معاون آموزشی وزارت علوم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

۳ درصد از دانش آموختگان رشته کشاورزی شغل مرتبط دارند

شریعتی نیاسر گفت: حدود ۳ درصد دانش آموختگان کشاورزی شغل مرتبط با رشته تحصیلی دارند.

2 تا 3 درصد دانش آموختگان کشاورزی حرفه مرتبط دارند/ کمترین ظرفیت رشته ها مربوط به این رشته استمجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ساماندهی دانشجویان بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال کشور گفت: وظیفه وزارت علوم ایجاد اشتغال نیست و سهم این وزارتخانه  در رونق کاری فارغ‌التحصیلان ۲۵ درصد برآورد شده است.

وی ادامه داد: بخشی از این بیکاری به آموزش عالی و بخش‌های دیگر  به سایر نهاد‌ها مرتبط است؛ آموزش عالی صرفا با کنترل ظرفیت‌ها می‌تواند نیاز متناسب با نیاز بازار را تعریف کند.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: به عنوان مثال باید برای دانش آموخته‌های رشته‌های کشاورزی، ظرفیت‌ها متناسب با  نیاز جهاد کشاورزی تعریف کنیم و امروز هم  امروز هم می‌توان  به وضوح مشاهده کرد که در دفترچه کنکور پایین‌ترین ظرفیت مربوط به رشته کشاورزی است به دلیل اینکه نیاز بازار بیش از این نیست.

وی تصریح کرد: انتقاد من از بخش کشاورزی این است  که از ظرفیت دانش‌آموخته رشته کشاورزی استفاده نمی‌کنند و امروزه آمار‌ها نشان می‌دهد که  حدود ۲ تا ۳ درصد فعالان بخش کشاورزی تحصیل کرده دانشگاهی هستند که برای این موضوع  دستگاه‌های اجرایی مرتبط باید چاره اندیشی کنند تا از فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی بیشتر استفاده شود.

۷۰۰ میلیون بودجه برای ایجاد شغل نیاز است

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: بهره گیری از تحصیل کرده‌ها در بازار هزینه دارد چرا که برای ایجاد شغل حدود ۷۰۰ میلیون بودجه نیاز است.

وی ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها را یکی از اهداف و رسالت‌های آموزش عالی عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌هایی که ماموریت گرا باشند دانشجوی آن بیکار نمی‌ماند بنابراین باید راهکار‌هایی در این زمینه برای دانش‌آموختگان در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار