تحولات فوتبال پس از «تاج» گذاری در آخرین انتخابات

فدراسیون فوتبال پس از دوران کفاشیان با انتقاد های زیادی همراه بود تا دوره انتقالی ریاست فدراسیون به مهدی تاج آسان تر انجام شود.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تیم ملی فوتبال ایران این روزها در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با ارائه نمایشی کم نقص و تحسین برانگیز در کنار دفاع از آبرو و عزت ملی منجر به حیرت زدگی کارشناس های نامدار فوتبال جهان شده است.

در کنار هوش و درایت کارلوس کی روش، دستیارانش و همچنین جانفشانی بازیکنان تیم ملی در راستای بالا بردن پرچم ایران نباید از نقش مهدی تاج و همکارانش در فدراسیون فوتبال، در راه به وجود آمدن حال و روز خوش این روزهای مردم ایران و موج امیدواری در جامعه براحتی گذشت.

شاید دوران ریاست مهدی تاج در فدراسیون فوتبال را باید از لحاظ حجم حواشی در تاریخ فوتبال بی نظیر دانست و این موضوع شاید برای شروع یک رنسانس در فوتبال لازم بود ، تحولات بنیادی در فوتبال و ایستادگی روی تصمیم های درست که معمولا در گذشته با مخالفت افراد با نفوذ به سرعت شکسته می شد قطعا هزینه به همراه دارد و حاشیه های پس دوران ریاست مهدی تاج سر آغازی بر اولین گام موفقیت در فوتبال بود.

حفظ آرامش و جلوگیری از نفوذ حواشی مخرب  در اردوهای تیم ملی فوتبال

یکی از مهم ترین اقدام های رئیس فدراسیون فوتبال جلوگیری از نفوذ حواشی مخرب به فضای اردوهای تیم ملی بود و او در ماه های منتهی به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه طبق تعامل با کارلوس کی روش اجازه نداد ابعاد وسیع این حواشی به آرامش بازیکنان تیم ملی لطمه بزند. به همین دلیل یوزها فارغ از فضایی که منتقدان تیم ملی، رئیس فدراسیون و البته کارلوس کی روش به وجود آورده بودند تمریناتشان را پیگیری کردند تا امروز در بزرگ ترین آوردگاه جهان ورزش از حیثیت ایران و ایرانی دفاع کنند.

مهار حملات علی کریمی با پادزهر اتحاد کی روش و دایی

تحولات فوتبال پس از «تاج» گذاری در آخرین انتخابات

مهار حملات تهاجمی علی کریمی به فدراسیون فوتبال و کی روش از جمله اتفاقات بازدارنده در راه دوران انتقالی فدراسیون از دوره قدیم به جدید بود که اگر فدراسیون در مقابل آن کوتاه می آمد باید قید تحول را می زد و اگر ایستادگی می کرد باید هجمه انتقاد ها را به جان می خرید.
سیاست مهار امثال علی کریمی با سکوت و البته شفاف سازی از مهمترین سیاست های مهدی تاج بود که دست آخر به قطع حملات کریمی منجر شد و افرادی که فکر می کردند با استارت علی کریمی می توانند موج دوم حملات را شروع کنند با پادزهر اتحاد و همدلی کی روش و دایی سکوت کردند.

ارائه بیشترین خدمات به تیم ملی با وجود کمبود امکانات

تحولات فوتبال پس از «تاج» گذاری در آخرین انتخابات

مهدی تاج با وجود مشکلات فراوان مالی فدراسیون، از برگزاری اردوهای مناسب برای تیم ملی در دور مقدماتی جام جهانی و همچنین پس از قطعی شدن صعود تیم ملی به این رقابت ها کم نگذاشت؛ که نمونه این امر برگزاری اردوی ۱۵ روزه تیم ملی در کمپ بشیکتاش ترکیه پیش از اعزام تیم به روسیه و همچنین اجاره کمپ فوق مدرن اسپارتاک مسکو(باکووکا) برای حضور شاگردان کی روش در کشور میزبان جام جهانی بود. کمپی که اکنون در اختیار تیم ملی است، ابتدا از سوی تیم ملی ایتالیا اجاره شده بود اما پس از ناکامی لاجوردی ها از صعود به جام جهانی ۲۰۱۸، فدراسیون فوتبال به سرعت با نظر سرمربی تیم ملی چنین کمپ مجهزی را اجاره کرد.

تمدید قرارداد با کی روش برای حضوری موفق در جام ملت های ۲۰۱۹ امارات

تحولات فوتبال پس از «تاج» گذاری در آخرین انتخابات


هدف اصلی تیم ملی فوتبال ایران جدا از کسب نتایج آبرومندانه در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و نمایشی مطلوب در این رقابت ها، کسب قهرمانی جام ملتهای ۲۰۱۹ امارات و شکستن طلسم ۴۳ ساله قهرمانی در قاره کهن است. هرچند پیش از حضور تیم ملی در ترکیه خبرهای مختلفی از اتمام همکاری فدراسیون فوتبال با کارلوس کی روش در پایان جام جهانی به گوش می رسید اما طبق مذاکرات مهدی تاج با کی روش قرار است قرارداد این مربی دست کم برای ۶ ماه دیگر تمدید شود که این امر خبر خوشحال کننده ای برای هواداران تیم ملی فوتبال ایران است.

بریدن پای دلال ایرانی ، کانادایی از برنامه های تیم ملی فوتبال کشور

یکی از مهم ترین چالش های فدراسیون فوتبال ایران در ماه های نزدیک به جام بیست و یکم، به ماجرای انتقاد رسانه ها و اهالی فوتبال از نزدیکی یک دلال ایرانی و کانادایی به نام بامداد میرزایی به تیم ملی مربوط می شد اما همزمان با اوج گرفتن این انتقادها، رئیس فدراسیون با نظر کی روش به این همکاری پایان داد تا ارتباط با فردی که فعالیت هایش برای هماهنگی دیدارهای دوستانه تیم ملی مقابل تیم هایی مانند سیرالئون و توگو و البته برخی تیم های درجه پنج جهان ، دردسرهای زیادی ایجاد کرده بود در فاصله حدود ۳ ماه تا آغاز جام جهانی قطع شود.

این یک گام برای سالم سازی فضای تیم ملی را نیز باید به حساب مهدی تاج گذاشت.
ائتلاف دایی و کی روش آب سردی بر حاشیه های قبل از جام جهانی بود که از اقدامات حساب شده در عصر کنونی فدراسیون فوتبال بود.

تهیه لباس  تیم ملی فوتبال از نشان تجاری معقول و حمایت از کالای ایرانی 

 

تحولات فوتبال پس از «تاج» گذاری در آخرین انتخابات

به عملکرد فدراسیون فوتبال در ماجرای خرید لباس از شرکت آلمانی آدیداس و طراحی لباس های تیم ملی انتقادهای جدی وارد است اما همین که مسئولان فدراسیون توانستند قرارداد خود را با شرکت گمنام و به دنبال شهرت جیووا ایتالیا فسخ کرده و تیم ملی را با لباس های برند معتبر آدیداس راهی رقابت های مقدماتی جام جهانی و مرحله نهایی این رقابت ها کنند، جای شکر دارد.باید اذعان داشت قوانین داخلی کشورمان مانع از عقد اسپانسرینگ با آدیداس شد اما در این راه اشتباهات استراتژیکی هم صورت گرفت.
پایبندی به شعار سال و حمایت از کالای ایرانی برگ موفقیت دیگری در تاریخ فدراسیون حال حاضر است .قرارداد با یک نشان تجاری داخلی برای تیم ملی فوتبال به مدت 5 سال نشان می دهد در این زمینه هم فدراسیون فوتبال پس از آزمون و خطاهای متعدد در مورد جیووا و پرونده های شکایت متعدد و خسارت های سنگین، این بار عزم خود را جزم کرده است تا گوشه ای از نیاز کشور در حمایت از تولیدات داخلی برطرف شود.

میانجیگری به موقع در دعوای برانکو و کی روش 

 

تحولات فوتبال پس از «تاج» گذاری در آخرین انتخابات

از دیگر موارد جنجالی فوتبال ایران در ۲ سال اخیر درگیری های رسانه ای کارلوس کی روش با مربیان لیگ برتری به ویژه برانکو ایوانکوویچ و امیر قلعه نویی و البته برخی مسئولان مانند علیرضا اسدی، دبیر کل سابق فدراسیون بوده  است؛ اما مهدی تاج با اصول خاص این حواشی را کنترل کرد. اوج این مسائل به رد استعفای کارلوس کی روش پس از اتمام اردوی جنجالی دی ماه ۹۵ تیم ملی در دبی بازمی گردد. جایی که سرمربی تیم ملی پس از کنار گذاشتن دستیاران ایرانی اش و بازگرداندن ملی پوشان پرسپولیس به تهران نامه استعفای خود را به تاج تحویل داد اما رئیس فدراسیون بلافاصله با این امر مخالفت و سعی کرد با برگزاری جلسه با برانکو و مدیران پرسپولیس تنش ها را به کمترین حد برساند.

تاسیس ساختمان پک، برای تیم های ملی فوتبال

تحولات فوتبال پس از «تاج» گذاری در آخرین انتخابات

 

زهره هراتیان نامی است که در سال های اخیر به موی دماغ کارلوس کی روش تبدیل شده بود در واقع خانم دکتر فوتبال ایران ساختمانی که پیرمرد پرتغالی سنگ بنای آن را ریخته بود با حرفه ای گری کامل به ساختمان ایفمارک(مرکز پزشکی فیفا در ایران) تبدیل کرد تا کی روش با اعلام اینکه هراتیان با استفاده از پاداش های ایران در فیفا، این مرکز پزشکی را در ساختمان مورد علاقه اش تاسیس کرده است، به این خانم دکتر بتازد. مهدی تاج هم با درنظر گرفتن این موضوع که کی روش برای این ساختمان زحمت زیادی کشیده است، دستور داد هراتیان و همکارانش وسایل خود را به ساختمان مجاور بنای جنجالی ببرند و فعالیتهایشان را در محل جدید پیگیری کنند تا مقدمات تاسیس ساختمان پک که به عنوان میراث ماندگار کی روش برای آماده سازی بازیکنان تیم های ملی مطرح است فراهم شود.
در مورد ساختمان پک همین قدر کافی که این ساختمان در نوع خود اگر بی نظیر نباشد حداقل تمامی تیم های ملی در جهان از مواردی مشابه در آماه سازی تیم های ملی شان استفاده می کنند و این فقط مختص کارلوس کی روش و تیم ملی فوتبال بزرگسالان نیست بلکه تیم های پایه ای فوتبال در همه رده های سنی با حضور در این ساختمان ارتباط تنگاتنگی با تیم بزرگسالان خواهند داشت و در دنیای حرفه ای فوتبال این موارد از اهم واجبات است.بدون درنظر گرفتن برخی ناکامی های تیم های ملی جوانان و امید باید عملکرد تیم های ملی فوتبال ایران در زمان ریاست مهدی تاج را فوق العاده دانست.


 فهرستی از ترین های فوتبال ایران در دوران ریاست فعلی

  • قهرمانی تیم های ملی فوتسال آقایان، بانوان و فوتبال ساحلی در آسیا
  • کسب رتبه سوم شاگردان محمد ناظم الشریعه و محمد حسین میرشمسی در جام جهانی فوتسال و فوتبال ساحلی
  • صعود تیم های ملی جوانان، نوجوانان و بزرگسالان به جام جهانی
  • معرفی فدراسیون ایران به عنوان تنها فدراسیون پنج ستاره جهان
  • انتخاب فدراسیون فوتبال ایران به عنوان برترین فدراسیون الهام بخش آسیا در سال ۲۰۱۷
  • کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال با ریاست مرتضی تورک در دوره مهدی تاج فعالیت های چشمگیری داشته است و در بسیاری از پرونده های مهم و جنجالی با رعایت قانون و انصاف حکم صادر کرده که این امر قابل توجه است.

مبارزه فدراسیون فوتبال با باشگاه های بدهکار و سامان دهی وضعیت آنان

همچنین مهدی تاج با دستور تشکیل کمیته تعیین وضعیت در فدراسیون به ریاست روزبه وثوق احمدی، جوان خوشفکر حقوقدان ایرانی شرایطی فراهم آورد تا بسیاری از پرونده های مالیاتی که سال ها در کمیته انضباطی فدراسیون خاک می خورد تعیین تکلیف شود و حق به حقدار برسد.

فدراسیون فوتبال در دوره ریاست تاج با دقت و ظرافت، پیگیر بدهی باشگاه ها بوده و بارها اعلام کرده حتی اگر لیگ برتر با حضور هشت تیم برگزار شود باید این معضل بزرگ سر و سامان بگیرد. این امر به ویژه با جلوگیری از اعطای مجوز حرفه ای به باشگاه بدهکار نفت تهران برای حضور این تیم در لیگ قهرمانان آسیا جلوه بیشتری یافت و نشان داد فدراسیون فوتبال برای مبارزه با باشگاه های بدهکار عزمی جدی دارد.


دعوت از رئیس فیفا برای تماشای دربی پایتخت با هدف بازگشت میزبانی در مقابل سعودی ها

 

تحولات فوتبال پس از «تاج» گذاری در آخرین انتخابات

یکی از مهم ترین روزهای دوران ریاست مهدی تاج در فدراسیون به حضور جیانی اینفانتینو رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال در تهران برای تماشای دربی پایتخت و همایش فوتبال بانوان بازمی گردد. در آن روز رئیس فیفا به صورت کامل با شور فوتبالی در ایران آشنا شد و البته مذاکراتی هم برای حل مشکل بازی نمایندگان کشورمان مقابل تیم های عربستانی در زمین ثالث ارائه شد تا ایرانی ها به حق خود برای میزبانی از سعودی ها برسند.

 

تحولات فوتبال پس از «تاج» گذاری در آخرین انتخابات

خبر خوب برای فوتبال ایران در آستانه جام جهانی ۲۰۱۸ به آماده سازی زمین شماره ۲ مرکز ملی فوتبال ایران باز می گردد و دیگر تیم ملی دغدغه خاصی نسبت به برگزاری تمریناتش در زمین استاندارد برای رقابت های مهم پس از جام جهانی ندارد.

انتخاب زلاتکو کرانچار، مربی باتجربه کروات برای سرمربیگری تیم ملی امید هم نشان می دهد تاج و استیلی سعی دارند با اعتماد به توانایی های این مربی، شرایط لازم برای شکستن طلسم ۴۴ ساله ناکامی ملی پوشان امید کشورمان در صعود به المپیک را بشکنند.

 

تحولات فوتبال پس از «تاج» گذاری در آخرین انتخابات

این روز ها تب فوتبال در جامعه رونق پیدا کرده است و جام جهانی روسیه و درخشش ایران در این مسابقات کمک کرده است آن همه احساس یاس و نا امیدی در مورد فوتبال به یکباره تبدیل به شور شعف وصف ناپذیر در جامعه شود.

اینکه فوتبال در سال های گذشته روال مناسبی را طی نکرده است و در همین سال ها علاوه بر اینکه ریاست بر عهده اشخاص دیگری بوده و البته مهدی تاج هم در این شکل گیری دخیل بوده است شکی نیست اما امروز فدراسیون فوتبال راه خود را پیدا کرده است و ادامه این راه فوتبال ایران را از آسیا جدا خواهد کرد چرا که ایران پتانسیل آقایی در جهان را دارد.

فوتبال این روز ها به ایده آل نرسیده است اما راه را  پیدا کرده و در مسیر درستی حرکت می کند اما برای پاک کردن ناخالصی های باقیمانده راه زیادی در پیش است به شرط اینکه از نام ها گذر کنیم و فقط به اعتلای فوتبال ایران فکر کنیم، تاج و عواملش فقط در دوره ای خاص فوتبال را هدایت می کنند و امیدواریم هر کس در هر زمانی در این جایگاه قرار گرفت تغییر رویه ندهد بازگشت به خانه اول برای فوتبال ایران زیاد دور نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار