باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه گزارش می دهد؛

اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی /۱۳ درصد سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص ملی با ۹۰ درصد مصرف آب

طرح کشاورزی حفاظتی در ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ حوضه آبریز دریاچه ارومیه یکی از۶ حوضه آبریز کشورمان است که میزان بارندگی آن در سالهای اخیر و در مقایسه با میان مدت و دراز مدت بیشترین کاهش را داشته است که به احتمال قوی خشک شدن دریاچه و کاهش میزان تبخیر می تواند یکی از دلایل عمده آن باشد.

براساس بررسی های کارشناسی الگوی کشت مناسب با در نظر گرفتن ارزش اقتصادی آب و مزیت های نسبی با حفظ سطح زیر کشت و میزان تولید فعلی با کاربرد روش های نوین به نژادی و به زراعی ضمن کاهش ۴۰ درصدی در مصرف آب ارزش تولیدات کشاورزی به ۴ برابر افزایش خواهد یافت که در این صورت فشار برمنابع آبی سطحی و زیرزمینی کاهش یافته و سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص ملی به ۳۷ درصد درمقابل ۶۳ درصد سایر بخشها افزایش خواهد یافت.

اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی /۱۳ درصد سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص ملی با ۹۰ درصد مصرف آب

تغییر الگوی کشت یعنی چه محصولی در کجا وبه چه میزان یادرچه مدتی کشت شود

پرداختن به تغییر الگوی کشت عرصه کشاورزی را در مناطق وسیعی از ایران غیرقابل بهره برداری خواهد کرد.

نکته قابل توجه در بحث الگوی کشت این است که ترویج و اجرای الگوی جامع کشت و آبیاری برای مقابله با کم آبی در استان های مختلف کشور یک ضرورت است.

استفاده از بذو رو کشت مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه از راهکارهای توسعه کشاورزی بخصوص در شرایط درشرایط کم آبی است .

شاخص های الگوی کشت باید به گونه ای تعیین شود تا با انتخاب نوع محصول همراه با افزایش بهره وری از منابع موجود حداکثر درآمد را برای کشاورزان تولید کنندگان به همراه داشته باشد.

اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی /۱۳ درصد سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص ملی با ۹۰ درصد مصرف آب

اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در۲۰۰ هزار هکتار از اراضی استان

علی عیدی مدیرامور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی درگفت وگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ با اشاره به اینکه در ۲۰۰ هکتار از اراضی استان طرح کشاورزی حفاظتی اجرا شده است گفت: اجرای ۴۰۰هکتار آرایش کشت در چغندرقند استفاده از نوارتیپ در آبیاری و ارقام زود رس و میان رس به جای ارقام دیررس از جمله اقدامات این سازمان است.

جایگزینی محصولات کم آب بر به جای محصولات پر آب بر با اجرای طرح تغییر الگوی کشت

وی با اشاره به جایگزینی کشت چغندرقند با محصولاتی مثل کلزا و ذرت زودرس افزود: در صورت تغییر در آرایش کشت محصولات زراعی از ۵۰ در ۵۰ به ۵۰در۳۰ و۶۰در۴۰سانتی متر مربع موجب کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب می شود.

عیدی به اجرای طرح مدیریت بقایای گیاهی وتناوب زراعی اشاره کرد و گفت: بقایای گیاهی عامل اصلی جلو گیری از تبخیر آب و کاهش هزینه های تولید می شود.

گزارش از : ربابه سیدی یکانی

انتهای پیام/ب

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.