معاون امور دریایی سازمان بنادر:

جابه جایی ۹۰ درصد از حمل ونقل کالا از طریق دریا/ برای تامین حقوق دریانوردان راه زیادی در پیش داریم

حق شناس گفت: ما برای تامین تمامی حقوق دریا نوردان راه دراز و سختی در پیش داریم.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  هادی حق شناس معاون دریایی سازمان بنادر در مراسم روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه دریانوردی شغل سختی به شمار می رود، گفت: در سال 2010 میلادی سازمان جهانی دریانوردی به دلیل پر خطر بودن شغل و داشتن محرومیت های زیاد دریانوردی، روز 25 ژوئن را برای تجلیل از دریانوردان تعیین کرد.

وی ادامه داد: صنعت دریانوردی ایران بر 4 کنفوانسیون جهانی استوار است و در سه سال گذشته ایران گام‌های مهمی برای حمایت از دریانوردان برداشته است.

وی افزود: ما تا تامین تمام حقوق دریانوردان راه درازی در پیش داریم.

حق شناس با بیان این‌که بر اساس این کنوانسیون‌ها برای 10 نوع سند مختلف صادر می‌شود، اظهار کرد: ایران 125 هزار دریانورد دارد که با توجه به دسترسی به دریا در شمال و جنوب عدد قابل قبولی نیست.

وی توضیح داد: ما می‌توانیم با تکیه بر ظرفیت حمل و نقل دریایی کشور اشتغالزایی بالایی را ایجاد کنیم ولی متاسفانه به دلیل فراهم نکردن زمینه های مختلف اشتغال بسیاری از بیکاران به کشورهای دیگر مهاجرت کرده و مقیم آن کشور شده اند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که بیشتر دریانوردان از کشورهای هند،‌ چین، بنگلادش و برخی کشورهای آفریقایی است، گفت: 56 مرکز آموزشی در کشور داریم که 7 مرکز دانشگاهی و دولتی هستند.

حق شناس با اشاره به اینکه نبود خطوط کشتیرانی متنوع و سختی‌های کار دریانوردان از مهم ترین دلایل کمبود سهم دریا نوردان ایرانی است گفت: مزایای دریانوردان خارجی با دریانوردان ایرانی فاصله معناداری دارد و در کشورمان توجه کمتری به این مسائل می‌شود.

وی افزود: دوری از خانواده نیز که بعضا 6 ماه تا یکسال نیز طول می‌کشد یکی از عوامل کم بودن دریانوردان ایرانی است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر اظهار کرد: ایجاد شرکت‌هایی کشتیرانی در کشور و معرفی آنها به خطوط کشتیرانی خارجی باعث افزایش انگیزه می شود ولی متاسفانه چنین شرکت های در ایران وجود ندارد و از استعداد آنها استفاده نمی کنیم.

وی با یادآوری این‌که در کشورهای دیگر 80 درصد کالا از طریق دریا جابجا می‌شود، گفت: اما در ایران 90 درصد جابجایی کالا از طریق دریا صورت می‌گیرد.

پیام دبیرکل سازمان بین المللی دریا نوردی به مناسبت روز جهانی دریا نوردی 

بر اساس این گزارش کیتاک لیم دبیرکل سازمان بین المللی دریا نوردی به مناسبت روز جهانی دریا نوردی در پیامی گفت: دریا نوردن شغل چالش برانگیز و سختی را بر عهده دارند بنابراین لازم است از نظر جسمی و روحی در وضعیت خوبی قرار بگیرند.

وی ادامه داد:ایمنی دریا نوردی علیرغم پیشرفت های تکنولوژیک نظیر هوش مصنوعی، همواره وابسته تخصص مهارت و انگیزه دریا نوردان بوده است.

وی اظهار کرد: شغل دریا نوردان اگرچه می تواند رضایت بخش باشد اما بسیاری از عوامل می تواند بر کیفیت وایمنی جان آنها تاثیر بگذارد.

دبیرکل سازمان بین الملل دریا نوردی درباره این عوامل گفت:عواملی مانند مرخصی ساحلی، تهدید ناشی از رها کردن کشتی ، پرداخت فوری دستمزد و سایر موضوعات در این بخش تحت یک عنوان به نام رفاه و سلامتی دریا نوردان است.

وی ادامه داد:امسال کمپین و فراخوانی تحت عنوان حمایت از کشتیرانان به این موضوعات می پردازد.

کیتاک لیم اظهار کرد:برخی از موضوعات رفتارها و عملکرد های خوب و مثبت معرفی می کنیم اما برخی از مشکلات موجود را هم بررسی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در این روز سعی خواهیم کرد تا از استانداردهای بالا برای رفاه دریا نوردان حمایت کنیم افزود: این اقدام این قدرت را به کشتیرانی ها و سایران فعالان می دهد تا شرایط کاری خوبی را برای آنها فراهم کنند.

وی افزود: این روز دریا نوردان را تشویق می کند تا دیدگاه و تجارب دریایی خود را مطرح و به اشتراک بگذارند. اگرچه ما بیمی از بیان حقایق و زاوایای تاریک نداریم.

دبیر کل گفت: درصدد هستیم تا این فراخوان پیام مثبتی را القا کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: دریا ، دریانوردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار