رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تلگرام‌های فارسی باید در خصوص داده‌ها شفاف‌سازی کنند/ وزارت ارتباطات فراتر از مصوبه شورای عالی فضای مجازی از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت کرده است


سراییان اعلام کرد هر کسی مانند پیام‌رسان‌ها هر داده‌ای را از مردم نگهداری می‌کند، باید شفاف‌سازی کند چه داده‌ای را چگونه نگهداری می‌کند که در خصوص تلگرام‌های فارسی متأسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است.  


رسول سراییان رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امکاناتی در اختیار تلگرام‌های فارسی قرار داده، اظهار داشت: در خصوص اینکه سروری در اختیار نسخه‌های فارسی تلگرام قرار گرفته است، باید بگویم که ما هیچ گونه سرور یا امکاناتی به آن‌ها نداده‌ایم اما مجموعه‌های مختلفی، هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی در کشور قرار دارند که در ازای قرارداد و بر حسب تعرفه‌ی مشخص، تجهیزات در اختیار دیگران قرار می‌دهند. این امکان برای همه فراهم است؛ اگر هم تجهیزاتی در دیتاسنترهای خصوصی یا دولتی در اختیار کسی قرار می‌گیرد، بر اساس طی مراحل قانونی آن و عقد قرارداد طی تعرفه‌ی مشخص است.

وی همچنین افزود: برای اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از فعالیت نسخه‌های فارسی تلگرام جلوگیری کند، نیاز هست که مراجع تصمیم‌گیر اعلام کنند که فعالیت این نسخه‌ها غیرقانونی است و تا قبل از آن ما نمی‌توانیم از فعالیت هیچ نرم‌افزاری جلوگیری کنیم اما با این حال تا الآن هیچ گونه امکاناتی از سوی وزارت ارتباطات در اختیار آن‌ها قرار نگرفته است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در رابطه با تأکیدی که در مصاحبه‌ی قبلی خود بر مشخص شدن رعایت حریم خصوصی توسط نسخه‌های فارسی تلگرام داشته، توضیح داد: ما به سهم خود روی این مسئله تأکید کردیم، ما هم در کنار مراجع مسئول، درباره‌ی حریم خصوصی داده‌های مردم چه در پیام‌رسان‌ها چه در اپراتورها و چه در هر جای دیگر مسئولیت داریم و اگر ما هم بخواهیم این موضوع را پیگیری کنیم حتماً از مسیر مراجع قانونی خواهد بود. به هر حال مردم از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم توقع دارند که از حریم خصوصی آن‌ها صیانت کند و به همین دلیل ما به سهم خود به این قضیه ورود پیدا خواهیم کرد.

سراییان در رابطه با مهلت یک هفته‌ای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به این نسخه‌ها اظهار داشت: ما این مهلت یک هفته‌ای را به عنوان ضرب‌الاجل اعلام کردیم تا آن‌ها در این فرصت در خصوص نوع فعالیت خود شفاف‌سازی کنند و آن‌ها هم باید این کار را انجام دهند. هر زمان که آن‌ها پاسخ ما را دادند، ما هم از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم. این تأکید ما به این دلیل است که به تازگی مباحثی در خصوص داده‌ها و اطلاعات کاربران در نسخه‌های فارسی تلگرام مطرح شده، به همین دلیل ما اعلام کردیم که نه‌تنها این ابزارها بلکه هر کس دیگری مانند پیام‌رسان‌ها هر داده‌ای را از مردم نگهداری می‌کند، باید شفاف‌سازی کند چه داده‌ای را چگونه نگهداری می‌کند که در خصوص تلگرام‌های فارسی متأسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است.  

وی در خصوص اینکه بعضی از پیام‌رسان‌های داخلی این انتقاد را دارند که زیرساخت لازم در اختیارشان قرار نگرفته است، ابراز داشت: در مصوبه شورای عالی فضای مجازی تعیین شده که چه تسهیلاتی در اختیار پیام‌رسان‌ها قرار بگیرد،؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیش از آنچه در مصوبه بود در حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی عمل کرده است اما در خصوص اینکه گفته شود امکاناتی را درخواست دارند، می‌توانند به دیتاسنترهایی که موجود هست مراجعه کنند و آنچه نیاز دارند دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:

نسخه های فارسی تلگرام یک هفته برای شفاف سازی مهلت دارند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۱۲ تير ۱۳۹۷
درامدم از راه تلگرام بود که فبلترش کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۱۲ تير ۱۳۹۷
مدتی بود که اینترنت ما قطع بود و اگر هم کار میکرد خیلی کند بود چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۲ تير ۱۳۹۷
ایتا و گپ و بله پیام رسانهای خوبی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۲ تير ۱۳۹۷
باید از پیام رسانهای داخلی حمایت شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۲ تير ۱۳۹۷
فیلتر شکن ها باید مسدود شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۲ تير ۱۳۹۷
لطفا مواظب باشید تلگرامی با نقاب دوباره وارد نشود.لطفااگر وزارت ارتباطات میتواند جلوی فیلتر شکن های مختلف را بگیرد واگر امکانش هست نفوذ هرنوعی از فیلترشکن را کاملا سد کند تا جوانان کمتر اسیب ببینندمتشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۲ تير ۱۳۹۷
برخی از افراد با فیلتر شکن وارد تلگرام میشوند
Saudi Arabia
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۲ تير ۱۳۹۷
درود بر بهترین وزیر آقای جهرمی
Iran (Islamic Republic of)
حسبن
۰۹:۴۷ ۱۲ تير ۱۳۹۷
این چه فیلتر کردنی هست پس ..با حمایت از تلگرام های فارسی ..پیام رسان های داخلی از رونق افتادن همه باز کوچ کردن به تلگرام طلایی اینها
آخرین اخبار