کم‌تحرکی در اجرای مصوبه مقابله با گرانی کاغذ/ مشاور وزیر ارشاد: کاغذ با دلار ۴۲۰۰ تومانی عملا در بازار وجود ندارد

همزمان با افزایش قیمت کاغذ، قیمت برخی کتاب‌ها و روزنامه‌ها افزایش پیدا کرده و این در حالی است که قرار بود کاغذ از سهمیه ارزی برخوردار باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛چند ماهی است قیمت کاغذ گران‌تر شده این در حالی است که دو بار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت و معدن و تجارت به همراه مدیر بانک مرکزی جلسه‌ای برگزار کردند و در این جلسه مقرر شد که کاغذ در لیست کالا‌های اساسی همچون دارو و غذا قرار بگیرد و از ارز متفاوت برخوردار باشد، اما این مصوبه عملی نشده و امروز در بازار کاغذ، بندی ۱۳۰ هزارتومان است و به فراخور آن قیمت کتاب و روزنامه هم بالا رفته که به همین دلیل با چند تن که در این حوزه فعالیت می‌کنند گفتگویی داشتیم.

پیشنهاد یک ناشر به وزیر برای پیگیری قیمت کاغذ در بازار ظهیر الاسلام

عباس حسینی نیک ناشر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص گرانی کاغذ و کتاب اظهار داشت: به طور طبیعی گرانی کاغذ بر قیمت کتاب هم تاثیر می‌گذارد البته در این افزایش قیمت عوامل فنی، چون چاپ کتاب هم بر بالا رفتن قیمت‌ها بی تاثیر نبوده، اما با این حال ناشران نمی‌توانند قیمت درج شده بر روی کتاب را دست کاری کنند بلکه تغییر قیمت را در چاپ جدید باید اعمال کنند.

وی با بیان اینکه کمیته‌ای برای موضوع گرانی کاغذ تشکیل شده، اما ما تاثیری از تصمیمات این کمیته‌ها در بازار کاغذ نمی‌بینیم، گفت: این خیلی تاسف بار است که قیمت بین المللی هر بند کاغذ ۲۰ دلار است و می‌گویند دلار اختصاصی به کاغذ ۳۸۰۰ تومان است یعنی قیمت کاغذ در حال حاضر باید بندی ۸۰ هزارتومان باشد.

این ناشر افزود:اگر دلار اختصاصی ۴۲۰۰ باشد باید هر بند کاغذ حدود ۹۰ هزار تومان باشد، اما با وضع موجود کاغذ، بندی ۱۳۰ هزار تومان است یعنی دلار متفاوتی که اعلام شده برایش در نظر نگرفتند و دلار کاغذ آزاد است.

حسینی ادامه داد: مدیران وقتی آمار می‌دهند باید ملموس باشد و تغییر را در بازار ببینیم که قیمت کاغذ به زیر ۱۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است، اما بااین روند به نظر می‌رسد که هیچ دلاری اختصاص پیدا نکرده است و پیشنهاد می‌کنم که در حال حاضر آقای وزیر به بازار ظهیر الاسلام مراجعه کنند تا ببینند قیمت هر بند کاغذ چقدر است.

شفیعی:قیمت کاغذ به فرهنگ مطالعه ضربه می‌زند

محمدرضا شفیعی مدیر مسئول روزنامه صبا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت کاغذ بیان کرد: هنوز مخاطبان نشریات کاغذی انبوه هستند، اما متاسفانه در این یک سال گذشته آنقدر قیمت کاغذ بالا رفته که وقتی نشریه‌ای را چاپ می‌کنی یا باید پول کامل کاغذ آن را از مخاطب بگیری که رقم بالایی است و یا روزنامه‌ها باید تیراژشان را پایین بیاورند و یا به نشریات الکترونیکی تبدیل شوند که این موضوع به فرهنگ مطالعه ضربه می‌زند.

لزوم قرار دادن حوزه نشریات در زمره کالا‌های حمایتی

سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی کاغذ را پایه اصلی نشر و دانش در حوزه فرهنگ می‌داند و اظهار داشت: انتظار داریم که وزیر صنعت و معدن و تجارت به صورت جدی فکری برای کاغذ کند و این موضوع را بار‌ها تذکر داده ایم ما باید زنجیره حوزه نشریات از جمله کتاب و روزنامه را در مباحث کالا‌های حمایتی قرار دهیم و در خصوص مالیات و ارز آن تمهیداتی بیندیشیم.

وی ادامه داد: امیدواریم وزارت صنعت و معدن فکر اساسی برای کاغذ کند، زیرا به عنوان یک فرد تعجب می‌کنم چرا حوزه صنعت و معدن نسبت به چنین موضوع و کالای مهمی آنقدر بی تفاوت است و هیچ نظارتی بر روی افزایش قیمت‌ها ندارد.

باستانی تصریح کرد: متاسفانه هیچ برنامه‌ای هم نداریم تا حداقل آن کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند کمی امیدوارباشند و اخطار جدی می‌دهم که اگر این موضوع را مسئولان این حوزه پیگیری نکنند، مجلس ورود جدی خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر کاغذ گران شود در راستای آن تمام نشریات از جمله کتب و روزنامه‌ها گران می‌شود و اگر می‌خواهیم اشاعه فرهنگی در این خصوص داشته باشیم، باید آن را کنترل کنیم.

عملیاتی شدن راهکار‌های بلند مدت برای ثبات قیمت تا پایان برنامه ششم

همایون امیرزاده مشاور فرهنگی وزیر ارشاد در این باره گفت: کارگروه کاغذ کشور بنا به درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته گذشته جلسه فوق العاده‌ای را تشکیل دادند در این جلسه سه وزارت خانه صنعت و معدن، وزارت ارشاد، نماینده بانک مرکزی، واردکنندگان، نمایندگان مجلس حضور داشتند و بحث‌های این جلسه درباره تخصیص ارز، قیمت‌ها، ارزش افزوده و بسته‌های حمایتی بود که در واقع کلیات بسته‌های حمایتی به تصویب رسید و قابلیت اجرایی دارد و قرار شد تا پایان برنامه ششم راهکار‌های بلند مدت آن عملیاتی شود.

وی ادامه داد: موضوع دیگر این جلسه اعلام مواضع نماینده رسمی بانک مرکزی بود، درواقع ارزی که قبل از این جلسه در اختیار قرار می‌گرفت معادل ۴۲۰۰ تومان بود، اما براساس تصمیم جدید بانک مرکزی در تاریخ یکم اردیبهشت ۹۷ مقرر کرده تمام وارد کنندگان کاغذ چاپ و تحریرمشروط به اینکه در سامانه بخشنامه بانک مرکزی دارای کد، صاحب تعرفه، و در سامانه تجارت وزارت صنعت و معدن ورود کالا مورد تایید و حائز این سه شرط باشند، کاغذ را به صورت مستقیم و با ارز ۳۸۰۰ دریافت می‌کنند.

امیرزاده افزود: در بحث قیمت گذاری بنا شد سازمان حمایت بررسی اجمالی از طریق گمرکات کشور، بازار، مصرف کنندگان داشته باشد تا این وضعیت به ثبات برسد، زیرا در این دو ماه گذشته قیمت روزنامه هم بالاتر رفته و این تکان‌های ارزی تاثیرش را بر بازار کاغذ هم گذاشته است.

وی بیان کرد: ما در بحث قیمت گذاری حرف داریم، چون اعتقاد داریم کاغذ با ارز ۳۸۰۰ وارد کشور شده و کاغذ ۴۲۰۰ عملا یا نیامده یا بسیار محدود بوده است و اینکه به یکباره شاهد تغییرات در این حد و اندازه باشیم خیلی معقول به نظر نمی‌رسد چرا که قیمت تمام شده کاغذ را حداقل ۱۱۰ تومان ارزیابی می‌کنیم و تلاش داریم قیمت را همکاران در سازمان حمایت مصرف کنندگان به ثبات برسانند.

امیرزاده اظهار داشت: اگرچه کاغذ ۳۰ درصد قیمت کاغذ را تعیین می‌کند، اما سایر فرآورده‌ها از جمله هزینه‌های چاپ بالا رفته از این رو افزایش منطقی قیمت کتاب مناسب با افزایش قیمت منطقی کاغذ قابل پذیرش است، اما خارج از قاعده نباید باشد.

امیرزاده از جزئیات کوتاه مدت بسته پیشنهادی گفت: در بسته پیشنهادی، تسهیل در ارائه ارز مورد نیاز با اولویت‌های فرهنگی، تنظیم بازار و حمایت از حوزه چاپ و نشر حوزه کتاب، حذف مالیات بر ارزش افزوده کاغذ، انواع خدمات چاپ مانند لیتوگرافی، اعمال تخفیف در حق بیمه کار فرما، پرداخت یارانه به تولید و تخصیص ارز مبادله به نهاد‌ها، ثابت ماندن تعرفه گمرکی در حد ۵ درصد برای کاغذ‌های مورد نیاز در مدت دو سال انجام شود.

 

گزارش از عطیه آقابابایی


بیشتر بخوانید:ضرورت ورود ارگان‌های نظارتی به موضوع کاغذ 


 

گزارش از عطیه آقابابایی

 

انتهای پیام/

چرا قیمت کاغذ روند صعودی دارد؟

 

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۴ تير ۱۳۹۷
لوازم آرایشی و سنگ پا و ماشینهای لوکس میلیاردی با دلار 4200تومانی وارد می شود ولی کاغذ با دلار ...
آخرین اخبار