عواملی که برای دفاع از کنکور حتی در مقابل وزیر هم ایستاده‌اند!/ کنکور 98 برگزار خواهد شد؟

برگزارکنندگان کلاس‌های کنکور و موسسات تالیف کتب مرتبط با این آزمون، یکی از بخش‌های منتقد حذف کنکور می باشند.

عواملی که برای دفاع از کنکور حتی جلوی وزیر ایستاده اند!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزهای برگزاری کنکور است. کنکوری که ٤٩‌سال از نخستین باری که در ایران برگزار شد، می‌گذرد.

نخستین کنکور سال۱۳۴۸ برگزار شد و سوالات آن دوره، به صورت سوالات کوتاه‌ پاسخ طراحی شده بود، اما کنکور در تمام سال‌هایی که از زمان برگزاری‌اش می‌گذرد، همچنان سدی بوده برای شرکت‌کنندگانش. مانعی که بسیاری از کارشناسان آموزشی و روانشناسی خواستار حذف آن شدند و تلاش‌های بسیاری برای حذف آن انجام دادند.

در آبان ماه ١٣٨٦ مجلس شورای اسلامی قانون حذف کنکور را تصویب و تکالیفی برای سه وزارتخانه علوم، بهداشت و آموزش‌وپرورش تعیین کرد که تا پایان‌ سال نخست برنامه پنج‌ساله توسعه پنجم کشور (حدود ‌سال ٩١) کنکور را حذف کنند.

در روش جایگزینی برای کنکور معرفی و قرار شد نمرات امتحانات نهایی سراسری در سه‌سال دوره متوسطه و یک‌سال پیش‌دانشگاهی که به صورت سراسری برگزار می‌شود، به‌عنوان ملاک پذیرش داوطلبان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی قرار گیرد. در همان زمان، وزارت آموزش‌وپرورش به‌عنوان مسئول تهیه و اعلام نمرات و سوابق تحصیلی داوطلبان معرفی شد، ولی این هدف‌گذاری تا‌ سال ٩١ محقق نشد، بنابراین مجلس وارد عمل شده و قانون حذف کنکور را اصلاح کرد.

به این ترتیب تکلیفی در این قانون ایجاد شد که تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان کنکور از ٢٥‌درصد شروع شود و به صورت صعودی افزایش یابد و انتظار می‌رفت که مثلا بعد از چهار سال، این پوشش به صد‌درصد برسد.

اما حذف کنکور مخالفانی هم دارد. سازمان سنجش با هدف حذف کنکور در‌ سال ١٣٥٢ تشکیل شد، اما این سازمان هم‌اکنون برگزارکننده کنکور و مدافع آن است، هرچند مجتبی شریعتی‌نیاسر، معاون وزیر علوم درخصوص شائبه‌هایی مبنی‌بر منتفع‌شدن سازمان سنجش آموزش کشور از برگزاری کنکور به شیوه کنونی می‌گوید: «اقدامات سازمان سنجش و خیلی از موسسات براساس تصمیمات نهادهای بالادستی است و این سازمان فقط کنکور سراسری برگزار نمی‌کند، بلکه سازمان سنجش یک سازمان اجرایی است که برگزاری آزمون‌های استخدامی و حرفه‌ای سایر سازمان‌ها را نیز بر‌عهده دارد. ما اگر در مجلس شورای اسلامی یا در خود دستگاه آموزش عالی یا آموزش‌وپرورش به این جمع‌بندی برسیم که کنکور نباید باشد، کنکور به‌طور طبیعی حذف می‌شود و کلاس کنکور هم برگزار نخواهد شد.»

از سوی دیگر برگزارکنندگان کلاس‌های کنکور و موسسات تالیف کتب مرتبط با این آزمون، از دیگر بخش‌های منتقد حذف کنکورند؛ منتقدانی که گویا همچنان قدرتشان بیشتر از سایرین است و توانسته‌اند کنکور را نگه دارند.

از سوی دیگر رئیس سازمان سنجش معتقد است با شرایط فعلی و با توجه به تراکم نمره و انباشت نمره های مساوی داوطلبان، حذف کامل کنکور برای رشته ها و دانشگاه های پر متقاضی، امکانپذیر نیست. او گفته به عنوان مثال، در گروه آزمایشی علوم تجربی، ٥٩٣ هزار داوطلب داریم که ٢٧ هزار نفر آنها معدل بالای ١٩,٧٥ دارند درحالی‌که کل ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه‌ها به هشت هزار نفر هم نمی‌رسد، بنابراین اگر بخواهیم سوابق تحصیلی و معدل را ملاک پذیرش قرار دهیم با مشکل جدی رو به رو خواهیم شد و وقتی نمره مساوی است باید معیار تعریف کنیم.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

مافیای کنکور کوتاه نمی‌آید!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۳:۵۶ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
من خودم کنکور دادم و رفتم دانشگاه اما همین چند هفته پیش یکی از دوستان وقتی نتیجشو دید خود کشی کرد امیدوارم سریع از کنار این موضوع رد نشین من نمیگم کنکور حذف بشه خیلی راه حل های بهتری هم هست مثه موضوعی کردن کنکور و امتحان گرفتن از فقط سه درس وقتی یه نفر تو سایت رتبشو میبینه که ۳۰ هزار شده انتظار خود کشی خیلی هم انتظار دوری نیس امید وارم سر کسیو بدرد نیاورده باشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۲۷ تير ۱۳۹۷
خواهشمندم به این نکته توجه کنید که نمره های ۱۸ تا ۱۹.۵ شاید به ظاهر فریبنده و خوب باشند ولی اگر همراه کارنامه رتبه کشوری این نمره هارا هم می‌دادند می‌دید که با رتبه کسب شده هیچ جایی در رشته های پردرخواست نمی‌توان داشت و تاثیر قطعی این نمره‌ها یعنی قبول نشدن افرادی که می‌توانستند با تاثیر مثبت در رشته مورد علاقه خود قبول شوند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۱ تير ۱۳۹۷
خدا کنه کنکور حذف بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۱ تير ۱۳۹۷
چون ساز و کار امتحان سوم دبیرستان اشتباه و همین طوری ام سوال های سال سوم لو ميره،
آخرین اخبار