تب داغ کلاس های تابستانی، دانش آموزان را سردرگم کرد

امسال هم تابستان با تب داغ کلاس های آموزشی و تفریحی به روزهای بلند خود قدم گذاشته تا دانش آموزان از سه ماه اوقات فراغت خود برای شکوفایی استعدادهایشان نهایت استفاده را کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛  تابستان برای همه دانش آموزان حال و هوای ویژه ای دارد، در کوچه پس کوچه های همین شهر بچه ها با هیاهوی کودکانه با دوچرخه ها رکاب می زنند و بازی با هم سن و سالان خود، فوتبال، شش سنگ، چرخ و فلک را بهترین برنامه تابستان می دانند.

تابستان از راه رسیده و دانش آموزان کمتر از سه ماه فرصت دارند تا از اوقات فراقت ایجاد شده نهایت استفاده را برده و در  کلاس ها و برنامه های آموزش و تفریحی شرکت کنند.

تب داغ کلاس های تابستانی، دانش آموزان را سردرگم کرد

 بسیاری از دانش آموزان با پایان امتحانات خرداد ماه، وارد فرصت اوقات فراغت تابستان شده اند، اما نمی دانند که چگونه اوقات فراغت خوبی را برای خود رقم بزنند، از سوی دیگر دغدغه خانواده ها نیز برای پرکردن اوقات فراغت فرزندان شان تازه آغاز شده است.

برخی اوقات فراغت را با کتاب خواندن و یا فیلم دیدن پر می کنند، برخی هم در کلاس های مختلف ورزش و هنری ثبت نام می کنند تا بتوانند از سه ماه تابستان نهایت استفاده را ببرند.

تب داع کلاس های تابستانی در بی برنامگی

 برخی از دانش آموزان هم برای انتخاب یک کلاس تابستانی و پُر کردن اوقات فراغت گرفتار و سر در گم شده و در این میان با نگاهی گذرا به لیست کلاس های تابستانی دستگاه های متولی شاهد کلاس هایی با برنامه های تکراری خواهیم بود که بی برنامگی در میان این کلاس ها موج می زند.

انتخاب کلاس ‏ها اگر درست انجام شود، می‏ تواند موجب رشد استعدادها و جهت دهی مثبت به توانایی‏ های دانش آموزان شود؛ البته به شرط اینکه علاقه کودک در انتخاب نوع کلاس ها نادیده گرفته نشود و همه ساعات او را پر نکند.

رضا نوجوان 13 ساله همدانی می گوید: بسیاری از کلاس هایی که برای ما برگزار می شود از جذابیتی برخوردار نیستند، همه کلاس ها بدون برنامه ریزی است و ما در پایان دوره اطلاعات ناقصی دریافت می کنیم.

وی ادامه داد: در برخی از کلاس ها برای پُرکردن اوقات فراغت امکانات لازم وجود ندارد و ما مجبور هستیم 4 یا 5 نفری از یک وسیله آموزشی استفاده کنیم.

او درباره کیفیت کلاس های تابستانی گفت: برخی از کلاس ها مثل کلاس های ورزشی مفید هستند و آموزنده اما برخی دیگر مثل کلاس کامپیوتر و زبان به دلیل ازدحام و شلوغی کیفیت مناسبی ندارند و ما در پایان تابستان تنها گواهی دوره را دریافت می کنیم و در آینده برایمان کاربردی ندارد.

تب داع کلاس های تابستانی در بی برنامگی

ناهید نوجوان دیگر همدانی است، تا کنون در کلاس های مختلف هنری و ورزشی حضور داشته با او که هم صحبت می شوم از تجربیاتش می گوید. امسال در کلاس تکواندو ثبت نام کرده ام و متاسفانه منزل ما به آموزشگاه بسیار دور است، من برای رسیدن به آموزشگاه باید زمان بسیاری را صرف کنم.

تب داع کلاس های تابستانی دانش آموزان را سردرگم کرد

وی ادامه داد: اگر در نزدیکی منزل ما آموزشگاه مناسبی باشد من مجبور به صرف هزینه و وقت بسیاری نیستم.

این نوجوان 15 ساله از امکانات کم این آموزشگاه ها هم انتقاد می کند و می گوید با وجود هزینه های بالایی که در زمان ثبت نام اخذ می شود اما با این وجود برخی از کلاس های ما کولر ندارد.

تب داغ کلاس های تابستانی، دانش آموزان را سردرگم کرد

در بین این همه کلاس های ورزشی، هنری، تفریحی شاهد کلاس هایی هستیم که هزینه های گزاف و سرسام آوری را در تابستان بر دوش خانواده ها گذاشته، کلاس هایی که شاید محتوای مناسبی را ندارند اما برخی از خانواده ترجیح می دهند که فرزندان آنها در برنامه هایی حضور داشته باشند که در میان فامیل و آشنایان بسیار کلاس داشته باشند.

متاسفانه گاهی چشم و هم چشمی در کلاس های تابستانی هم دیده می شود و برخی از خانواده ها به گونه ای برای فرزندان خود برنامه ریزی می کنند که دیگر اجازه تصمیم گیری برای دانش آموز را نمی دهند و بر اساس سلایق خود  فرزندانشان را راهی این کلاس ها می کنند.اما این آموزش‌ها غالباً تداوم نمی‌یابد و در نتیجه بچه‌ها از آن‌ها چندان سودی نمی‌برند. ضمن این که در بسیاری از مواقع چنان که گفته شد به حالت تکلیف در آن‌ها شرکت می‌کنند.

تب داع کلاس های تابستانی دانش آموزان را سردرگم کرد

خانم مریم رضایی دختر بچه 9 ساله خود را برای استفاده بهینه از تابستان در چهار کلاس نقاشی زبان انگلیسی، موسیقی و ورزش تنیس ثبت نام کرده است.

وی می گوید تمام فامیل و آشناهایمان این چهار هنر را یاد گرفته اند و باید فرزند من نیز همانند آنان شود.

این مادر 35 ساله ادامه داد:  برای من و همسرم مهم است که فرزندمان اوقات فراغتشان را چگونه می گذرانند، زیرا ما نمی خواهیم فرزندمان تا آخر شب فیلم بیند یا بیشتر وقتش را پای رایانه سپری کنند.

وی درباره اینکه آیا به علاقه دانش آموز خود در انتخاب کلاس ها باید توجه کرد یا نه، گفت: دانش آموزان شاید در این برهه از زمان نتوانند تشخیص مناسبی درباره انتخاب نوع آموزش و کلاس تابستانی داشته باشند، وظیفه جامعه و والدین است تا بر اساس شرایط جامعه آموزش مناسب را برای آنان در نظر بگیرد.

فرستادن بچه ها به کلاس های آموزشی بد نیست. اما نباید با زور و اصرار آنها را به کلاس های آموزشی فرستاد. بلکه مى توان براساس علاقه بچه ها برای آنها برنامه ریزی کرد. درواقع بچه ها نباید احساس کنند که به اجبار باید در کلاس ها شرکت کنند.

تب داع کلاس های تابستانی دانش آموزان را سردرگم کرد

به دلیل اهمیت مدیریت اوقات فراغت دانش آموزان، این موضوع مهم هرساله در دستور کار دستگاه های متولی قرار می گیرد تا به هر نحو ممکن، تابستانی خالی از حرف و حدیث برای خود داشته باشند.

هر یک از نهادها و سازمان ها اعم از آموزش و پرورش، شهرداری، اداره ورزش و جوانان، ارشاد، سازمان تبلیغات سالهاست برنامه ریزی ایام فراغت دانش آموزان را برعهده دارند.

تب داع کلاس های تابستانی در بی برنامگی

365 برنامه برای اوقات فراغت کودکان همدانی تدوین شد

 مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان با بیان اینکه 365 عنوان برنامه امسال در قالب کلاس های فرهنگی، هنری، دینی، ادبی و علمی برای غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان این استان تدوین شده گفت: این کلاس ها در طول تابستان برگزار می شود.

محمدرضا جوادی افزود: برنامه های غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، امسال با عنوان 'تابستان گرم سلام' و با شعار 'شادی، بالندگی و خلاقیت' با حضور 180 مربی در سطح مراکز کانون برگزار می شود‌.

تب داع کلاس های تابستانی دانش آموزان را سردرگم کرد

وی افزود: کارگاه های ویژه تابستانی از 27 خردادماه آغاز شده و تا هفتم شهریورماه در قالب 2 ترم برای کودکان و نوجوانان 6 تا 17 ساله ادامه می یابد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان با بیان اینکه سال گذشته 320 عنوان برنامه تابستانی برای 400 هزار کودک و نوجوان همدانی برگزار شد، افزود: امسال پیش بینی می شود تعداد شرکت کنندگان در این برنامه ها 10 درصد رشد داشته باشد.

جوادی اضافه کرد: پویش 'فصل گرم کتاب' در راستای توسعه کتاب و کتابخوانی، طرح 'کانون مدرسه'، برنامه دینی 'بهشتیان کوچک'، برنامه 'دعایی برای تو' و جشنواره های استانی متعدد از جمله قصه گویی، تئاتر و جشنواره رضوی در سال جاری برای اعضای کانون برگزار می شود.

وی با بیان اینکه دومین دوره برنامه کوچه خاطرات و برنامه 'دو پنجره' امسال برگزار می شود گفت: در سالجاری در حوزه فرهنگی و دینی 19 عنوان برنامه، در حوزه هنری 13 عنوان برنامه و در حوزه ادبی 6 عنوان برنامه شاخص پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: امسال رشد پنج درصدی در حوزه فعالیت های کانون و رشد 10 درصدی امانت کتاب به اعضا هدفگذاری شده است.

تب داع کلاس های تابستانی در بی برنامگی

فعالیت ۸۰۰ مربی ورزشی برای پر کردن اوقات‌ فراغت دانش‌آموزان همدانی

مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: درمجموع برنامه‌های اوقات فراغت تابستانی آموزش‌وپرورش استان همدان ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

محمد پورداوود با بیان اینکه امسال ۸۰۰ مربی ورزشی برای پر کردن اوقات‌ فراغت دانش‌آموزان فعال می‌شوند، گفت: ۱۲۰ فضای ورزشی نیز در نظر گرفته‌شده تا علاقه‌مندان تمرینات ورزشی را در این مکان‌ها انجام دهند.

تب داع کلاس های تابستانی در بی برنامگی

پورداوود از میزبانی مسابقات توپی دانش‌آموزان دختر کشور در همدان خبر داد و افزود: برنامه‌های ورزشی باهدف ایجاد شادابی و نشاط انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ایجاد فضایی آرام و عاری از استرس برای دانش آموزان و استفاده از تجربیات همدیگر، از ویژگی های طرح اوقات فراغت در تابستان است.

مدیر کل آموزش و پرورش  استان همدان افزود: آموزش و پرورش از تمام ظرفیت ها برای شکوفایی استعدادهای دانش آموزان در راستای تحول آموزشی استفاده می کند.

تب داع کلاس های تابستانی دانش آموزان را سردرگم کرد

فعالیت 241 پایگاه غنی‌سازی اوقات فراغت در استان همدان

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان همدان گفت: بیش از 240 پایگاه تخصصی غنی‌سازی اوقات فراغت در استان فعالیت می کنند.

 حسن‌آقا یوسفی با بیان اینکه امسال ۲۴۱ پایگاه تخصصی غنی‌سازی اوقات فراغت فعال است افزود: این پایگاه ها شامل دارالقرآن‌ها، کانون‌های فرهنگی ـ تربیتی، سالن‌های ورزشی، سازمان دانش آموزی، اردوگاه‌ها و تعدادی از مدارس هستند.

تب داع کلاس های تابستانی دانش آموزان را سردرگم کرد

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان با بیان این که یکی از موضوعاتی که با آن توجه شده مربوط به زیارت‌اولی‌ها و اردو‌های تفریحی است یادآور شد: بخشی از اردوها شرکت در مسابقات قرآنی، اردوهای بنیاد علوی و مسابقات فرهنگی، هنری است.

وی بخش هنری را 72 کد رشته و گرایش در سطح کانون‌ها ذکر کرد و افزود: در بخش ورزشی رشته‌های فوتسال، والیبال، بدمیتون و شطرنج با اقبال زیادی در بین دانش‌آموزان برخوردار است.

آقا یوسفی با بیان این که ثبت‌نام در پایگاه‌های اوقات فراغت از هفته نخست تیر ماه آغاز و تا دهم همان ماه ادامه دارد، خاطرنشان کرد: پایگاه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت به مدت 2ماه با محوریت مهارت‌آموزی، اشتغال و کارآفرینی در طول تابستان فعال است.

 بسیاری از ما برای این اوقات برنامه ریزی نمی‌کنیم و این در مورد اوقات فراغت دوره تابستان بچه هایمان هم صادق است. در حالی که با برنامه ریزی برای این دوره می‌توان به دانش آموزان کمک کرد تا خودشان و استعداد‌ها و علایقشان را کشف کنند، مهارت‌هایی بیاموزند و حتی شیوه‌هایی برای برقراری مناسبات اجتماعی بهتر با والدین، دوستان و آشناهایشان  را تمرین کنند.

تب داغ کلاس های تابستانی، دانش آموزان را سردرگم کرد

اگر برنامه مناسبى براى اوقات فراغت بچه‌ها تدارک دیده نشود، از یک طرف کسالت و از سوی دیگر خشونت و رفتارهاى نابهنجار به سرعت میان برخی از آن‌ها جا باز مى کند. بنابراین بسیاری از والدین لازم است که این ایده را که اوقات فراغت چیزی زاید است را کنار بگذارند.

از سوی دیگر باید تدابیر مناسب از طرف ادارات مرتبط در جهت غنی سازی هرچه بهتر اوقات فراغت دانش آموزان  اتخاذ شود، همینطور باید نظارت دقیق بر روی اماکن برگزار کننده کلاس های آموزشی باشد، تا دانش آموزان تابستانی شاد، آموزنده و پرنشاط را پشت سر بگذارند.

 

گزارشگر الهام صریحی فاضل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار