راهکار‌های تغذیه‌ای برای کنترل و بهبود فشار خون

«پرفشاری خون» دومین عامل مرگ و میر در جهان را قاتل خاموش می‌نامند که یکی از مهم‌ترین مشکلات بهداشتی در کشور‌های پیشرفته و در حال توسعه است و در صورت درمان نشدن، موجب بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ نجمه حجازی عضو هیات علمی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: شخص مبتلا به پرفشاری خون، ممکن است هیچگاه دچار علامتی مانند سردرد نشود، اما با یک بررسی ساده مطلع شود که پرفشاری خون دارد.

وی ادامه داد: اگر فردی سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارد، باید سالانه یک بار فشار خون خود را بررسی کند، همچنین بانوانی که قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کند، به صورت منظم فشار خون خود را کنترل کند.

حجازی ادامه داد: اصلاح شیوه زندگی مانند کنترل وزن، کاهش مصرف نمک به ۶ گرم در روز معادل حدود یک قاشق چایخوری، افزایش مصرف میوه و سبزی به ویژه مواردی مانند پرتقال و سایر مرکبات، موز، زردآلو، طالبی که دارای پتاسیم بالا هستند و سبزی‌های برگ سبز، کاهش مصرف غذا‌های سرخ شده و استفاده بیشتر از دانه‌های روغنی خام و بو نداده مانند بادام و گردو، استفاده از روغن زیتون، داشتن یک فعالیت ورزشی سبک به صوت روزانه و نوشیدن آب کافی، راهکار‌های ساده‌ای هستند که می‌توانند نقش مفیدی در کنترل و بهبود فشار خون داشته باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه اضافه کرد: همچنین می‌توانیم از ادویه و سبزی‌های معطر خشک شده مانند زغفران، فلفل، آب لیموی تازه، پونه و ریحون برای بهبود مزه و طعم غذا‌های کم نمک برای طعمدار کردن غذا استفاده کنیم.

حجازی در پایان گفت: افزایش مصرف لبنیات کم چرب و کاهش مصرف گوشت‌ها از دیگر روش‌های کنترل و کاهش فشار خون است.
انتهای پیام/ر

«پرفشاری خون» دومین عامل مرگ و میر در جهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار