مدیرعامل شرکت و آب و فاضلاب کاشان گفت: منطقه کاشان نخستین دشت بحرانی ممنوعه آب از سال 58 تاکنون طی 40 سال اخیر اعلام‌شده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمدرضا اسدی مدیرعامل شرکت و آب و فاضلاب کاشان هم‌زمان با پنجمین روز هفته صرفه‌جویی در مصرف با شعار «آب، رسانه و افکار مومی» در نشست خبری با اهالی رسانه گفت: اگر امروز حدود 300 دشت در کشور به‌عنوان دشت ممنوعه اعلام‌شده، دشت کاشان به علت کم‌آبی و خشک‌سالی در سال 58 به‌عنوان نخستین دشت بحرانی ممنوعه در کشور اعلام‌شده است.

وی، با تأکید بر برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی از حدود 40 سال گذشته تاکنون (سال 1358) برای مصارف کشاورزی، صنعتی و شرب افزود: عملکرد آب منطقه کاشان با بیلان منفی 40 میلیون مترمکعب آب در سال مواجه شده است.

به گفته وی، نزولات آسمانی با برداشت صنعتی، کشاورزی و شرب در تعادل منطقی نیست.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت آب و فاضلاب کاشان سهم مصرف آب شرب نسبت به دیگر مصرف‌ها را خیلی پائین دانست و گفت: این رقم کمتر از 7 درصد اما قیمت تأمین آب شرب گران‌تر از آب بخش‌های صنعت و کشاورزی است و اگر مشکلی در تأمین آن به وجود آید، تنش‌های زیادی در بخش‌های اقتصادی و به‌ویژه اجتماعی ایجاد خواهد کرد.

اسدی، هفته صرفه‌جویی در مصرف آب را تأکید کرد و گفت: صرفه‌جویی در مصرف آب مختص این هفته و تابستان نیست بلکه نیاز همیشگی کشور با آب هوای گرم و خشک است که این مسئله در کاشان بسیار شدیدتر است.

220 لیتر میزان سرانه مصرف هر کاشانی در روز

وی سرانه مصرف آب هر شهروند کاشانی را 220 لیتر در روز اعلام کرد و گفت: میانگین کشوری این رقم 250 لیتر است که این مقدار در کشورهایی با منابع آبی خیلی خوب حدود 50 درصد است یعنی اینکه هم‌وطنان از آب، درست استفاده نکرده‌اند.

به گفته وی، کارکرد کولرهای آبی با شروع تابستان نیز 45 درصد افزایش می‌یابد و در واقع یک دستگاه کولر بیش از یک نفر، آب را استفاده و بخش زیادی از آن را تبخیر می‌کند، که البته با زدن یک سایه‌بان برای هر کولر می‌توان مصرف آب را 20 تا 30 درصد برای آن کاهش داد.

مدیرعامل شرکت و آب و فاضلاب کاشان همچنین با تأکید بر استفاده از ادوات وسایل کاهنده مصرف آب، تغییر زمان آبیاری فضای سبز در ساعات اولیه صبح که آب تبخیر کمتری دارد و کاهش استفاده از مصارف آب در استحمام گفت: با کاهش یک دقیقه استحمام برای هر نفر 13 لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود که این رقم در یک خانواده چهارنفره بیش از 50 لیتر هست.

افزایش قیمت آب از 13 خرداد امسال/ قیمت واقعی آب هنوز وجود ندارد

وی همچنین از افزایش قیمت آب از 13 خرداد امسال خبر داد و گفت: یکی از مقوله‌هایی که می‌تواند مصرف آب را کاهش دهد، قیمت واقعی آب است که هنوز وجود ندارد.

به گفته وی، در بخش آب خانگی قیمت آب به‌طور متوسط 7 درصد افزایش خواهد یافت و در بخش غیر خانگی مانند ساخت‌وسازها (بنایی) رشد بیشتری خواهد داشت تا مردم آرام‌آرام به سمت استفاده از منابع آبی غیرشرب روی‌آورند.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت آب و فاضلاب کاشان با اشاره به اینکه از سه سال گذشته تاکنون آب‌بها افزایش نیافته است گفت: به علت پائین بودن قیمت آب برخی از شهروندان بی‌رویه از آب برای شست و شوی خودرو استفاده می کنند.

اتمام طرح تامین آب اضطراری برای مردم کاشان در مردادماه

اسدی از اتمام طرح تامین آب اضطراری برای مردم کاشان در مردادماه خبرداد و گفت: این طرح با 520 میلیارد ریال اعتبار و 10 حلقه چاه و 14 کیلومتر خط انتقال در منطقه شمال غرب کاشان اجرامی شود.

وی پیشرفت فیزیکی این طرح را حدود 75 درصد دانست و گفت: تاکنون 120 میلیارد ریال برای حفر 6 حلقه چاه و خط انتقال آن‌که پایان‌یافته هزینه شده و حفاری بقیه چاه‌ها نیز در دستور کار قرارگرفته است.

به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود این طرح مردادماه پایان برسد تا اگر مشکلی جدی در انتقال آب زاینده‌رود رخ داد، بتوان بخشی از مشکلات کم‌آبی در منطقه را برطرف کرد و همچنین سطح تنش‌های آبی را کاهش داد.

اسدی در پایان وجود بیش از 120 هزار مشترک آب را خاطرنشان کرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب کاشان 12 شهر را در شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان پوشش و خدمات می‌دهد.

شایان‌ذکر است: روز اول تا هفتم تیرماه با عنوان هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نام‌گذاری شده است که برای هر یک از روزهای آن نیز یک شعار و محور اجرای برنامه تعیین‌شده است.

«آب، آموزه‌های دینی و ملی و ارتقای آگاهی‌های عمومی» شعار روز جمعه یکم تیرماه به‌عنوان روز نخست این هفته با محورهای جايگاه آب در باورها و اعتقادات دينی و فرهنگی مردم، نقش آموزه‌های دينی و فرهنگی در مصرف بهينه آب و احيای سنت‌های مذهبی و ملی در حفظ و نگهداری منابع آبی نام‌گذاری شده است.

«آب، خانواده» شعار روز دوم این هفته با محورهای مشاركت خانواده‌ها در مديريت مصرف آب و سازگاری با کم‌آبی و نقش زنان در اصلاح الگوی مصرف آب است.

«آب،‌ اقتصاد و توسعه پايدار» شعار روز سوم این هفته با محورهای تبيين ارزش اقتصادی آب، تبيين نقش مصرف بهينه آب در حفظ منابع آبی برای توسعه پايدار، تأثیر اعمال قيمت تمام‌شده در افزايش بهره‌وری آبی و تغییر رفتارهای مصرفی مشترکان پرمصرف است.

«آب،‌ محیط‌زیست و سلامت همگانی» شعار روز چهارم این هفته با محورهای عوارض ناشی از توسعه پیدا نکردن شبكه فاضلاب و اهميت بازچرخانی آب در حفظ محیط‌زیست، آلودگی منابع آب و راهكارهای حفاظت از آن، بهداشت آب و سلامت همگانی و تولید فاضلاب کمتر با مصرف آب کمتر است.

«آب، رسانه و افکار عمومی» شعار روز پنجم این هفته با محورهای ایجاد حساسیت در رسانه‌ها و افکار عمومی برای صیانت از آب و لزوم توجه دادن مردم به استفاده درست از آن، معرفی و تبیین محدودیت‌ها و معضلات کشور در خصوص منابع آبی و لزوم بسیج همگانی برای بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا در بهره‌گیری از منابع آب است.

«آب، مشارکت‌های مردمی، سمن‌ها، خیران آبرسان» شعار روز ششم این هفته با محورهای جلب مشارکت اقتصادی و اجتماعی مردم و ذینفعان برای اجرای طرح‌های آب‌رسانی، مشارکت مردم در مدیریت آب‌رسانی، استفاده از ظرفیت خیران آبرسان برای تأمین مالی و توزیع آب شرب به‌ویژه در سطح روستاها، جلب مشارکت مردم و مراکز اقتصادی و صنعتی در اجرای طرح‌های فاضلاب است.

«آب،‌ قانون و حقوق شهروندی» نیز شعار آخرین روز این هفته با محورهای نقش قوه قضاييه در حفاظت از منابع آب كشور، لزوم رعايت قانون از سوي همگان و اطلاع‌رسانی در خصوص انواع جرائم و تخلفات در بخش آب، مديريت منابع آبی زيرزمينی، تشریح و تدوین راه‌کارهای رفع موانع حقوقی و قانونی در اجرای طرح‌های آب و فاضلاب و جلب مشارکت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد در ترویج فرهنگ سازگاری با کم‌آبی است.

انتهای پیام/م

برچسب ها: وزارت نیرو ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.