کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: آمریکا با ایجاد شکاف در اتحادیه اروپا به دنبال تضعیف آن و تثبیت هژمونی خود در جهان است.

آمریکا با ایجاد شکاف در اتحادیه اروپا به دنبال تضعیف آن استمهدی مطهرنیا کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تلاش های آمریکا برای خارج شدن اعضای مهم اتحادیه اروپا از آن اظهار کرد: ایالات متحده آمریکا برای شکل‌دادن به نظم نوین جهانی براساس سناریوی برتر خود به دنبال هژمونی اقتصادی و امنیتی آمریکا در نظام بین‌الملل است.

وی افزود: اتحادیه اروپا در نیمکره غربی و چین در نیم کره شرقی دو رقیب عمده آمریکا برای شکل‌دهی و محتوابخشی به نظم نوین جهانی و آینده آن هستند. از سال 1990 با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق تاکنون حدود 3 دهه است که دنیا در حال گذار از نظم کهن به نظم نوین جهانی قرار گرفته که این دوران گذار در حال طولانی شدن است.

کارشناس مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: در قرن بیست و یکم میلادی آمریکا برای ایجاد هژمونی امنیتی و اقتصادی خود بر نظام بین‌الملل سه رئیس جمهور را تجربه کرده است. جورج بوش پسر خواهان دنیای تک‌قطبی با رهبری ایالت متحده آمریکا بوده است. این وضعیت ناشی از تئوری بوش پدر تحت عنوان نظم نوین جهانی بود. اگرچه او موفق نشد اما توانست موسس حرکتی در جهت ایجاد هژمونی آمریکایی در قرن 21 باشد.

مطهرنیا گفت: در ادامه تأسیس هژمونی امنیتی و اقتصادی آمریکا، به دوران اوباما می‌رسیم؛ اوباما با دکترینی که در این جهت پیش گرفت توانست به تحکیم آنچه که بوش پسر تاسیس و بوش پدر آن را اعلام کرده بود، اقدام کند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: اگر چه بین بوش پسر و اوباما اختلاف نظر و دیدگاه وجود داشت اما در عمل هر دو در یک مسیر به دنبال ایجاد هژمونی آمریکا در دنیا بوده اند و از این زمان به بعد دوران تثبیت شروع می شود.

وی بیان کرد: اکنون ترامپ رئیس جمهور آمریکاست و باید آنچه را که دستاوردهای دو دهه اخیر بوده، از منظر هژمونیک تثبیت کند. در این میان اتحادیه اروپا رقیب نزدیک آمریکا محسوب می شود، چرا که از یکسو با آمریکا همکار و متحد است و با آن همکاری توأمان دارد و از سوی دیگر اتحادیه اروپا برای آمریکا رقیب نیز محسوب می‌شود.

مطهر نیا در ادامه گفت: افزایش قدرت اتحادیه اروپا و همبستگی بیشتر این اتحادیه می‌تواند قدرت‌های پراکنده کشورهای عضو آن را در یک مجموعه جمع کند و فاصله قدرت آمریکا با خود را کاهش دهد، لذا ایجاد شکاف در اتحادیه اروپا و تاش برای خارج کردن کشورهایی مانند انگلستان، فرانسه و احتمالا کشورهای دیگر از اتحادیه می‌تواند آن را تضعیف کند و با ایجاد یک حرکت معین با تثبیت کردن هژمونی آمریکا در قرن 21 به آن شکل و محتوا بخشد.

وی در پایان اضافه کرد: آنچه که درمورد انگلیس و اکنون در مورد فرانسه اتفاق می‌افتد در چارچوب یک پازل بسیار بزرگتر و استراتژی عظیم‌تری قرار دارد که آمریکا در جهت شکل نگرفتن اتحادیه به عنوان یک قدرت رقیب بین‌المللی با خود دنبال می‌کند.


انتهای پیام/

 

برچسب ها: اروپا ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار