آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از تغییر در نظام پرداختی به معلمان تا ضرورت وجود آزمون غربالگری برای رشته های دانشگاهی پرطرفدار

از تغییر در نظام پرداختی به معلمان تا ضرورت وجود آزمون غربالگری برای رشته های دانشگاهی پرطرفدارآموزش و پرورش در هفته گذشته با اخبار همچون تغییر در نظام پرداختی معلمان و اصلاح دوره کارورزی دانشجو معلمان سپری شد.
 
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون تغییر در نظام پرداختی به معلمان، اصلاح دوره های کارورزی دانشجو معلمان و ضرورت غربالگری برای رشته های پرطرفدار دانشگاهی سپری شد.
 

تغییر در نظام پرداختی به معلمان/ تدوین پیش نویس قانون مستقل استخدامی در آموزش و پرورش

یوسف نجفی معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش درباره تغییرات در نظام پرداختی معلمان اظهار کرد: طبق ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده است تا نظام پرداخت معلمان را به مجلس ارسال کند.

وی ادامه داد: پیش‌نویس این لایحه از سوی آموزش و پرورش به دولت ارسال شد که ایر‌اداتی داشت به همین جهت دوباره بازگردانده شد و اکنون در شورای عالی آموزش و پرورش این پیش نویس در حال نهایی شدن است.

معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بعد از تکمیل پیش نویس، آن را به سرعت به دولت ارسال خواهیم کرد، بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم زمان ارسال این پیش نویس به مجلس تا مهرماه باشد.

جذب پلکانی ۲۰۸۰ استاد در دانشگاه فرهنگیان/ اصلاح دوره کارورزی دانشجومعلمان

حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره فعالیت اساتید در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: اکنون ۷۰۰ استاد موظف و ۸ هزار استاد غیرموظف در دانشگاه داریم که باید برای این شرایط تدابیری اندیشیده شود تا تعداد اساتید موظف افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: نیاز این دانشگاه تا ۸ سال آینده را ۲ هزار و ۸۰ استاد موظف دانست و گفت: اعلام نیاز برای جذب استاد را به صورت پلکانی تعریف کردیم و بر اساس همین فرمول برای سال تحصیلی آینده تقاضای جذب ۴۰۰ استاد داریم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره ارتقای کیفیت عملکرد دانشجومعلمان در کلاس‌های درس از اصلاح دوره کارورزی این دانشجومعلمان خبر داد و بیان کرد: در نظر داریم تغییراتی با رویکرد حضور بیشتر دانشجو معلمان در کلاس‌های درس با حضور یک مدرس داشته باشیم و امیدواریم این برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی جدید به مرحله اجرا برسد.

رشته‌های پر طرفدار دانشگاهی نیاز به آزمون غربالگری دارند

عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش درباره حذف کنکور و تمهیدات آموزش و پرورش برای این موضوع بیان کرد: کنکور برای درصدی از رشته محل‌های دانشگاهی فعلا حذف نخواهد شد، چون متقاضی آن زیاد است و با نمرات امتحان نهایی قابل تفکیک نیستند بنابراین نیاز به غربالگری دارند.

عمادی درباره افزایش سهم سوابق تحصیلی و تصمیم‌گیری در این مورد بیان کرد: هنوز شورا تصمیم‌گیری نکرده است، اما پیشنهادی برای کارکرد شورا سهم ۵۰ درصدی بوده است البته بعید به نظر می‌رسد که شورا با این درصد موافقت کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در آموزش و پرورش بستر لازم برای افزایش سوابق تحصیلی و تاثیر در کنکور وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: امنیت سوالات در امتحانات نهایی مناسب بوده و استفاده از شیوه جدید ارسال و تصحیح سوالات تضمین کننده آمادگی آموزش و پرورش است.

عمادی درباره سطح سوالات امتحانات نهایی و مناسب بودن آن برای ورود به دانشگاه بدون کنکور گفت: برای رشته‌های پر متقاضی این امکان وجود ندارد چراکه ماهیت امتحانات نهایی و کنکور کاملا باهم متفاوت است بنابر این شرایط به سادگی قابلیت حذف کنکور وجود ندارد.

مدارس را برای مقابله با بیماران نادر آماده می‌کنیم

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش های مهارت های اجتماعی به دانش آموزان برای آماده شدن و ورود به جامعه رکن مهمی است که برای آموزش و پرورش اهمیت بسزایی دارد در واقع دانش آموزان باید یاد بگیرند که با بیماران نادر و در کنار هم زندگی کنند و به عنوان عضوی از جامعه اجازه نداریم نگاه تحقیر آمیز به آنها داشته باشم.

بطحایی تصریح کرد: آموزش فیزیک و هندسه و غیره مهم محسوب می‌شود اما اصل آموزش و پرورش گسترش این چنین مهارت هایی در دانش آموزان است و سعی می کنیم به سمتی برویم که مدارس ویژه دانش آموز با نیاز ویژه نداشته باشیم اما متاسفانه به دلایل مختلف آموزش و پرورش صرفا روی مهارت های شناختی تمرکز دارد و سایر مهارت ها را فراموش کردیم.

وی اظهار کرد: در آموزش و پرورش وظیفه خود می دانیم که کارگروهی برای همکاری با موسسات و بنیادهای با چنین ماموریتی داشته باشیم تا هم بستر آموزشی مناسب برای این موارد ایجاد کند همچنان که تلویزیون تعاملی را برای ارتباط با دانش آموزان در نظر گرفتیم.

آمادگی ۴۸ پایگاه سنجش سلامت برای نوآموزان بدو ورود به دبستان

کریمی رئیس آموزش و پرورش استثنایی تهران با اشاره به اینکه سال گذشته سنجش برای ۱۰۱ نوآموز بدو ورود و ۱۱۵ هزار نوآموز پیش دبستانی انجام شد، گفت: امسال برای ۵۱۵ نوآموز بدو ورود و ۹۵ هزار نوآموز پیش دبستانی پیش بینی طرح سنجش را داشتیم.

وی ادامه داد: ۴۸ پایگاه اولیه و ۲ پایگاه تخصصی در غرب و شرق تهران آماده خدمات رسانی به خانواده ها هستند و اولیا بعد از نوبت‌گیری از طریق سامانه برای اجرای سنجش به مدارس نزدیک محل سکونت مراجعه می کنند.

کریمی درباره هزینه طرح گفت: هزینه طبق دستور العمل ۲۵ هزار تومان و میزان نیم بهای آن ۱۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است همچنین برای برخی افراد ناتوان مالی این هزینه ها رایگان می شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه ۴۷ پایگاه الف و ب و ۴۳۵ نیرو مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: در برخی پایگاه ها پزشک و در برخی مراقب سلامت حاضر هستند.

دوسوم مدارس نوساز تهران خیرساز است

علی شهری مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران درباره افتتاح فضا‌های جدید آموزشی گفت: شاهد افتتاح ۴۴ مدرسه در استان تهران هستیم که دو سوم آن به همت خیرین است و از این تعداد ۱۴ طرح در تهران و مابقی در شهرستان‌های استان خواهد بود.

شهری درباره زمان حذف مدارس فرسوده اظهار کرد: برای فائق آمدن بر مشکلات نوسازی و بازسازی با احتساب تامین اعتبار مدارس حدود ۱۵ سال زمان نیاز است.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران درباره تغییر کاربری مدارس خیرساز گفت: تغییر کاربری مدارس خیرساز طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ممنوع است و هرگونه تغییر کاربری بدون هیچگونه اغماضی پیگیری خواهد شد تا نیت واقف یا خیر طبق خواسته شده اش فعالیت کند.

وی به موضوع تجهیز مدارس هم اشاره کرد و گفت: ایمنی، معماری فضا و تجهیزات مورد توجه است و متناسب با منابع اعتباری تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی را مدنظر داریم.

معرفی ۶۵۰ دانش آموز مستعد به فدراسیون های ورزشی

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت با اشاره به اینکه مسابقات دانش‌آموزی بهانه‌ای برای راه‌اندازی جریان ملی ورزش در کشور است، گفت: ریشه مسابقات دانش آموزی در مدرسه است و بر همین اساس نظام مسابقات دانش‌آموزی را طی ۲،۳ سال گذشته تغییر دادیم تا نظام ورزش مدرسه پایه ای ایجاد شود.

وی افزود: شرکت در مسابقات خارجی به خودی خود ارزش ندارد مگر اینکه ابتدا مسابقات دانش‌آموزی در سطح مدرسه باشد، در واقع مسابقات بین‌المللی بهانه‌ای برای رونق بخشیدن به مسابقات ملی، استانی و منطقه‌ای است.

معاون تربیت بدنی و سلامت با اشاره به اینکه اعزام دانش‌آموزان به خارج از کشور باید با غربالگری همراه باشد، گفت: در ۷۱ رویداد ورزشی سال گذشته ۶۵۰ دانش آموز شناسایی و به فدراسیون ها معرفی شدند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۳:۱۰ ۰۸ تير ۱۳۹۷
معلما تو این چند ده ساله فقط شعار شنیدن و لاغیر
آخرین اخبار