در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تحقق مفهوم شبه خانواده با ایجاد تسهیل در روند فرزندخواندگی

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: به منظور تحقق مفهوم شبه خانواده در سال‌های اخیر، قوانین فرزندخواندگی با تسهیل خوبی همراه بوده است.

تسهیل در روند فرزندخواندگی برای تحقق مفهوم شبه خانوادهحبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه قوانین فرزندخواندگی کشور در مقایسه با گذشته از تسهیل خوبی برخوردار است، اظهار کرد: شیوه‌های فعلی فرزندخواندگی در کشور مشابه شیوه‌هایی است که در ده‌ها کشور دنیا با دقت نظر بالا اجرا می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در گذشته تنها فرزندان بی سرپرست به فرزندخواندگی می‌رفتند و  آن هم به زوجی که به دلایل مختلف بچه‌دار نمی‌شدند، سپرده می‌شدند و امروزه روند فرزندخواندگی با تغییرات بسیاری همراه است و رضایت نسبی خانواده‌های متقاضی فرزند را به دنبال دارد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین یادآور شد: از جمله تغییرات مثبت روند فرزندخواندگی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که امروزه فرزندان بدسرپرست نیز به فرزندخواندگی فرستاده می‌شوند و همچنین دختران مجردی که بالای 30 سال سن دارند و زوجینی هم که با وجود فرزند خود تقاضای دریافت فرزند خوانده از بهزیستی دارند، می‌توانند به این امر اقدام کنند.

مسعودی فرید خاطرنشان کرد: فرزندان بدسرپرست سازمان بهزیستی کشور در صورتی به فرزندخواندگی فرستاده می‌شوند که قاضی پرونده آن‌ها، حکم دائمی بدسرپرستی‌شان را تایید کند و مجوز فرزندخواندگی آن‌ها را بر اساس مواردی چون عدم صلاحیت دائم به دلیل حبس ابد والدین و یا جرائم سنگینی از این دست صادر کرده باشد.

وی اضافه کرد: زوجین متقاضی فرزندخواندگی برای طی شدن روند صحیح فرزندخواندگی باید از راه‌های رسمی و قانونی آن اقدام کنند  و از اعتماد به واسطه‌هایی که به خرید و فروش نوزادان مبادرت می‌کنند، خودداری کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه تصریح کرد: خرید و فروش نوزادان به هر صورتی که اتفاق می‌افتد، جرم محسوب می‌شود و اگر این جرم توسط افرادی غیر از والدین نوزاد صورت بگیرد، جرم آدم ربایی هم به آن اضافه می‌شود.

مسعودی فرید یادآور شد: تاکید مسئولان سازمان بهزیستی کشور بر حضور فرزندان در کانون خانواده است و در صورت مساعد نبودن شرایط خانواده نسبی آن‌ها، به فرزندخواندگی رفتن فرزندان و جایگزینی خانواده سببی راهکار خوبی برای حضور این افراد خواهد بود.

وی با اشاره به تاثیر نقش عاطفه و محبت پدر و مادر سببی یا نسبی در رشد همه جانبه کودکان خاطرنشان کرد: نتیجه تحقیقات  کارشناسان نه تنها در ایران، بلکه در سایر کشورهای دنیا نشانگر تاثیر قابل توجه رابطه عاطفی مثبت و سازنده میان والدین و  این گونه فرزندان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار