برنامه موشکی مسئله ای مستقل از برنامه هسته ای و برجام و هر توافق دیگری است و جزو توانایی های نظامی متعارف به حساب می آید که ربطی به توانایی های غیرمتعارف مانند کلاهک هسته ای ندارد.

کارشناسان و مقامات غربی بارها مسئله موشک های ایران را در همه زمینه ها پیش کشیدند. آنها روزی حربه تهدید را در پیش گرفتند، روزی تحریم‌ها را علم کردند و روزی هم سخن از گزینه های روی میز به میان آمد، گزینه هایی که فقط روی میز ماند و خاک خورد! در این میان اما جمهوری اسلامی ایران با صلابتی مثال زدنی مسیر پیشرفت و تحقق اهداف خود را در پیش گرفت و روز به روز جلو رفت، تا جایی که امروز به یکی از قدرت های نظامی دنیا تبدیل شد، قدرتی که در منطقه حرف نهایی را می زند.

هفته گذشته بود که خبری مهم در راس اخبار جهان قرار گرفت؛ خبری منتسب به سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که اظهار کرده بود: ما توان افزایش برد موشک هایمان به بیش از دو هزار کیلومتر را داریم ولی فعلا این سیاست ما نیست، زیرا بسیاری از اهداف ما و منافع دشمن در همین برد دو هزار کیلومتر است. 

جمهوری اسلامی ایران که یک جنگ جهانی هشت ساله به آن تحمیل شد، با همه سختی ها و تحریم هایی که وجود داشت، سعی کرد در عرصه نظامی و دفاعی به خودکفایی برسد. نکته قابل ذکر این است که همه تجهیزات، سلاح ها، موشک ها، پهپادها و سایر جنگ‌افزارهای کشورمان که دشمنان غربی عربی آنها را بزرگ نمایی می کنند همه در چارچوب دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران است و نه دکترین نظامی - تهاجی و جنگ طلبانه.

حدود بیست و پنج سال پیش جمهوری اسلامی ایران کار روی تولید انواع موشک‌های بالستیک را آغاز کرد. توانمندی نظامی و دفاعی کشور، بدون شک یکی از مهم ‏ترین محورهای راهبرد نظامی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات دشمنان است، همچنین بر اساس مولفه‌های قدرت، توان موشکی به عنوان یکی از مهم ترین عوامل بازدارنده تهاجم نظامی قرار دارد.

موشک‌هایی که هر زمینی را شخم می‌زنند

از ابتدای انقلاب تا کنون همه مسئولان جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها اعلام کردند که همه توان ما برای دفاع است. جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری حمله نخواهد کرد، آغازگر جنگ با هیچ طرفی در منطقه و یا خارج از منطقه نخواهد بود. سلاح های ما تهدید علیه کسی نیست، اما اگر مورد تهدید و حمله نظامی از جانب کشورهای منطقه و یا خارج از آن قرار بگیریم با توجه به سلاح های پیشرفته و تجهیزات نظامی پیشرفته ای که داریم، با قدرت و با شدت از امنیت ملی خودمان، از نظاممان و از خاکمان دفاع می کنیم.

یکی از موثرترین سلاح‌ها در میدان‌های نبرد که توانایی ضربات سنگین و مهلک در زمین، هوا و دریا را دارند موشک‌ها هستند و یکی از اعضای این خانواده، نوع بالستیک آن است.

موشک بالستیک، نوعی موشک است که بخش اعظمی از مسیر خود را به صورت منحنی و یا به شکل توپ طی می‌کند که به این حرکت بالستیک می‌گویند و انتخاب کلمه ball یا همان توپ نیز به همین علت است. تقسیم بندی موشک‌های بالستیک براساس برد آن‌ها انجام می‌شود. 

موشک‌های جمهوری اسلامی ایران، عامل بازدارنده در مقابل هر نوع دست درازی

در شرایطی که قدرت نظامی بازدارنده ایران مدتها است که محور بحث های دوست و دشمن است، بررسی تکنولوژی موشک‌های ایران نشان می دهد که برد این موشک ها به دورترین نقاط اروپا و آسیا می رسد و این توان دفاعی باعث ناامیدی دشمنان در حمله نظامی به کشور شده است؛ موشک‌هایی که قدرت دارند تا هر زمینی را شخم بزنند.

سجیل

موشک سجیل نخستین موشک زمین به زمینِ بردِ بلندِ دو مرحله ایِ سوخت جامد در کشور است که توسط متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و ساخته شده است. این موشک بالستیک، برد عملیاتیِ نزدیک به 2هزار کیلومتر دارد و از ویژگی های مهم آن می توان به دقت بالا در اصابت به اهداف تعیین شده، زمان بسیار کوتاه آماده سازی و عملیاتی شدن سامانه پرتاب، زمان بسیار کوتاه انتقال سایت پرتاب دیسک پس از شلیک، قابلیت لانچر متحرک، قابلیت حمل موشک آماده شلیک و بهره مندی از سیستم tvc اشاره کرد.

سجیل از آن دسته موشک‌های بالستیک کشور است که با خروج از جو و طی مسیر در خارج از جو به داخل جو بازگشته و با سرعت حدود 10 تا 12 ماخ (حدود 3400 تا 4080 متر بر ثانیه) به سوی هدف می‌رود که انهدام آن از سوی سامانه‌های دفاع هوایی موجود را ناممکن می‌کند.

موشک‌هایی که هر زمینی را شخم می‌زنند

خانواده شهاب

خانواده «شهاب» را باید نامدارترین نسل موشک‌های ایرانی دانست که در 3 رده شهاب1، 2 و 3 تولید شده است. جمهوری اسلامی ایران در اولین گام های خود برای تولید موشک در داخل، شهاب 1 را با بُرد 300 کیلومتر از روی موشک اسکادB ساخت و حدود 2 سال بعد، موشک شهاب 2 با بُرد 500 کیلومتر ساخته شد. پس از آن بود که با الگوبرداری از روی موشک اسکاد C، اولین موشک  ایران با هدف اصابت به سرزمین‌های اشغالی با نام «شهاب 3» تولید شد.

موشک شهاب ۳ یک موشک‌ بالستیک میان‌بردِ سوختِ مایع تولید ایران است، برد این موشک با کلاهک ۱۲۰۰ کیلویی تا ۱۳۰۰ کیلومتر، با کلاهک ۱ تنی تا۱۵۰۰ کیلومتر و با کلاهک ۸۰۰ کیلویی تا ۱۷۰۰ کیلومتر اعلام شده‌است.

موشک‌هایی که هر زمینی را شخم می‌زنند

خلیج فارس

موشک خلیج فارس یک موشک راهبردی است که اولین بار در رزمایش "پیامبر اعظم 3" در سال 2008 آزمایش شد.  رسانه های جهان در روزهای نخستِ رونمایی جمهوری اسلامی ایران از موشک خلیج فارس، اعلام کردند ایران یک موشک بالستیک مافوق صوت را آزمایش کرد که سرجنگی حدودی 500 کیلوگرم را می‌تواند حمل کند و این موشک ارتقا یافته فاتح 110 است. 

هدف بزرگی که خلیج فارس مامور انهدام آن است بسیار بزرگ بوده و یک غول تمام فلزی با وزنی در حدود 90 تا 100 هزار تن و  با ابعادی در حدود 300 متر طول و بیش از 70 متر عرض به شمار می رود (ناوهای جنگی).

موشک‌هایی که هر زمینی را شخم می‌زنند

قدر

موشک قدر ۱۱۰ نسل دیگری از موشک‌های بالستیک بوده که برد آن ۳ هزار کیلومتر است. قدر ۱۱۰، مدل بهسازی شده شهاب ۳ است. این موشک برای نخستین بار در رژه‌ای سالیانه که به مناسبت سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق برگزار شده بود، رونمایی شد و نمادی از قدرت صنعت موشکی کشور به حساب می‌آید.

این موشک در زمره سریع‌ترین موشک‌های دنیا قرار می‌گیرد که توانایی رویارویی با تمامی رادار‌ها را دارد. این موشک دارای یک موتوری تک مرحله‌ای با سوخت جامد و سرعتی برابر ۶ ماخ است. قدر به دلیل برخورداری از لانچر‌های متحرک با سرعت بیشتری جابه جا شده و می‌تواند کلاهک اتمی ۵۰ تا ۳۲۰ کیلوتنی یا کلاهک متعارف ۳۲۰ کیلوگرمی تا مسافت ۳۷۳ مایلی را حمل کند.

این موشک توسط متخصصان داخلی و در صنایع موشکی شهید همت تولید شده است. مدت زمان آماده سازی قدر ۱۱۰ برای شلیک به نسبت شهاب ۳ بسیار کمتر یعنی ۳۰ دقیقه و قابلیت مانور موشک قدر-۱۱۰ از شهاب ۳ بسیار بیشتر است.

قدر ۱۱۰ به راحتی می‌تواند مسیر خود را تغییر دهد و همین موضوع باعث می‌شود تا هنگام شناسایی شدن توسط دشمن به راحتی بتواند با این قابلیت خود از منهدم شدن خود جلوگیری کند. این موشک دارای سیستم خلبان خودکار پیشرفته و موقعیت یاب جهانی (GPS) است که به دقت بالای آن کمک می‌کند.

موشک‌هایی که هر زمینی را شخم می‌زنند

خرمشهر

موشک خرمشهر به عنوان دومین موشک بالستیک بدون بالک و اولین بالستیک دوربرد بدون بالک ایرانی شناخته می‌شود که جدیدترین دستاورد متخصصان داخلی کشورمان است. بنا بر اخبار اعلام شده این موشک به برد ۲۰۰۰ کیلومتر رسیده و قابلیت حمل کلاهک منفرد یا چندگانه تا ۱۸۰۰ کیلوگرم را دارد. هنوز اعلام نشده این موشک از نوع سوخت جامد یا مایع است، اما در هر صورت با توجه به قطر بالاتر این موشک، یک طراحی کاملاً جدید ولی بر اساس تجربیات موفق گذشته به انجام رسیده است.

کلاهکی که در موشک خرمشهر مشاهده می شود از نوع مخروطی ساده با یک نوک غیر تیز با انحنای کم برای کاهش اثرات مخرب حرارت در سرعت های پروازی بالا و هایپرسونیک است، اما می توان انتظار داشت کلاهک های دیگری که در موشک هایی مانند سجیل و قدر از نوع سه مخروطی نصب شده برای موشک خرمشهر نیز طراحی شود. بر اساس شکل ظاهری کلاهک خرمشهر در ناحیه دماغه، می توان سرعت این موشک را بیش از ۱۵ ماخ تخمین زد.

موشک‌هایی که هر زمینی را شخم می‌زنند

قیام

موشک قیام-1 اولین موشک بالستیک بدون بالك ساخت ایران است که در سال 1390 با موفقیت کامل آزمایش و به هدف از پیش تعیین شده اصابت کرد. قیام-1 موشکی با سوخت مایع است که از قابلیت جابجایی و متحرک بودن بهره مند است. این موشک در واقع یکی از منحصر به فرد ترین موشک‌های بالستیک ایرانی است که از سیستم جدیدی برای هدایت خود استفاده می كند.

از ویژگی‌های بارز موشک قیام این است که احتمال ردیابی، شناسایی و مورد اصابت قرار گرفتن آن توسط سیستم‌های ضد موشک (مانند پاتریوت، ارو و اس 300) به علت سرعت بالا هنگام پرتاب، چرخشی شدن، استفاده از آلیاژ خاص و جذاب امواج رادار و به احتمال زیاد استفاده از کلاهک ۳ تکه MIRV به شدت کاهش یافته است.

بارزترین ویژگی موشک قیام که بیشتر مورد توجه قرار گرفته، نداشتن بالک است که قابلیت پرتاب از سیلوهای مخصوص، پرتاب از پرتابگر، پرتاب از زیر دریایی و ... را به این موشک می بخشد. برد قیام 800 کیلومتر بوده و کلاهکی به جرم 746 کیلوگرم را حمل می‌کند، در حالی که موشک شهاب‌ 2 با کلاهک 750 کیلوگرمی 500 کیلومتر برد دارد.

موشک‌هایی که هر زمینی را شخم می‌زنند

از دیگر موشک‌های ساخت جمهوری اسلامی ایران می‌توان به حوت، فجر، عماد، فاتح، عاشورا، صیاد، توفان، نصر، زوبین و کوثر اشاره کرد که بازدارندگی خوبی برای کشور ایجاد کرده اند، بطوری که آمریکا و اذنابش سال ها است که در اطراف کشورمان تقلا می کنند، اما جرات یک نگاه چپ به خاک این کشور را ندارند.

بارها گفته ایم و باز هم می‌گوییم که فعالیت‌های موشکی‌ جمهوری اسلامی ایران در راستای دفاع از تمامیت ارضی است و هیچ‌گونه تهدیدی برای کشورهای منطقه و دیگر کشورها محسوب نمی‌شود. 

در هر صورت دشمنان جمهوری اسلامی ایران همچون اسرائیل، آمریکا و برخی مرتجعین منطقه باید بدانند که دوران بزن در رو به پایان رسیده است. بنا بر گفته رهبری معظم انقلاب اگر آنها یک ضربه بزنند، قطعا 10 ضربه دریافت خواهند کرد. ارتش رژیم صهیونیستی بعنوان اصلی ترین دشمن جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام امروز در سرزمین های اشغالی بالغ بر 10 پایگاه هوایی مهم دارد. "تل نوف" ، "حتزار"، "حاتزوریم"، "بن گوریون" و ... از جمله پایگاه های هوایی راهبردی ارتش اسرائیل در سرزمین های اشغالی است که در صورت هرگونه اشتباهی این پایگاه ها با موشک های بالستیک ایرانی نابود خواهد شد. 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۴۷ ۱۵ تير ۱۳۹۷
با استفاده از این موشک ها تنگه هرمز را ببندید تا دشمن بفهمد که قدرت منطقه دست کیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۴ تير ۱۳۹۷
آدم احساس غرور می‌کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۴ تير ۱۳۹۷
آدم احساس غرور می‌کنه
Germany
ناشناس
۲۳:۰۱ ۰۳ تير ۱۳۹۷
زنده باد به غیرت ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۰۳ تير ۱۳۹۷
تا چشم حسودان دراد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۰۳ تير ۱۳۹۷
افرین به غیرت و شرفتان ما ایرانی هستیم بودیم و خواهیم ماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۳ تير ۱۳۹۷
ایران باید اول عربستان را ازروی کره زمین حذف کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۳ تير ۱۳۹۷
تورو خدا به داد مردم برسید سال گذشته سکه یک میلیون و صد بود الان شده سه میلیون از کجا بیارم مهریه بدم
Iran (Islamic Republic of)
افشار
۱۹:۳۲ ۰۳ تير ۱۳۹۷
ماشاالله درود برشما که راه امام حسین را دنبال وادامه میدهید ما بشما افتخار میکنیم مهاجر
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۹:۲۶ ۰۳ تير ۱۳۹۷
کاش این قدرت موشکی غربی ها هم برای دفاع از مردم بود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۲۱ ۰۳ تير ۱۳۹۷
آقا ما فوی هستیم باشه مملکت از گرونی داره خفه میشه کمر ملت داره از این وضع میشکنه اکنون مشکل ما داخلی هست و نه خارجی ملت دیگه تحمل که هیچ کمرش شکسته
مملکت داره به نابودی میره!!!!!!!!!!!
Germany
ناشناس
۱۹:۱۲ ۰۳ تير ۱۳۹۷
رهروان تهرانی مقدم سپاس . روح پدر موشکی ایران شاد .
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۹:۰۷ ۰۳ تير ۱۳۹۷
حال که امریکا بدنبال تحریم وضعیف کردن ماست شایسته است تا فرصت از دست نرفته و از این موشکها برای تهدید وارعاب امریکا وعمالش در خلیج فارس استفاده کنیم واتمام حجت نماییم یا امریکاییها بی بروبرگرد کلیه تحریمها را لغو کند وهر روز ببهانه های مختلف توطئه نکند ویا اینکه ناوگا نهای امریکایی وکشورهای دست نشانده ونوکر امریکا وصهیونیستهای کودک کش را با این موشکها هدف قرار میدهیم. چون اگر همینطور جنگ اقتصادی امریکا وغرب بخواهد ادادمه داشته باشد با توجه به اینکه بیشتر کشورها نوکر بی چون وچرای امریکا هستند و40درصد اقتصاد دنیا زا امریکا دارد تحریمهای ظالمانه همه را فلج میکند.
Iran (Islamic Republic of)
یک جانباز ایرانی امامی
۱۸:۲۹ ۰۳ تير ۱۳۹۷
درود بر مرزداران انقلاب ارتش وسپاه من یک بسیجیم وپاسدار انقلاب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۰۳ تير ۱۳۹۷
خدا پشت و پناه خادمان مردمی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۰۳ تير ۱۳۹۷
داداش اگه یورو شده نه هزار
Germany
نهضت جهانی صلوات
۱۷:۱۹ ۰۳ تير ۱۳۹۷
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
درود وسلام خدا بر امام وشهدای اسلام بخصوص شهدای موشکی بویژه پدر موشکی ایران شهید طهرانی مقدم ویارانش که در حیات ومماتشان زمینه رشد وبالندگی اقتدار موشکی را تثبیت کرده اند
اکنون ضمن افتخار به این اقتدار برای شادی ارواح پاکشان ونابودی استکبار جهانی 14 صلوات هدیه مینمائیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۰۳ تير ۱۳۹۷
میبوسم دستان شریف تمامی سربازان جبهه مقاومت و نظام اسلامی را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۰۳ تير ۱۳۹۷
دلار و یورو روز به روز داره میره بالا
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۱۶:۱۰ ۰۳ تير ۱۳۹۷
شادی روح سردار تهرانی صلوات
Canada
ناشناس
۱۵:۲۲ ۰۳ تير ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا ،صهیونیسم ،والسعود
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۵:۰۸ ۰۳ تير ۱۳۹۷
تروخدا یکی به داد برسه. شرکت های خصوصی دارن منحل میشن. نمیتونیم با موشک جونارو سر سفره ازدواج ببریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۰۳ تير ۱۳۹۷
خدا بدادت برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۰۳ تير ۱۳۹۷
درود بر ایران .ارتش .سپاه .بسیج .
انشالله با یاری خداوند دشمنان اسلام را نابود خواهیم کرد
Iran (Islamic Republic of)
Ghazi
۱۴:۳۹ ۰۳ تير ۱۳۹۷
برای شادی شهدای خودکفایی موشکی بویژه پدرعلم موشکی شهیدتهرانی مقدم فاتحه قبلهاصلوات
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۴:۲۲ ۰۳ تير ۱۳۹۷
درود بر نظامیان ارتشی و آرزوی تندرستی و سلامتی برای همه ارتشیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۳ تير ۱۳۹۷
یه روزی میرسه که قدرت موشکی ایران به قدرت اول دنیا تبدیل میشه بدون شک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۳ تير ۱۳۹۷
الهی امین
-
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۳ تير ۱۳۹۷
زنده باد ایران وارتش وسپاه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۳۱ ۰۳ تير ۱۳۹۷
با سلام و خسته نباشید به عزیزانی که غیرت دارند و حمت کردند تا دست دشمان ایران را با ساطور قطع کنند. من پابوس همتونم خدا قوت شیر مردان ایرانی . ایولا به غیرت تک تک شما خوبان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۳ تير ۱۳۹۷
2-3 هزار کیلومتر چیزی نیست مگه ما چیمون از کره شمالی کمتر است؟؟؟!!!ما تا حالا می بایست به برد های تا 15000 کیلومتر دست پیدا کرده بودیم
Iran (Islamic Republic of)
ذاکر
۱۳:۰۷ ۰۳ تير ۱۳۹۷
درودبرسپاه لعنت برصهیونیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۰۳ تير ۱۳۹۷
انشالله نابودی دشمنان اسلام
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۹:۴۱ ۰۳ تير ۱۳۹۷
اسرائیل نابود خواهد شد به امید خدا
Iran (Islamic Republic of)
سید علی
۰۹:۱۳ ۰۳ تير ۱۳۹۷
بابا یورو رسیده به 9400 به داد مردم برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۳ تير ۱۳۹۷
از مسئولان خواهشمندم رسیدگی کنند
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد مصطفوی
۱۴:۱۱ ۰۳ تير ۱۳۹۷
راست میگه دادشمون . اسرائیل که از لحاظ نظامی که نمیتونه هیچ کاری بکنه
امااااااااااااااام زمان تو رو خدا ظهور کن پس کی می خوای بیای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۰۳ تير ۱۳۹۷
باشه چشم
آخرین اخبار