وجود چه کسانی مانع از استجابت دعا می‌شود؟

کارشناس علوم قرآنی گفت: کسانی که بسیار سخن چینی می‌کنند، در بین دوستان جدایی می‌اندازند و برای افرا پاک و بی گناه در جستجوی عیب هستند، شرورترین و پردردسرترین افراد روی زمین هستند.

وجود چه کسانی مانع از استجابت دعا می‌شود؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری کارشناس علوم قرآنی درباره سخن‌چینی گفت: در اخلاق برخی افعال، سجایای اخلاقی و برخی، رذایل اخلاقی است که بندگان امر به انجام سجایای اخلاقی و نهی از انجام رذایل اخلاقی شده‌اند.

این کارشناس علوم قرآنی درباره نمّامی یا سخن‌چینی، اظهار کرد: ائمه اطهار (ع) تاکید بر اجتناب از سخن چینی کرده‌اند و قرآن نیز در آیاتی به این موضوع می‌پردازد. در قرآن کریم یک آیه در مورد غیبت آمده است که در سوره حُجَرات مطرح می‌شود.

در این آیه درباره غیبت صحبت می‌کند که بخشی از آن، غیبت را تشبیه به خوردن گوشت برادر مرده می‌کند و نشان می‌دهد چقدر این فعل یا گناه مهم است. سوال این است که وقتی غیبت مورد توجه قرار گرفته با سخن چینی چه ارتباطی دارد. مفهوم غیبت این است که عملی از کسی سر می‌زند و راضی به بیان آن نیست؛ اما فرد دیگری آن را مطرح می‌کند. سخن چینی شبیه به غیبت است، شخص عملی را انجام داده و کسی به دلیل حسادت، تفرقه انگیزی و دو به هم زنی آن اعمالی که آن شخص انجام میداده اعم از خیر و شر را برای عده‌ای دیگر بیان می‌کند که این فعل مذموم است.


بیشتر بخوانید:دعایی که خواندنش در هنگام گرفتاری‌ها معجزه می‌کند! 


حجت‌الاسلام والمسلمین بهاری ادامه داد: در اصول کافی بابی با نام سخن چینی بیان شده است. در این باب آمده که پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: کسانی که بسیار سخن چینی می‌کنند، در بین دوستان جدایی می‌اندازند و برای افراد پاک و بی گناه در جست و جوی عیب هستند؛ شرورترین و پردردسرترین افراد روی زمین هستند. احدی از شما درباره هیچ یک از یاران من سخنی که مرا نسبت به او بدبین کند، نگویید؛ چون دوست دارم با قلبی پاک با شما روبرو شوم.

وی با اشاره به این که آغاز سخن چینی با فعل غیبت شروع می‌شود، بیان کرد: سخن چینی بعد از غیبت، تهمت، افترا، دروغ، حسادت، حرص و بسیاری از مذمومات دیگر را در بر می‌گیرد تا آنجا که خداوند در قرآن با عتابی شدید می‌فرماید: وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ. "وای بر هر عیب جوی طعنه زننده". می‌بینید کسی که سخن چینی می‌کند قرآن او را هرزه‌گو می‌خواند.

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: در معراج السعادة آمده است که پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید: هیچ انسان سخن چینی وارد بهشت نمی‌شود. دشمن‌ترین شما در نزد خداوند کسانی هستند که سخن چینی می‌کنند. برخی با عنوان شفاف سازی و برخی مسائل حسادت‌های درونی خود را نسبت به عده‌ای دیگر بیرون می‌ریزند و این همان سخن چینی است. برای همین سفارش شده اگر عیبی دیدید مواظبت کنید تا بلایی که ممکن است بر سر شما بیاید از بین رود.

وی درباره ارتباط سخن چینی و میسر نشدن دعا اظهار کرد: در سرزمین بنی اسرائیل در زمان حضرت موسی (ع) خشکسالی شد. چندین دفعه حضرت و یارانش دعای باران خواندند، اما اتفاقی نیفتاد. حضرت موسی (ع) راز و نیاز کرد و از خداوند به او وحی رسید که در میان شما سخن چینی حضور دارد که من به خاطر وجود او دعای شما را مستجاب نمی‌کنم. این وافعه نشان می‌دهد سخن چینی آنچنان مذموم است که دعای یک جمع مستجاب نمی‌شود و فاعل این فعل از رحمت خدا دور است و باعث می‌شود که خداوند دست رد بر سینه پیامبر خود بزند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهاری خاطرنشان کرد: در روایات آمده است ثلث عذاب قبر به جهت سخن چینی است یعنی هر کس چنین صفت خبیثه‌ای را در خود داشته باشد، خداوند ثلث عذاب قبر را بر او نازل می‌کند. سخن چین بدترین و خبیث‌ترین مردمان است و این صفت از فرد جدا نمی‌شود و مجموع صفات حسد، دروغ، تهمت، مکر، خیانت، کینه، افترا و شقاوت و بدبختی در نتیجه سخن چینی باعث نابودی‌اش می‌شود و به همین دلیل خداوند در قرآن کریم این افراد را مورد لعن قرار می‌دهد و می‎فرماید بدانید که این‌ها باعث فساد در روی زمین هستند و باید برچیده شوند. خوش به حال کسانی که از خود مراقبت کرده و در چاه این رذیله اخلاقی نمی‌افتند.

منبع:میزان

انتهای پیام/

سخن چینان شرورترین افراد بر روی زمین هستند

برچسب ها: ائمه اطهار ، احادیث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار