لاریجانی در دیدار با هیئت قضایی و حقوق بشری ایتالیا؛

ایران درباره حقوق بشر گفت‌وگوهای متنوعی با دنیا دارد

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: ایران درباره حقوق بشر گفتگو‌های متنوعی با دنیا دارد،مثلا با اتریش در قالب دینی گفتگو می‌کنیم.

ایران درباره حقوق بشر گفت‌وگوهای متنوعی با دنیا داردبه گزارش  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمدجواد لاریجانی معاون بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، صبح امروز (دوشنبه 4 تیر) در چهارمین دور گفت‌وگوهای قضایی و حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا اظهار کرد: ایران راجع به حقوق بشر گفت‌وگوهای متنوعی با دنیا دارد؛ به عنوان مثال ما با بعضی از کشورها مثل اتریش حقوق بشر را براساس تفکرات دینی دنبال می‌کنیم، یعنی گفت‌وگوهایمان در قالب دینی است.

معاون بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: در این گفت‌وگوها ما مدل گفت‌وگوی ایتالیایی داریم، به این صورت که ما موضوعی را از سیستم قضایی و حقوقی که از نظر حقوق بشر مهم باشد انتخاب می‌کنیم و بعد قوانین دو کشور را باهم مقایسه می‌کنیم.

وی ادامه داد: اما در این مدل گفت‌وگو ما یک لایه فراتر می‌رویم، به این صورت که در سیستم مدنی و سیاسی ایتالیا دموکراسی براساس عقلانیت سکولار_ لیبرال وجود دارد و ایران دموکراسی براساس عقلانیت اسلامی را دارد. ما مقایسه می‌کنیم که تا چه حد این قوانین به مکانیزم‌های حقوق بشر نزدیک و مکانیزم‌های حقوق بشر تا چه حد منبعث از این عقلانیت‌ها است.

لاریجانی افزود: به عنوان مثال در ایتالیا اعدام را به عنوان یک عمل تنبیهی درست نمی‌دانند و طبق سیستم قانونی آنها اعدام در این کشور وجود ندارد اما در ایران این قانون اجرا می‌شود. حال ما می‌خواهیم بدانیم که این موضوع براساس عقلانیت سکولار_ لیبرال چه توجیهی دارد و در مقابل ایتالیایی‌ها هم می‌خواهند بدانند این عمل در ایران براساس عقلانیت اسلامی چه توجیه و چه ویژگی‌هایی دارد.

وی ادامه داد: برای این دور از مذاکرات دو موضوع انتخاب شده است؛ حق استماع این حق در بخش‌های مختلفی وارد می‌شود، مثلا طبق این موضوع هر فرد می‌تواند در دادگاه طرح دعوی کند و دادگاه هم باید به آن رسیدگی کند و نکته دیگر حق عمومی شنیدن است که مربوط است به علنی و غیرعلنی بودن دادگاه‌ها.

لاریجانی گفت: محور دوم مربوط به عدالت اداری است، به این صورت که اگر یک خطایی در سیستم حکومتی شکل گیرد، چگونه باید پیگیری شود و اگر فردی در اعتراض به خطایی در سیستم حکومتی در دادگاه طرح دعوی کند، دادگاه موظف به رسیدگی است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار