کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: زمانی رقابت در دو سوی اقیانوس آرام به پایان می‌رسد که چین بر آمریکا غلبه کند.  

چیننوذر شفیعی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به جنگ تجاری بین آمریکا و چین و تاثیر آن بر تعاملات بین المللی، اظهار کرد: تعاملات تجاری بخشی از رقابت هایی است که بین پکن و واشنگتن وجود دارد.

کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: اساسا ریشه اصلی مشکلات چین و آمریکا به رقابت دو کشور برای تبدیل شدن به یک  قدرت برتر باز می گردد.

 وی ادامه داد: در حالیکه  آمریکا در شرایط کنونی قدرت برتر  است و توانمندی‌های چین  به سرعت روبه ارتقاست و این افزایش توانمندی‌ها موقعیت یکجانبه  آمریکا را به چالش کشیده است. 

شفیعی گفت: در برهه کنونی  دو کشور بر مولفه اقتصادی تمرکز کرده اند اما هر چقدر  چین به لحاظ اقتصادی توانمند تر باشد بیشتر می تواند در حوزه سیاسی و نظامی به جایگاه خوبی دست پیدا کند.

وی  با بیان اینکه افزایش توانمندی‌های  سیاسی و نظامی در پرتو رشد اقتصادی به پکن کمک می کند تا موقعیت واشنگتن  را  در عرصه جهانی به چالش بکشد، تصریح کرد: چین از طریق پولی که حاصل تجارت با آمریکاست، موقعیت این کشور را متزلزل  می کند.

 کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: رقابت بین دو سوی اقیانوس آرام موقتی نیست و حالتی دائمی به خود گرفته و زمانی این رقابت به پایان می رسد که چین بر آمریکا غلبه و به عنوان یک قدرت برتر  قد علم کند. 

 وی تاکید کرد :طبیعت جهان  بین الملل  این است که کشورهای  بزرگ تلاش می کنند جای یکدیگر را در چرخه قدرت تصاحب  کنند.

شفیعی  با اشاره به اینکه در شرایط کنونی  رقابت برای کسب قدرت جهانی بین آمریکا، چین و روسیه در جریان است، افزود: رقابت و منازعه بخشی از ویژگی های دائمی  روابط بین الملل است.

وی  تلاش کشورها برای تجارت با پول ملی را بخشی از تکاپو  برای به پایین کشیدن قدرت برتر دانست و خاطرنشان کرد: با بهره گیری از پول های ملی در تعاملات جهانی عملا اعتبار پول قدرت برتر کاهش می یابد و کشوری مانند آمریکا به چالش کشیده می شود. 

کارشناس مسائل بین الملل  افزود: گاهی اوقات کشورها برای مقابله با قدرت برتر دست به اتحاد و ائتلاف می زنند که روسیه و چین محوری اتحادی را علیه آمریکا شکل داده اند، لذا می توان گفت  اعتبار بخشی به یوان در معاملات بین دو کشور قسمتی از همکاری‌های  ائتلافی چین و روسیه است. 

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار