غربالگری بیماری‌های اختلال متابولیک مادرزادی در شیراز

۲۴ مورد غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی برای نوزادان، در مرکز غربالگری طالقانی در حال انجام است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ نگار میرزاد مسئول واحد بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر، کم‌کاری مادرزادی تیرویید را شایع‌ترین اختلال متابولیک مادرزادی و همچنین شایع‌ترین علت عقب‌ماندگی ذهنی قابل درمان دانست و اظهار کرد: این بیماری با کمبود «ید در منطقه» ارتباط مستقیم دارد، بنابراین شیوع بیماری در نقاط مختلف دنیا متفاوت است، اما به طور کلی میزان بروز این بیماری، یک در هفت تا ۱۰ هزار تولد است.

وی، میزان بروز بیماری در کشور‌های آسیایی در مقایسه با کشور‌های آمریکایی و اروپایی را بیشتر برشمرد و افزود: این امر نشان می‌دهد تفاوت‌های ویژه‌ای بین کشور‌های آسیایی و غیرآسیایی وجود دارد.

وی، وجود هم‌خونی بیشتر که در افراد یک قوم یا نژاد خاص وجود دارد را یکی از نشانه‌های این تفاوت‌ها دانست و اضافه کرد: شیوع بیماری در کشور ایران از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹، یک در ۶۷۰، تولد زنده گزارش شده و هم اکنون پوشش این برنامه در سطح ملی، ۹۸ درصد است.

مسئول واحد بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر با اشاره به غربالگری بیش از ۱۴ میلیون نوزاد تاکنون در این برنامه، گفت: تعداد بیماران شناسایی شده گذرا و دائمی، بیش از ۳۶ هزار مورد است که یک سوم بیماران به نوع گذرا مبتلا هستند.

میرزاد، هدف اصلی از برنامه غربالگری نوزادان را شناسایی و کنترل نوزادان مبتلا به بیماری کم‌کاری تیروئید، pku، فاویسم و گالاکتوزمی عنوان کرد و افزود: درمان و پیشگیری از عوارض این بیماری‌ها و همچنین ایجاد بستری مناسب برای غربالگری دیگر بیماری‌های متابولیک نوزادان، از دیگر اهداف این برنامه است.

وی یادآور شد: در حال حاضر علاوه بر این چهار بیماری در مرکز غربالگری طالقانی، غربالگری ۲۰ بیماری متابولیک ارثی دیگر نیز، برای نوزادان انجام می‌شود.

انتهای پیام/ن

غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی برای نوزادان در فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار