معاون آموزش ابتدایی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

۱/۴ درصد دانش آموزان ابتدایی مردود می‌شوند/ ثبت نام دانش آموز با صغر سنی در سامانه ممکن نیست

جهان‌آرای گفت: حدود یک تا ۱/۴ درصد دانش آموزان تهرانی در ارزشیابی پایان سال (خردادماه) مردود می‌شوند.

حدود ۱/۴ درصد دانش آموزان «نیاز به تلاش بیشتر» می‌گیرند/ ثبت نام دانش آموز با صغر سنی در سامانه سناد ممکن نیستنادر جهان‌آرای معاون آموزش ابتدایی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره آمار دانش‌آموزان ابتدایی تکرار پایه اظهار کرد: هنوز نمی‌توان آماری از این دانش‌آموزان داشت چرا که بعد از امتحانات شهریور ماه تکرار پایه دانش‌آموزان مشخص می‌شود و اکنون آمار مربوط به دانش‌آموزان نیاز به تلاش بیشتر را داریم.

وی ادامه داد: حدود ۶۰۰ هزار دانش‌آموز ابتدایی در تهران داریم که از این تعداد حدود یک تا ۱.۴ درصد آن‌ها نیازمند تلاش بیشتر هستند.

جهان‌آرای بیان کرد: برخی دانش‌آموزان در طول یک سال تحصیلی امکان آموختن تمام مطالب درسی را ندارند، بنابراین باید برای آموزش کامل یک دوره تحصیلی دیگر را هم سپری کنند، در نتیجه مخالفت با تکرار پایه این گروه از دانش آموزان حق آموزش کامل را از آنها می گیرد.

معاون آموزش ابتدایی تهران با اشاره به اینکه بیشترین آمار مربوط به دانش آموزان نیاز به تلاش بیشتر و تکرار پایه در پایه اول ابتدایی است، اظهار کرد: حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد دانش‌آموزانی که در خرداد ماه نیاز به تلاش بیشتر می‌گیرند، در این پایه تحصیلی بودند.

وی با اشاره به اینکه علل مختلفی در بروز این مشکل دخیل است، گفت: برای کمک به این دانش‌آموزان برنامه‌های متعددی داریم و به این موضوع واقف هستیم که برخی به دلیل مسائل متعدد خانوادگی، درسی یا هوشی توان یادگیری در طول ۸ ماه را ندارند.

ارزیابی های سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان دقیق است

جهان‌آرای درباره تأثیر ارزیابی‌های سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان اظهار کرد: پایگاه‌های سنجش در ارزیابی سطح سلامت نوآموزان نهایت دقت را دارند، اما همیشه ضریبی از خطا ممکن است وجود داشته باشد و به طور کلی دانش‌آموزان بعد از سنجش به سه دسته عادی، دانش‌آموز با نیاز‌های ویژه و تعدادی هم به عنوان دانش‌آموز مرزی شناخته می‌شوند که گروه آخر علی‌رغم محدودیت‌های خاص در آموزش‌های تلفیقی مدارس عادی تحصیل خواهند کرد.

معاون آموزش ابتدایی تهران ادامه داد: دانش‌آموزان مرزی سرعت یادگیری پایین‌تری دارند و در کلاس‌های مدارس عادی با تراکم بالای دانش‌آموزی  دچار مشکل می‌شوند؛ بنابراین در طول ۸ ماه آموزش‌های کامل را نمی‌بینند و اغلب دانش‌آموزان نیاز به تلاش بیشتر در این گروه قرار دارند.

جهان‌آرای درباره تأثیر تراکم بالای کلاسی بر روند آموزش تصریح کرد: علل مشکلات آموزشی را در چهار محور شامل مدرسه، دانش‌آموز، معلم و سایر دسته‌بندی کردیم و تراکم کلاسی هم در این محورها جای می گیرد.

وی در خصوص ثبت‌نام برخی دانش‌آموزان در مدارس با صغر سنی اظهار کرد: برخی خانواده‌ها اصرار دارند تا فرزندانشان را در سن کمتر از ضوابط در نظر گرفته شده برای  ورود به مدرسه ثبت‌نام کنند، اما سیستم مربوطه به گونه‌ای تعریف شده است که دانش‌آموز با سن کمتر از ۶ سال تمام امکان ثبت‌نام ندارد؛ در گذشته این کار بیشتر انجام می‌شد و دانش‌آموز بعد از ثبت‌نام برای اینکه مشکلی وجود نداشته باشد در پایه‌های بالاتر از طرح جهش استفاده می‌کرد، اما اکنون روند سامانه سناد اجازه این کار را نمی‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار